Remont mostu Dębnickiego – orientacyjny harmonogram prac
Trwa remont mostu Dębnickiego. Co ważne, ruch na moście jest utrzymany – po jednym pasie w każdą stronę. Dla pieszych i rowerzystów dostępny jest chodnik z jednej strony. Zachęcamy, aby na czas prac korzystać z komunikacji miejskiej – przejazd autobusem w tej części miasta będzie szybszy niż samochodem. O prowadzonych w najbliższych tygodniach pracach będziemy na bieżąco informować.
Godziny prac remontowych zostały wydłużone: od poniedziałku do piątku do godz. 20.00, natomiast w weekendy do godz. 18.00. Prace potrwają w sumie 5 miesięcy, ale największe zmiany w organizacji ruchu drogowego zaplanowane są na ok. 3,5 miesiąca.
Orientacyjny harmonogram prac na moście Dębnickim – jezdnia od strony Salwatora [aktualizacja 3 sierpnia]:
Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że w trakcie prowadzenia prac rozbiórkowych na moście i dojazdach od strony Salwatora stwierdzono, że stan techniczny obiektu wskazuje na konieczność modyfikacji założeń projektowych w zakresie wspornika chodnikowego na obiekcie i na dojazdach oraz elementów wyposażenia, tj. krawężników, wpustów mostowych, balustrad.
Po przeprowadzonych w terenie wizjach, z udziałem projektanta pełniącego nadzór projektowy nad realizacją prac remontowych mostu Dębnickiego, stwierdzono konieczność wprowadzenia modyfikacji szczegółowych rozwiązań technicznych, wynikających z rozpoznanych rozbieżności w zakresie stanu technicznego obiektu – w szczególności w zakresie konieczności wykonania napraw wsporników podchodnikowych w zakresie większym niż zakładała dokumentacja projektowa, w tym zapewnienia wymaganych spadków poprzecznych chodnika.
Wystąpiła ponadto konieczność wymiany balustrad (pierwotnie zakładano podwyższenie istniejących balustrad wraz z prostowaniem, jednakże z uwagi na konieczność uzyskania wymaganych spadków poprzecznych chodnika, konieczne byłoby dodatkowe podwyższenie balustrady, skutkujące negatywnych efektem estetycznym).
W związku z powyższym, realizacja prac remontowych dla pierwszego etapu (od strony Salwatora) ulegnie zmianie. Powyższe wynika z:
- konieczności przedłożenia zmodyfikowanych szczegółowych rozwiązań przez projektanta
- czasu oczekiwania na dostawy niezbędnych materiałów.
2 sierpnia wykonawca przekazał zaktualizowany szczegółowy harmonogram prowadzenia prac dla pierwszego etapu remontu mostu. Termin zakończenia pierwszego etapu to 23 września.
od 24 lipca do ok. 13 sierpnia:
prace naprawcze płyty pomostowej, kap chodnikowych i gzymsów (rozbiórka zdegradowanych elementów, iniekcja rys, uzupełnienie ubytków)
od 14 sierpnia do ok. 27 sierpnia:
montaż urządzeń dylatacyjnychmontaż wpustów mostowychmontaż saczkówmontaż krawężników
od 28 sierpnia do ok. 3 września:
wykonanie izolacji płyty pomostowejwykonanie nawierzchni żywicznej chodnikówmontaż stalowych barier energochłonnychmontaż/naprawa balustradmontaż latarni
od 4 września do ok. 23 września:
- ułożenie drenów podłużnych
- wykonanie warstwy wiążącej nawierzchni asfaltowej jezdni
- wykonanie warstwy ścieralnej nawierzchni asfaltowej jezdni
Równolegle prowadzone są prace pod obiektem, na szerokości bulwarów:
- wymiana skorodowanych elementów stalowych podparć urządzeń
- zabezpieczenie antykorozyjne dźwigarów stalowych
- naprawa ciosów pod łożyskowych
- konserwacja łożysk
- renowacja okładziny kamiennej przyczółków.
Remont mostu Dębnickiego ma na celu poprawę jego stanu technicznego w obrębie płyty pomostowej, a nie wymianę samej nawierzchni jezdni. W ramach zadania wymieniona zostanie zarówno nawierzchnia asfaltowa jezdni, jak i nawierzchnia kap chodnikowych z żywic. Wykonana zostanie również nowa izolacja płyty pomostowej, która zostanie poprzedzona niezbędnymi naprawami jej żelbetowej konstrukcji. Wymienione będą elementy odwodnienia i dylatacje nad przyczółkami, bariery energochłonne, oświetlenie oraz krawężniki. Balustrady zostaną podniesione i zabezpieczone przed korozją.
Prace remontowe przy obiekcie prowadzone będą też w przestrzeni podmostowej na długości bulwarów. W ramach robót wykonane zostanie m.in. nowe zabezpieczenie przed korozją dźwigarów, konserwacja łożysk i okładziny kamiennej przyczółków.
Wykonawcą remontu jest firma Most sp. z o.o. z Sopotu, która złożyła najkorzystniejszą ofertę, zarówno pod względem skrócenia terminu przywrócenia pełnej przejezdności, jak i kosztów realizacji (ok. 6,8 mln zł).