Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Program cyklu Sacrum Profanum: Interakcje

Festiwal Sacrum Profanum za nami, ale święto muzyki współczesnej w Krakowie trwa nadal – dzięki nowemu cyklowi. Interakcje stanowiły przegląd dorobku najciekawszych kompozytorów i kompozytorek naszych czasów. Usłyszeć można było m.in. wielokrotnie nagradzany, ekwilibrystyczny utwór „Not I” Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki, a towarzyszące koncertom dyskusje posłużyły wymianie doświadczeń i oswojeniu się z eksperymentalną twórczością.

Fot. Materiały prasowe

W tym roku Sacrum Profanum wykraczał poza tradycyjne ramy czasowe festiwalu, by zapewnić jeszcze więcej wrażeń publiczności ceniącej muzyczny eksperyment. Aż do grudnia potrwał cykl Interakcje, który powstał w wyniku ścisłej współpracy KBF z krakowskim środowiskiem artystycznym.

Kluczową rolę w tworzeniu programu odegrała Spółdzielnia Muzyczna. Ten młody zespół muzyki współczesnej, uhonorowany prestiżową nagrodą Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, wystąpił 20 października z programem „Poza czasem”. Wykonanie kompozycji Georga Friedricha Haasa oraz Pawła Mykietyna pozwoliło spojrzeć na nowo na dziedzictwo renesansu i baroku. Z kolei wysublimowane brzmienia utworów Tristana Muraila i Rebekki Saunders skłoniło do praktyki uważności.

– Ta Interakcja opiera się na wierze w niezwykłą siłę sztuki, która potrafi zabrać nas poza przestrzeń i czas – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.

8 listopada odbył się koncert „Flaneur”. Jeden z najbardziej cenionych zespołów litewskich, Contemporary Music Ensemble Synaesthesis, zaprezentował m.in. utwór inspirowany spacerami po opustoszałym wskutek lockdownu mieście. Utrzymany w nurcie minimalizmu koncert był okazją, aby oswoić towarzyszące nam negatywne uczucia i odnaleźć spokój, potrzebny, by odpowiednio reagować.

Program „Idzie nowe”, który odbył się 3 grudnia, stanowił intrygujące spotkanie pokoleń. W jego trakcie można było usłyszeć premierowe kompozycje Zygmunta Krauzego. Nestor polskiej awangardy wraz ze Spółdzielnią Muzyczną zagrał m.in. dzieło nawiązujące do jednego z poematów Apollinaire’a, będące głosem w obronie wolności sztuki. Tego wieczoru można było również usłyszeć utwór Pawła Malinowskiego, inspirowany krakowskimi mozaikami i zakamuflowanymi skarbami architektury miasta. Był to rezultat współpracy młodego kompozytora ze Spółdzielnią Muzyczną.

Finał cyklu zaplanowano na 15 grudnia. Interakcja „Poza instrument” była próbą poszerzenia tradycyjnego instrumentarium i przekroczenia od dawna wytyczonych przez niego granic. Usłyszymy „Imaginary Landscape No. 1” ikony awangardy Johna Cage’a, a także pełne dźwiękonaśladowczych chwytów utwory Caroli Bauckholt i Andrzeja Kwiecińskiego. Zwieńczeniem programu i całego cyklu było wielokrotnie nagradzana kompozycja „Not I” Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek, która wystąpiła na scenie razem ze Spółdzielnią Muzyczną.

Koncertom towarzyszyły dyskusje z udziałem twórców, obserwatorów i krytyków różnych dziedzin sztuki. Publiczność była zaproszona do włączania się w te rozmowy.

 – Nie wierzymy w sztywne podziały. Zarówno publiczność, jak i wykonawcy, ale też osoby działające w innych dziedzinach, wszyscy współtworzymy przestrzeń sztuki: słowem, dźwiękiem, gestem, światłem… Ten cykl powstał po to, żebyśmy mogli się spotkać nawzajem ze sobą i naszymi doświadczeniami” – mówi Martyna Zakrzewska ze Spółdzielni Muzycznej.

Organizatorami cyklu są Miasto Kraków, KBF i Spółdzielnia Muzyczna. Cały program jest dostępny na stronie festiwalu.

pokaż metkę
Autor: Łukasz Łoziński
Osoba publikująca: Anna Duda
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-09-30
Data aktualizacji: 2022-12-16
Powrót

Zobacz także

Znajdź