Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowe cele redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Redukcja emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych to jeden ze składowych pakietu regulacji klimatycznych „Fit to 55”, który obejmuje 13 aktów legislacyjnych i został zaproponowany przez Komisję Europejską w 2021 r. jako jedno z narzędzi Europejskiego Zielonego Ładu.

Fot. pixabay.com

Określono w nim ambitniejsze cele na rok 2030 oraz cel bezemisyjności na 2035 rok, co jest konieczne, aby Europa osiągnęła neutralność klimatyczną do roku 2050. Nowe założenia mają zachęcić branżę motoryzacyjną do produkcji samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych i zwiększyć inwestycje w tym obszarze. Jeśli rynek ten będzie dynamicznie rósł, ceny samochodów bezemisyjnych i koszty ich eksploatacji spadną, a rynek wtórny szybko się rozwinie. W ten sposób pojazdy przyjazne środowisku staną się dostępne dla wszystkich.  

Nowe regulacje torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku. Unijny cel zakłada ich zmniejszenie o 100 proc. w stosunku do roku 2021.

Zmianie ulegnie także obecnie obowiązujący mechanizm zachęt dotyczący pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych zostanie tak zmodyfikowany, aby odpowiadał oczekiwanym wzrostom sprzedaży.

Po ostatecznym głosowaniu na posiedzeniu plenarnym PE tekst aktu prawnego będzie musiała zatwierdzić również Rada. Następnie zostanie on opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Od 2025 roku co dwa lata KE będzie publikować sprawozdanie, w którym oceni postępy w dążeniu do bezemisyjnego ruchu drogowego.

Więcej o tym na stronie: RMF

 

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Malina / Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-02-16
Data aktualizacji: 2023-02-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź