Fundusze europejskie na rozwój transportu miejskiego w Krakowie
O dodatkowe 44,8 mln zł zwiększone zostanie dofinansowanie inwestycji na transport miejski dla Metropolii Krakowskiej. Pieniądze będą przeznaczone na zwiększenie dofinansowania Unii Europejskiej dla dotychczas realizowanych projektów. Inwestycje poprawią mobilność mieszkańców i turystów odwiedzających stolicę Małopolski oraz polepszą warunki środowiskowe w metropolii. Dodatkowe fundusze będą przekazane dzięki decyzji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
– Dzięki funduszom europejskim i środkom krajowym realizowane są niezwykle potrzebne inwestycje. Dobra infrastruktura jest konieczna, aby Polska mogła się równomiernie rozwijać. Przy pomocy ZIT-ów samorządy miast i ich obszarów funkcjonalnych mogą wspólnie realizować inwestycje dofinansowane z funduszy unijnych – mówił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. – Dotychczasowe inwestycje, jak powstanie torowiska wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, przebudowa i budowa linii tramwajowych czy budowa zintegrowanego obiektu pętli autobusowo-tramwajowej, są flagowymi przykładami efektywnej współpracy europejskich i krajowych instytucji finansowych oraz samorządu. Formuła ZIT umożliwia wyjście poza sztywne granice administracyjne samorządów, co sprzyja poprawie efektywności polityki spójności – dodał.
– Dobra współpraca przynosi dobre owoce. Samorządowcy korzystają dzisiaj z rozmaitych programów wsparcia, dzięki którym stan infrastruktury w miastach może się stale poprawiać. To wsparcie płynie do Krakowa zarówno ze środków rządowych, jak i ze środków europejskich – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wspólne projekty transportowe w Małopolsce
Dotychczas w ramach POIiŚ na obszarze województwa małopolskiego realizowanych jest 7 projektów z zakresu transportu miejskiego. Wsparcie obejmuje nie tylko obszar Metropolii Krakowskiej – jeden z projektów związany jest z opracowaniem Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic.
– Z dofinansowaniem Funduszy Europejskich POIiŚ na terenie Małopolski realizowane są projekty o łącznej wartości 1,68 mld zł, z czego dofinansowanie to 667,19 mln zł – powiedział minister Grzegorz Puda.
– Kraków od lat korzysta ze środków unijnych, w tym ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do tej pory miasto i Metropolia Krakowska uzyskały przeszło 667 mln zł unijnego dofinansowania na różnego rodzaju przedsięwzięcia w ramach środków ZIT. Cieszymy się z zapowiedzi zwiększenia dofinansowania projektów komplementarnych w ramach Programu Operacyjnego Infastruktura i Środowisko. Łącznie, dzięki decyzji ministerstwa funduszy i polityki regionalnej otrzymamy dodatkowe 44,8 mln zł środków, które dofinansują m.in. remonty i modernizację torowisk oraz linię tramwajową w ramach Trasie Łagiewnickie – zaznacza prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
– Budowa Trasy Łagiewnickiej to jeden z największych w historii Krakowa projektów inwestycyjnych. Realizowane przez spółkę Trasa Łagiewnicka zadanie, połączyło południowe i zachodnie dzielnice Miasta. Bardzo istotnym fragmentem Trasy jest zrealizowana w zeszłym roku linia tramwajowa, która pozwoliła na odciążenie komunikacyjne Podgórza, dzięki połączeniu osiedli na południu miasta – Kurdwanowa i Łagiewnik - mówi Mariusz Piątkowski, prezes zarządu spółki Trasa Łagiewnicka SA.
W Metropolii Krakowskiej realizowanych jest sześć projektów obejmujących budowę i modernizację linii tramwajowych, zakup taboru tramwajowego, zakup autobusów elektrycznych oraz opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).
Na obszarze funkcjonalnym Myślenic realizowany jest projekt dotyczący opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Obszaru Funkcjonalnego Myślenic. Wartość projektu to 267 tys. zł, w tym dofinansowanie UE to 190 tys. zł.
Fundusze Europejskie 2021-2027 wspierają transport zbiorowy
– Dofinansowanie inwestycji w niskoemisyjny transport miejski będzie kontynuowane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). ZIT Metropolia Krakowska otrzymał drugą co do wielkości alokację w wysokości 450 mln zł – dodał minister Grzegorz Puda.
Z programu FEnIKS na zrównoważoną mobilność miejską – jeden z głównych obszarów wsparcia w sektorze transportu – MFiPR przeznaczyło około 2 mld euro.
Realizowane projekty obejmą budowę i modernizację infrastruktury tramwajowej i autobusowej, zakup nowego taboru tramwajowego, elementy Inteligentnych Systemów Transportowych, budowę węzłów przesiadkowych. W dalszej kolejności przewidujemy również wsparcie zakupu taboru autobusowego czy trolejbusowego.
Dzięki tym inwestycjom zmniejszy się zatłoczenie motoryzacyjne w miastach, zanieczyszczenie powietrza i hałas. Pasażerowie zyskają możliwość sprawnego, niezawodnego, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się. Inwestycje poprawią płynność ruchu, ograniczymy też negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne.
10 mld zł z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 przeznaczone na wspieranie inwestycji w niskoemisyjny transport publiczny w polskich miastach stawia go na trzecim miejscu pod względem wysokości alokacji w Programie – zaraz po sektorze drogowym i kolejowym.