Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trwa festiwal Capelli Cracoviensis „6 tygodni”

Do 1 października trwa tegoroczna odsłona festiwalu „6 tygodni” organizowanego przez Capellę Cracoviensis. W tym roku czeka nas edycja pełna arcydzieł. Arcydzieła nie oznaczają tu utworów najpopularniejszych i często grywanych, bo organizatorzy położyli nacisk na te, które najbardziej wyróżniają się w historii muzyki i należy je przypominać, jako kamienie milowe jej rozwoju.

Fot. Materiały organizatorów

– Tak samo bowiem, jak należy odkrywać to, co nieznane, tak nie można pozwolić, by największe dzieła pokrył kurz zapomnienia. Nie chodzi o to, aby utrwalać kanon i potwierdzać zastane muzyczne hierarchie, ale badać, co z tego dziedzictwa jest dla człowieka XXI wieku istotne i żywe. Całość otworzy koncert z symfoniami nr 67 i 69 Haydna. Capellą Cracoviensis będzie dyrygował Marcin Masecki, który wystąpi również jako solista w słynnym koncercie fortepianowym d-moll Mozarta – zapraszają organizatorzy festiwalu.

Wielu z kompozycji, które znalazły się w programie „6 tygodni” nie wykonuje się często w całości ze względu na wymagania, jakie stawiają interpretatorom. Należą do nich monumentalne cykle, takie jak szesć sonat i partit na skrzypce solo Bacha — zagra je Robert Bachara czy „Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus” („Dwadzieścia spojrzeń na Dzieciątko Jezus”) Messiaena w wykonaniu pianistki Wioletty Fludy-Tkaczyk. Istotne miejsce w festiwalowym repertuarze zajmuje też kameralistyka z całym swoim historycznym bogactwem. Usłyszymy zarówno barokowe duety wykonywane na historycznym instrumencie – viola da gamba i „Concerts royaux” Couperina, jak i wielką wiedeńsko-niemiecką klasykę: kwintety i sekstety Mozarta, Schuberta i Brahmsa.

Trzon „6 tygodni” stanowi repertuar wokalno-instrumentalny. To wędrówka poprzez czasy i style, która rozpoczyna się w renesansie od „Lamentationes Hieremiae Prophatae” Orlanda di Lasso i prowadzi nas poprzez manieryzm i barok (madrygały Gesualda, „Membra Jesu Nostri” Buxtehudego, „Missa Brevis” Bacha, „Missa Dolorosa” Caldary) oraz klasycyzm („Spaurmesse” i Wielka Msza c-moll Mozarta oraz „Missa Sancti Nicolai” Haydna), po XX wiek i współczesność („Cztery sonety miłosne” Bairda i „Passio” Pärta).

Cały ten różnorodny zestaw kompozycji wykona nadzwyczaj wszechstronny chór Capelli Cracoviensis. Do współpracy zaproszono też znakomitych śpiewaków ze świata — wenezuelski sopranista Samuel Mariño po raz kolejny wystąpi w Krakowie we współpracy z Janem Tomaszem Adamusem, dyrektorem Capelli Cracoviensis, tym razem biorąc udział w wykonaniu Mszy c-moll Mozarta.

Szczegółowe informacje oraz program festiwalu można znaleźć na stronie: capellacracoviensis.pl.

pokaż metkę
Autor: Anna Latocha
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-08-18
Data aktualizacji: 2022-09-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź