Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków realizuje klimatyczne projekty hackathonu

Trzy zwycięskie projekty z ubiegłorocznej, piątej edycji hackathonu „Youth Krak Hack. W dobrym klimacie!” są realizowane. Zaproponowane przez młodych mieszkańców kampanie nawiązują do rekomendacji wypracowanych podczas Krakowskiego Panelu Klimatycznego. Zawierają elementy edukacyjno-informacyjne i uwzględniają różnorodne narzędzia komunikacji i edukacji.

Youth Krak Hack. W dobrym klimacie!
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

– Zwróciliśmy się do młodych ludzi, aby – w ramach najlepszej formuły, jaką jest hackathon – zaproponowali pomysły propagujące proklimatyczne zachowania przemawiające przede wszystkim do wyobraźni najmłodszych krakowian. Cieszę się, że są z nami dzisiaj twórcy dwóch takich pomysłów, które miasto już realizuje – mówił podczas konferencji prasowej z uczestnikami hackathonu Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

W ramach hackathonu „YouthKrakHack. Młodzi dla klimatu!”, który odbywał się w 2021 r. wypracowane zostały kampanie mające zachęcić krakowian między innymi do przeciwdziałania marnowaniu żywności i nadmiernej konsumpcji, wybierania diety roślinnej oraz uprawy warzyw w przestrzeni miasta.

W konferencji wzięli udział autorzy dwóch projektów, które zostały docenione w ubiegłorocznym hackathonie.

Jedną z nich była Kornelia Olszówka, współautorka zwycięskiego projektu „Idźże w retro klimat”. Opracowany przez zespół Carbon Footprint międzypokoleniowy projekt skupia się na przeciwdziałaniu nadmiernej konsumpcji i propaguje rozsądne korzystanie z nieodnawialnych zasobów naturalnych.

– Celem naszej kampanii jest zwrócenie uwagi osób młodych na osoby starsze, które za czasów swojej młodości nie miały dostępu do wielu produktów i były przyzwyczajone do oszczędzania i niemarnowania żywności. Chcemy, aby nasi rówieśnicy uczyli się od starszych i czerpali z nich wzorce. Wspólnie z miastem zrealizowaliśmy spot klimatyczny oraz raport. Jesteśmy w trakcie tworzenia listy ginących zawodów tj. szewc, kaletnik itp. – zaznaczyła Olszówka.

 

Z wynikami raportu można zapoznać się tutaj.

Drugą, Kamil Losiak, współautor projektu, który zajął trzecie miejsce – czyli „Ekokalendarza”. Zgodnie z założeniami projektu, kalendarz ma za zadanie uświadamiać i edukować w sferze ekologicznej i klimatycznej. – Naszym założeniem było dopełnienie komunikacji w zakresie działań proklimatycznych i proekologicznych na terenie miasta – zaznaczył Kamil Losiak.

Takie narzędzie jest już dostępne na stronie: www.krakow.pl, w zakładce KLIMAT. Można w nim znaleźć informacje o zbliżających się krakowskich ekowydarzeniach i ciekawostki związane z międzynarodowymi ekoświętami.

Drugie miejsce w ubiegłorocznym hackathonie zajął projekt „Dziecinnie prosty przepis na przyszłość” zespołu Knedliczki, proponujący szereg działań edukacyjnych w zakresie żywienia roślinnego wśród krakowskich rodzin i dzieci.

Projekt żywienia roślinnego jest realizowany do końca maja. Przygotowaliśmy szereg informacji o tematyce roślinnej, diecie bezmięsnej w tym m.in. przykładowe przepisy diety plant based dla całej rodziny, przepisy na posiłki dla dzieci, pomysły na przekształcanie dań mięsnych w roślinne.

Poruszymy także tematy kuchni lokalnej i sezonowej. Powiemy o skutkach klimatycznych diety mięsnej w tym m.in. nadmiernej produkcji gazów cieplarnianych, utraty bioróżnorodności, nadmiernym zużyciu wody i nawozów.

Projekty hackathonu zostały zrealizowane w ramach programu Młody Kraków 2.0.

 

bs_220420_7935.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7945.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7951.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7954.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7958.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7964.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7976.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8000.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8003.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_8009.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_220420_7935.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7945.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7951.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7954.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7958.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7964.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_7976.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8000.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8003.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
bs_220420_8009.jpg-Nawyki konsumenckie mieszkańców Krakowa – prezentacja wyników sondażu
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-04-20
Data aktualizacji: 2022-04-28
Powrót

Zobacz także

Znajdź