Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Paulina Siegień laureatką Nagrody Conrada

„Miasto bajka” to najlepszy debiut prozatorski minionego roku. Jego autorka Paulina Siegień została nagrodzona Nagrodą Conrada na zakończonym w niedzielę Festiwalu Conrada.

Paulina Siegień
Fot. Joanna Gałuszka / KBF / materiały prasowe

Paulina Siegień jest z wykształcenia etnografką, rosjoznawczynią i filolożką rosyjską, a z zawodu dziennikarką i tłumaczką. Przez lata pisała korespondencje z obwodu kaliningradzkiego dla „Gazety Wyborczej”.

To właśnie Kaliningrad stał się głównym bohaterem „Miasta bajki”, które ukazało się nakładem Wydawnictwa Czarne. W optyce autorki dawniejsza i bliższa historia łączy się ściśle ze współczesnością, tworząc wyjątkową atmosferę miejsca i mentalność jego mieszkańców.

„Paulina Siegień opowiada o połączeniu się przedwojennego Königsberga z powojennym Kaliningradem w jedno fantazmatyczne miasto niczym z bajki. Tu pamięć nie chce przeminąć, to, co współczesne, odbija się w tym, co dawne. Duch przeszłości nie znika. Tylko czy jest to dobry duch Kanta z jego ideą wiecznego pokoju, czy ponury i złowieszczy Smętek?” – czytamy w opisie od wydawcy.

Zwyciężczyni odebrała statuetkę podczas gali, która odbyła się w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Paulina Siegień otrzyma nagrodę finansową w wysokości 30 tysięcy złotych, a jej książka będzie promowana na łamach „Tygodnika Powszechnego”.

Wśród publikacji nominowanych do Nagrody Conrada znalazły się także: „Szalej” Moniki Drzazgowskiej, „Story Jones” Krzysztofa Pietrali, „Rzeszot” Bartosza Sadulskiego  i „Czarnolas” Jagi Słowińskiej.

Zgłoszeń do konkursu dokonywali wydawcy oraz sami autorzy. Grono nominowanych wybrała kapituła w składzie: Julia Fiedorczuk, Monika Ochędowska, Olga Stanisławska, Błażej Warkocki, Urszula Chwalba, Grzegorz Jankowicz, Joanna Szulborska i Michał Paweł Markowski (przewodniczący).

– Poziom książek zakwalifikowanych do finału był bardzo wysoki i kapituła, gdyby tylko mogła, nagrodziłaby wszystkie – stwierdza Michał Paweł Markowski. – Każda z finałowych książek potrafiła nie tylko sprostać wybranemu gatunkowi, ale i na nowo go zdefiniować. Reportaż, baśń, awangardowa fikcja, pseudo-biografia, powieść o dojrzewaniu, wszystkie te znane od dawna formy nabrały nowego charakteru dzięki naszym autorkom i autorom. Mieliśmy do czynienia z literaturą odważną, ale pilnującą reguł, poważną, ale nie stroniącą od dowcipu, ważną, ale swoje przesłanie prezentującą z językową gracją i wynalazczością. Różnorodność konwencji i językowych stylów nadzwyczajnie odpowiadała różnorodności życia w tak skomplikowanych czasach, jak nasze. Trzeba się cieszyć, że z tak wyrafinowanymi autorami dzielimy ten sam język, tę samą kulturę – przekonuje Markowski.

Nagroda Conrada jest częścią miejskiego programu Kraków Miasto Literatury UNESCO i stanowi wspólne przedsięwzięcie Miasta Krakowa, KBF oraz Fundacji Tygodnika Powszechnego.

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-10-31
Data aktualizacji: 2022-11-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź