Współpraca na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych rozpoczynają współpracę na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych. Strony podpisały list intencyjny, zawierający założenia tej współpracy, której celem będzie wypracowanie odpowiednich standardów, budowa kompetencji i wzrost świadomości w zakresie eksploatacji samochodów zeroemisyjnych oraz infrastruktury do ich ładowania.
W ubiegłym roku w Polsce doszło do prawie 8 tysięcy pożarów samochodów osobowych. Żaden z tych przypadków nie dotyczył pojazdów elektrycznych. Mimo to stale pojawiają się nieprawdziwe informacje na temat użytkowania pojazdów zeroemisyjnych w kontekście zagrożenia pożarowego.
Liczba samochodów z napędem elektrycznym na polskich drogach w latach 2019-2022 zwiększyła się o ponad 42 tysiące sztuk. Wg prognoz do 2025 r. może być ich ok. 300 tysięcy. Opracowanie odpowiednich procedur oraz standardów zagwarantuje skuteczne działania związane z pojazdami elektrycznymi, które co warto podkreślać, są bezpieczniejsze niż spalinowe odpowiedniki. Są lepiej wyposażone: poza akumulatorem trakcyjnym, który nadal jest udoskonalany, posiadają wysokonapięciową instalację. Z tego względu w pojeździe pojawiły się takie elementy jak: nadzorowany proces ładowania, zaawansowane protokoły nadzoru napięcia i temperatury ogniw w akumulatorze, jak też procedury bezpieczeństwa rozłączające przepływ prądu w skrajnych przypadkach. Ponadto w samochodach tych wykorzystywane są niepalne materiały stanowiące podstawę produkcji akumulatorów, a stosowana chemia ma coraz większy zakres temperaturowy, dzięki czemu nawet podczas wypadku nie dochodzi do zapłonu. Dodatkowo samochody elektryczne podlegają stałemu monitoringowi jakości produktu, a komponenty EV oraz akumulatory dodatkowej kontroli jakości podczas przeglądów. Nieliczne przypadki samozapłonu w tych pojazdach można zakwalifikować jako incydentalne, spowodowane czynnikami zewnętrznymi, niezależnymi od zastosowanej technologii w autach, czyli np. wypadkami czy wadliwą instalacją elektryczną w obiektach.
Mniejsza awaryjność nie oznacza jednak, że służby ratunkowe nie muszą przygotować się do udzielania pomocy w tego typu zdarzeniach, jak np. pożaru pojazdu elektrycznego na drodze czy w garażu. Wysoko wyspecjalizowane technologie zeroemisyjne, wyposażone w systemy baterii litowo-jonowych z wielopoziomowymi systemami zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz wykwalifikowane służby pożarnicze, a także nowoczesne metody gaszenia pożarów w garażach podziemnych, stanowią odpowiedź na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa także użytkownikom pojazdów zeroemisyjnych.
Partnerstwo PSPA i KG PSP obejmie kilka obszarów, w tym: współpracę merytoryczną w zakresie opracowania zasad postępowania podczas zdarzeń z pojazdami elektrycznymi, wymagań przeciwpożarowych dla infrastruktury służącej do ładowania pojazdów elektrycznych oraz garażowania tego typu samochodów w obiektach budowlanych. Współpraca obejmie także wydawanie raportów nt. bezpieczeństwa przeciwpożarowego pojazdów elektrycznych, szkolenia oraz wspólną organizację seminariów.
Pierwsze jej efekty zostaną zaprezentowane podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności, który odbędzie się w dniach 12-14 września w Łodzi. Podczas wydarzenia zostanie zaprezentowany raport dotyczący bezpieczeństwa samochodów elektrycznych i postępu technologicznego w ostatnich latach.
Więcej na ten temat tutaj.