Ruszyła kampania „Bezpiecznie jednośladem”
18 sierpnia zainaugurowano kampanię „Bezpiecznie jednośladem”. Wspólne przedsięwzięcie Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Zarządu Transportu Publicznego i Akademii Sztuk Pięknych, dotyczy zasad poruszania się elektrycznych hulajnóg oraz rowerów w ruchu drogowym.
Wizualna oprawa nowej kampanii została wymyślona przez studentów wydziału form przemysłowych z Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. To właśnie młodzi ludzie stworzyli metodą edukacji rówieśniczej przekaz dotyczący najważniejszych zasad bezpieczeństwa zarówno dla rowerzystów jak i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Nad całością merytoryczną czuwała Małopolska Wojewódzka Rada BRD. Kampania została również aktywnie wsparta przez Zarząd Transportu Publicznego.
Akcja oparta jest w tej części przede wszystkim o przekaz wizualny. Składa się ona z animacji oraz grafik, które będą widoczne w różnych instytucjach zarówno w mieście, jak i zostaną umieszczone w internecie. Warto zaznaczyć, że jest to dopiero pierwszy etap kampanii, którą zaplanowano na parę lat.
Szeroko pojęta mobilność podlega stałej zmianie. Świadczą o tym między innymi dane, które pokazują liczniki rowerowe umieszczone przez ZTP w Krakowie. Wskazują one, że ruch rowerowy w pierwszym półroczu 2022 roku jest wyższy o 28 proc. w porównaniu do roku 2019. A elektryczne hulajnogi bezsprzecznie na stałe wpisują się już w miejski krajobraz, stopniowo zwiększając swoją obecność. To wszystko powoduje, że jeszcze większy nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo i wzajemny szacunek wszystkich uczestników ruchu.
Sporo udało się już w tym temacie osiągnąć. Świadczą o tym między innymi podpisane porozumienia z operatorami hulajnóg elektrycznych na wynajem. Porozumienia zobowiązują te firmy do przestrzegania zasad takich jak, pozostawianie hulajnóg w punktach mobilności, zmniejszenie prędkości w miejscach, gdzie jest zwiększony ruch pieszy oraz zakaz pozostawiania i wypożyczania hulajnóg wewnątrz plant oraz w centrum Kazimierza. Docelowo kampania ma zostać uzupełniana o kolejne narzędzia pozwalające w sposób efektywny poszerzać edukacje i tym samym zwiększać bezpieczeństwo. Organizatorom zależy także na poszerzaniu współpracy w ramach kampanii z różnymi instytucjami, aby zwiększyć jej zasięg i efektywność.
Głównym celem projektu jest szeroko pojęte bezpieczeństwo w ruchu drogowymi poszerzenie wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z miejskich hulajnóg elektrycznych – rozpowszechnianie zasad poprawnego użytkowania hulajnóg oraz rowerów.
Jak pokazują statystyki Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie kampania taka jest bardzo potrzebna. Bardzo dużą rolę w nadzorze odgrywa także straż miejska w Krakowie. Tylko przez ostatnie trzy miesiące straż miejska odnotowała 473 wykroczenia (231 mandatów, 4 wnioski do sądu, 238 pouczeń).
Organizatorzy zachęcają do przyłączenia się do kampanii oraz tworzenia nowych materiałów i wspólnych działań które zwiększą bezpieczeństwo mieszkańców Krakowa. Kampania w przyszłości ma także być dostępna w kilku wersjach językowych.