„Pani Pylińska i sekret Chopina” w Teatrze Bagatela
Teatr Bagatela zaprasza na spektakl „Pani Pylińska i sekret Chopina” w reżyserii Adama Opatowicza. Premiera odbędzie się dziś. Na scenie przy ul. Sarego 7 wystąpią Urszula Grabowska, Alina Kamińska, Magdalena Woleńska i Patryk Szwichtenberg. Utwory Fryderyka Chopina odtwarzane w spektaklu zostały nagrane przez Janusza Olejniczaka.
Czy niechęć do fortepianu może przerodzić się w czułą i intymną relację z muzyką? Tak, jeśli przewodniczką po tej najbardziej niematerialnej ze sztuk będzie pani Pylińska – polska emigrantka, u której lekcje zaczyna pobierać zafascynowany twórczością Chopina student filozofii Éric.
Nauka muzyki u ekscentrycznej i niezwykle pomysłowej damy okaże się dla młodzieńca wielką szkołą życia, złożoną z dźwięków przyrody, a także uczuć, emocji oraz… kontaktów z zaświatami – pani Pylińska bowiem wierzy, że duch Chopina odradza się w zamieszkujących jej dom zwierzętach.
Autobiograficzną powieść „Madame Pylińska i sekret Chopina” francuskiego pisarza i dramaturga Érica-Emmanuela Schmitta na potrzeby teatru zaadaptował i wyreżyserował Adam Opatowicz, utwory Fryderyka Chopina wykonuje Janusz Olejniczak.
Ten niezwykły spektakl, będący połączeniem słów, muzyki oraz wspaniałej gry aktorskiej, to opowieść o odkrywaniu tajemnicy lepszego rozumienia świata i odnajdowaniu własnej drogi poprzez kompozycje dźwięków. To także liryczny hołd złożony wielkiemu polskiemu kompozytorowi oraz pani Pylińskiej – autentycznej nauczycielce muzyki Érica-Emmanuela Schmitta.
Premiera dziś, Teatr Bagatela - Scena na Sarego 7, Godzina 19.15.
Tłumaczenie: Jan Nowak
Reżyseria, reżyseria świateł: Adam Opatowicz
Opracowanie muzyczne: Janusz Olejniczak
Scenografia: Marek Braun
Asystent reżysera/inspicjent: Monika Handzlik
Obsada:
- Pani Pylińska: Urszula Grabowska
- Ciotka Aimée: Alina Kamińska
- Pielęgniarka: Magdalena Woleńska
- Éric: Patryk Szwichtenberg
Urodzony w 1961 roku Éric-Emmanuel Schmitt zaczął pisać będąc nastolatkiem i pisarstwa nigdy nie porzucił. Pracował jako wykładowca filozofii na Uniwersytecie w Savoir. Po sukcesie sztuki teatralnej „La Nuit de Valognes” (1991) postanowił zająć się wyłącznie pisaniem. Jego powieści i dramaty zostały przetłumaczone na ponad 40 języków. Są czytane i grane na całym świecie. „Pani Pylińska i sekret Chopina” jest w dużej mierze powieścią autobiograficzną. Po sukcesie książki „Madame Pylinska et le Secret de Chopin” (2018), wydanej również w Polsce, Schmitt postanowił przenieść tekst na deski teatralne. Nie tylko podjął się adaptacji, ale także wyreżyserował monodram, w którym wciela się kolejno we wszystkich bohaterów. Spektakl był grany w paryskim Theatre Rive Gauche. Polscy widzowie mogli go obejrzeć parę lat temu w Sopocie w ramach festiwalu Literacki Sopot. Wśród publiczności była pani Pylińska – pianistka, ekscentryczna nauczycielka Erica-Emmanuela.
Adam Opatowicz – reżyser, aktor, dyrektor Teatru Polskiego w Szczecinie, ceniony animator tamtejszego życia kulturalnego. Współzałożyciel kabaretu Piwnica przy Krypcie. W jego reżyserii powstało ponad 50 spektakli, cykl oper Stanisława Moniuszki, a nawet zrealizowano słuchowiska radiowe. Opatowicz jest również kompozytorem muzyki do piosenek i przedstawień teatralnych. Reżyser współpracuje z teatrami z Warszawy, Gdyni, Katowic. Z Krakowem związany przez bliskie kontakty z Piwnicą Pod Baranami, a ostatnio z Teatrem Bagatela.
Utwory Fryderyka Chopina odtwarzane w spektaklu zostały nagrane specjalnie do tego celu przez Janusza Olejniczaka. To jeden z najwybitniejszych żyjących polskich pianistów. W roku 1970 został najmłodszym laureatem Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina. A w 1972 roku otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli w Neapolu. Artysta koncertuje w Europie, obu Amerykach, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych. Janusz Olejniczak wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju – w Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii. Poza żelaznym repertuarem klasycznym wykonuje także polską muzykę współczesną (m.in. Lutosławski, Górecki, Kilar). Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel); jest stałym gościem festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires.