Kraków źródłem patentów
6500 opatentowanych wynalazków posiada w swoim dorobku Motorola Solutions. W krakowskim oddziale Motoroli Research and Development, który jest największym oddziałem Motoroli na świecie, w samym tylko ubiegłym roku zgłoszono ponad 30 nowych aplikacji patentowych w dziedzinie komunikacji radiowej oraz systemów bezpieczeństwa. Rozwiązania proponowane przez pracowników firmy mają na celu zwiększenie skuteczności działań służb ratowniczych, a także umożliwienie użytkownikom systemu szybkie wykrycie niepożądanych zdarzeń i właściwą reakcję.
Ratując ludzkie życie
Motorola Solutions dużo inwestuje w badania i rozwój nowych technologii, skupiając się na rozwiązaniu problemu w efektywny i innowacyjny sposób. Takie wynalazki mogą zostać opisane w zgłoszeniu patentowym, co pozwala na dzielenie się opisem proponowanych rozwiązań bez obawy, że zostaną one skopiowane przez inne firmy bez zgody właściciela patentu. W krakowskim centrum Research and Development Motorola Solutions, który jest największym oddziałem Motoroli na świecie, pracownicy co roku zgłaszają setki pomysłów. W ubiegłym roku, ponad 30 najbardziej wartościowych i innowacyjnych z nich zostało opisanych w aplikacjach zgłoszonych do urzędu patentowego.
– Patent potwierdza, że zaproponowana metoda nie była wcześniej znana, jest nieoczywista i można ją zastosować w praktyce do rozwiązania problemów użytkowników – mówi Paweł Jurzak, lider działu Video Security & Access Control, który od wielu lat zajmuje się w Motoroli wspieraniem pracowników w obszarze innowacji. – Tworzymy rozwiązania, które są wykorzystywane w codziennej pracy policjantów, strażaków, ratowników górskich, czy dyspozytorów medycznych. To, co robimy, ma znaczenie – dodaje.
Wśród patentów Motoroli Solutions kluczowe miejsce zajmują te, które pomagają ratować ludzkie życie. Jednym z nich jest system podpowiadający, którą trasą karetka pogotowia można dotrzeć najszybciej i najbezpieczniej do szpitala.
– System, w oparciu o stan osoby poszkodowanej, może wybierać takie drogi dojazdu do szpitala, które nie spowodują dodatkowych obrażeń. Na przykład do osoby z uszkodzonym kręgosłupem zostanie wysłany właściwy środek transportu oraz dostosowana odpowiednia trasa, aby uchronić poszkodowanego przed większymi obrażeniami – wyjaśnia Paweł Jurzak.
Każdy może być innowatorem
Wynalazcą w Motoroli może być dowolny pracownik niezależnie od zajmowanego stanowiska czy stażu pracy. Jest to osoba, która interesuje się w jaki sposób dostarczane systemy są używane, odkrywa problemy klientów i często z innymi członkami zespołu wkłada wysiłek w to, żeby zaproponować innowacyjne rozwiązanie. Nowe pomysły są również rezultatem organizowanych regularnie hackathonów czy tzw. burzy mózgów. Doświadczenie w obszarze patentów może pomóc, ale nie jest wymagane – w ciągu całej drogi rozwijania innowacyjnego pomysłu pracownikom pomagają mentorzy oraz rzecznik patentowy.
Przyznanie prawa do patentu nie jest łatwe. Jest to długa droga od zdefiniowania problemu klienta, przez zaproponowanie i opisanie innowacyjnej metody, aż po dyskusje w gronie wynalazców i specjalistów w zakresie prawa patentowego. Sama procedura uzyskania patentu trwa często wiele lat i jest poprzedzona sprawdzeniem przez stosowne urzędy, czy zgłoszona metoda spełnia wszystkie wymagane kryteria.
Integracja siłą napędową innowacyjności
Zastosowanie najnowszych technologii w zakresie komunikacji radiowej, analizy danych, sztucznej inteligencji oraz monitoringu wizyjnego umożliwia szybką i skuteczną wymianę informacji pomiędzy służbami, a także zapewnia lepszą kontrolę nad sytuacją w czasie rzeczywistym.
– Przykładem jest system, który na podstawie analizy obrazu i dźwięku potrafi rozpoznać zbliżające się zagrożenie i automatycznie wysyła powiadomienia o rodzaju potrzebnego wsparcia. W takich sytuacjach liczy się każda sekunda – tłumaczy Paweł Jurzak.
Dzięki integracji różnych obszarów, czyli połączenia wiedzy, doświadczenia i metodologii z różnych dziedzin, z wykorzystaniem różnorodnych produktów, narzędzi i technologii, można uzyskać jeszcze większy potencjał do stworzenia nowych i unikalnych rozwiązań.
– Przykładowo innowacyjna integracja systemów łączności, monitoringu wizyjnego i systemów koordynacji służb ratowniczych w jeden spójny ekosystem, pozwala na szybkie i właściwe podejmowanie decyzji oraz efektywną pracę naszych użytkowników – dodaje Paweł Jurzak.