Akcja „Zima” w Krakowie – podstawowe informacje
W akcję „Zima” zaangażowane są wszystkie miejskie służby. Do utrzymania stanu dróg i chodników gotowych jest łącznie 265 jednostek, w tym 73 duże solarki. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na jezdniach i chodnikach zgromadzono 17 000 ton soli, 3 270 ton piasku, 574 tony chlorku wapnia. Akcję koordynuje MPO Kraków.
W miejskim komitecie koordynacyjnym do spraw zimy w Krakowie zasiadają przedstawiciele wszystkich spółek i jednostek miejskich, które co roku zaangażowane są w zimowe utrzymanie miasta. Dyspozytorzy MPO całodobowo monitorują prognozy pogody, temperaturę powierzchni ulic w mieście, a każdy z pojazdów biorących udział w akcji „Zima” jest wyposażony w GPS. Monitoring miejski zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic.
Łącznie do utrzymania stanu dróg i chodników gotowych jest 265 jednostek, w tym 73 duże solarki. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na jezdniach i chodnikach zgromadzono 17 000 ton soli, 3 270 ton piasku, 574 tony chlorku wapnia. Akcję koordynuje MPO Kraków.
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61) lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.
Ze względu na ochronę zwierząt oraz przyrody, służby utrzymujące tereny zielone mają zakaz stosowania soli. Odśnieżanie odbywa się mechanicznie i ręcznie oraz przy pomocy piasku.
Jednocześnie przypominamy właścicielom, zarządcom i użytkownikom nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów tymczasowych oraz budynków wielkopowierzchniowych, m.in.: hipermarkety, hale targowe, sportowe czy magazyny, o obowiązku usuwania śniegu z dachów, powstających sopli oraz odśnieżania chodników (zgodnie z art. 5, ust.1, pkt. 4 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Zalegający śnieg na dachach oraz powstające sople zagrażają życiu i zdrowiu przechodniów. Grube warstwy śniegu na dachach mogą także doprowadzić do katastrof budowlanych.
Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy:
- niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z wydzielonej części drogi publicznej przeznaczonej dla ruchu pieszego – chodnika – położonej bezpośrednio przy granicy nieruchomości z wyjątkiem chodnika, na którym dopuszczony jest płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych
- niezwłoczne uprzątnięcie błota, śniegu, lodu z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego
- niezwłoczne usuwanie sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, z budynków i ich części oraz urządzeń infrastruktury technicznej
- pryzmowanie błota, śniegu, lodu na chodniku przy krawędzi jezdni z zachowaniem minimum 1 metra od pnia drzewa, w sposób nieutrudniający ruchu pieszych i pojazdów.
Komunikat Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego do właścicieli i zarządców obiektów budowlanych.
Zimowe utrzymanie dróg i chodników w Krakowie prowadzone jest zgodnie ze standardami określonymi w regulaminie Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego ds. Zimy. Wyszukiwarka ulic dostępna jest tutaj. Szczegółowy opis standardów opisuje stan utrzymania nawierzchni danej kategorii drogi, a także chodników, dróg rowerowych i innych obiektów.
Standardy utrzymania dróg w sezonie zimowym:
- Standard I – dla dróg krajowych i wojewódzkich oraz innych o dużym znaczeniu w układzie komunikacyjnym miasta Krakowa
- Standard II – dla dróg powiatowych i dróg, po których prowadzona jest komunikacja publiczna
- Standard III – dla wyznaczonych dróg gminnych, znaczących w lokalnym układzie komunikacyjnym
- Standard IV – dla płyty Rynku Głównego, Małego Rynku, placów: Mariackiego, Szczepańskiego, Marii Magdaleny, Zaułku Książąt Czartoryskich oraz ulic wewnątrz I obwodnicy
- Standard V – dla pozostałych dróg gminnych
- Standard VI – dla dróg wewnętrznych
- Standard VII – dla pozostałych dróg i chodników, w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb w sytuacjach tego wymagających
Standardy utrzymania chodników, dróg rowerowych i innych obiektów w sezonie zimowym:
- Standard utrzymania chodników, dróg rowerowych i obiektów inżynierskich – dla chodników, dróg rowerowych oraz obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I–VI
- Standard utrzymania chodników, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania
- Standard utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych – dla terenów wokół zespołów budynków stanowiących jezdnie dróg wewnętrznych, chodniki przeznaczone dla pieszych, miejsca parkingowe, dojścia do bloków i kamienic
- Standard utrzymania peronów przystankowych dla przystanków autobusowych i tramwajowych przy drogach objętych standardami I–VI
- Standard utrzymania obiektów mostowych – stosowany pilotażowo w sezonie zimowym 2022/2023 dla chodników i dróg rowerowych w ciągu obiektów mostowych
W sezonie zimowym 2022/2023 stałym zimowym utrzymaniem objętych zostało:
- 1439 km dróg, w tym: 705 km dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, po których prowadzona jest komunikacja miejska, ważnych w lokalnym układzie komunikacyjnym; 734 km pozostałych dróg gminnych i wewnętrznych
- 723 km chodników wraz ze schodami, przejściami podziemnymi, ciągów pieszo-rowerowych
- 147 km dróg rowerowych
- 1683 przystanki komunikacji miejskiej
- 857 tys. m2 utwardzonych nawierzchni terenów wewnątrz-osiedlowych
- 70 tys. m2 chodników w Strefie Płatnego Parkowania.
Sprzęt:
- Solarki – 73 jednostki
- Jednostki do utrzymania chodników – 39 jednostek
- Zespoły do utrzymania obiektów inżynierskich – 42 jednostki
- Zespoły do wywozu śniegu – 9 jednostek
- Jednostki do utrzymania ulic – 58 jednostek
- Zespół do utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych – 38 jednostek
- Zespół do utrzymania miejsc postojowych – 6 jednostek
Razem: 265 jednostek
Zaangażowani w akcję „Zima”:
- MPO – koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
- Wodociągi Miasta Krakowa – utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPEC – utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPK – zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej
- ZDMK – utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii
- Straż miejska – utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
- ZZM – utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych
Przydatne numery telefonów i adresy mailowe:
- MPO – całodobowy numer telefonu: 12 646 23 61, interwencje24h@mpo.krakow.pl
- Wodociągi Miasta Krakowa – całodobowe telefony: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: wodociagi.krakow.pl
- MPK – całodobowe numery telefonów: 19 150, 12 254 13 00
- MPEC – całodobowe telefony: 993, 12 644 18 72, na bieżąco aktualizowana strona internetowa: mpec.krakow.pl
- Straż miejska – telefon alarmowy: 986
- ZDMK – całodobowy telefon: 12 616 75 55
- ZZM – 12 201 02 42.