Rowerem do pracy – podsumowanie 6. edycji kampanii
Szósta edycja kampanii „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca…i tak w kółko” rozpoczęła się w maju, a zakończyła z ostatnim dniem września 2022 r. Z początkiem stycznia przedstawiamy podsumowanie ankiety przeprowadzonej wśród uczestników kampanii w ciągu ostatniego miesiąca. Przypomnijmy przy okazji, że do akcji w 2022 r. zgłosiło się w sumie ponad 200 pracodawców. Każdego miesiąca kampanii do pracy dojeżdżało na rowerze przeciętnie 3140 osób, a w kulminacyjnym czerwcu – 3505.
Według wyników zebranych na podstawie odpowiedzi od blisko 2300 uczestników akcji wiemy, że więcej niż co piąta osoba zrezygnowała w jej ramach z dojazdów samochodem na rzecz roweru (blisko 21% respondentów podróżowało nim w charakterze kierowcy). Takie wyniki powtarzają się co roku, co dowodzi, że działania marketingowe na rzecz promocji podróży rowerowych przynoszą pożądany skutek i to na bardzo satysfakcjonującym poziomie. Ponadto kampania daje szersze efekty: 43% ankietowanych utrzymuje, że często jeździło na rowerze do pracy po zakończeniu wcześniejszych edycji akcji, niezależnie od pogody, a 60% respondentów deklaruje, że ich udział w kampanii przyczynił się do częstszego wyboru roweru także w celach niezwiązanych z pracą. Prawie 2/3 ankietowanych kontynuowało dojazdy na rowerze do pracy w okresie jesiennym, już po zakończeniu akcji, a 1/3 wyraziła chęć dojazdów zimą. Niemal wszyscy ankietowani zamierzają dojeżdżać na rowerze do pracy w 2023 r. niezależnie od startu kolejnej edycji kampanii.
Na pytanie o motywator, który byłby w stanie skutecznie zmienić nawyki transportowe i na stałe skłonić tę część pracowników, która wciąż nie traktuje roweru jako podstawowego, codziennego środka transportu, ankietowani wskazują najczęściej na „lepsze warunki pogodowe”. Co czwartą osobę zachęcą dopłaty do dojazdów do pracy ze strony pracodawcy.
Wszystkim uczestnikom kampanii serdecznie dziękujemy oraz gratulujemy wytrwałości i osiągnięć. Zaś pracodawcom, którzy zgłosili się do akcji, jesteśmy wdzięczni za wykazaną świadomość w zakresie zrównoważonego transportu, ekologii i troski o klimat, nie tylko „rowerowy”.
Lista podmiotów biorących udział w kampanii [pdf]