Rozstaje w (etno)Krakowie
Zakończyła się jubileuszowa XXV edycja festiwalu EtnoKraków/Rozstaje. To 100 artystów międzynarodowej sceny, 20 koncertów, muzyka z trzech kontynentów w niezwykłych, historycznych lokalizacjach, warsztaty muzyczne, tradycyjnego rzemiosła, a także noce pieśni i noce tańca pod gołym niebem.
– EtnoKraków/Rozstaje to święto muzyki etnicznej, od 25 lat przestrzeń spotkań nieoczywistych. W atmosferze dialogu – na wspólnej scenie i koncertach spotykali się artyści arabscy i żydowscy (21 Songs of Love), ukraińscy i rosyjscy (Virtualnaja derevnia), pieśni jemeńskie wybrzmiewały w kościele, polskie pieśni tradycyjne w synagodze. Gościliśmy blisko 500 zespołów z czterech kontynentów. Temat tegorocznej edycji to „Muzyka regionów / muzyka aglomeracji” – równorzędne, uzupełniające się wymiary kreacji. W paśmie „in crudo” pojawią się wykonawcy w swej praktyce artystycznej bliscy brzmieniom źródłowym, scenę „inspiracje” oddamy artystom eksperymentującym, których twórczość odmierza puls tradycji i rytm wielkich miast – zaprasza Jan Słowiński, dyrektor festiwalu.
Festiwalowe wydarzenia odbywały się w parku Jordana, Fortach Kleparz, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, w Muzeum Etnograficznym, w klubach Hevre, Strefa i Alchemia oraz w Radiu Kraków.
25 czerwca o godz. 4.00 „Koncert o świcie” w parku Jordana zainaugurował tegoroczną, jubileuszową edycję festiwalu. Był to koncert pieśni litewskich, ukraińskich oraz polskich: m.in. z Puszczy Zielonej, Wielkopolski, Podkarpacia, Lubelskiego – nawiązujący do symboliki ognia, wody, tradycji kupalnych i świętojańskich był niezwykłym wokalnym, akustycznym wydarzeniem – bez kabli, prądu i głośników.
Zaśpiewali: liderka formacji Babadag, zafascynowana tradycją litewskich pieśni tradycyjnych Ola Bilińska z siostrami Lauksminą i Ramintą Kriščiūnaitė (Polska/Litwa), Joanna Słowińska – szukająca inspiracji w archaicznych polskich i słowiańskich pieśniach obrzędowych – z grupą śpiewaczą Dola. Usłyszeliśmy żeński zespół tradycyjnych pieśni kurpiowskich Śpiewu Przyczyna oraz Irynę Klymenko z formacją Babsky Kozachok (Ukraina) – wyśpiewujące starodawne pieśni o kobiecym losie.
Pasmo lipcowych wydarzeń – na dziedzińcu Radia Kraków 2 lipca o godz. 17.00 – otworzył polsko-chiński koncert: „Amber & Silk Project. Suka meets guzheng” – z wirtuozerskim udziałem autorki projektu Marii Pomianowskiej (suka biłgorajska, fidel płocka) i Mingjie Yu (guzheng oraz zheng xiaomeng). Była to podróż wyobraźni dedykowana niezwykłym instrumentom strunowym, spotkanie dwóch odległych kultur muzycznych na Jedwabnym Szlaku.
Nowym festiwalowym miejscem stała się przestrzeń klubu Hevre, dawnej synagogi Chevra Thilim, gdzie 6 lipca, o godz. 20.00, wybrzmiał projekt Pawła Klimczaka „Naphta – Żałość” – odkrywczy melanż muzyki wiejskiej z dubem. W piwnicach Alchemii (o godz. 21.00) miała miejsce nowa odsłona projektu Chvost z udziałem Wassima Ibrahima i wydarzenia nocy etnoelektro.
Koncertowy piątek, 7 lipca, otworzył w Hevre (o godz. 18.00) kurdyjski pieśniarz i instrumentalista Rusan Filiztek (Turcja). Na dużej plenerowej scenie festiwalu (dziedziniec Fortów Kleparz, od godz. 19.30) Sokół Orchestra i bałkańskie rytmy, muzyka południowych Włoch: charyzmatyczny Claudio Cavallo Giagnotti z etnoelektroniczną salentyńską formacją Mascarimiri (Włochy) i FRA! – porywający, taneczny afrobeat z Ghany. Na scenie plenerowej Kocie Uszy (Forty Kleparz, od godz. 22.30). To była noc pieśni z udziałem m.in. Iryny Klymenko i grupy Babskij Kozaczok (Ukraina), grupy warsztatowej Joanny Słowińskiej i zespołu Łada.
W sobotę, 8 lipca, odbyła się noc tańca w Fortach Kleparz (od godz. 20.00), w ramach której wystąpiła grupa Odpoczno, laureaci festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja i Folkowego Fonogramu Roku” za najnowszy album „Dryf” (2022), Garnitur polski – orkiestra festiwalowa prowadzona i przygotowana przez Marię Stępień i kapele muzyki tradycyjnej spod znaku: Dom Tańca Kraków.
Festiwalowa niedziela, 9 lipca, rozpoczęła się o godz. 17.00 koncertem Kukurba-Słowiński Project w ramach Letniej Sceny Radia Kraków na radiowym dziedzińcu. Finałowym wieczorem była scena „Inspiracje” (od godz.19.00) w Małopolskim Ogrodzie Sztuki: Joanna Słowińska & Stanisław Słowiński Quartet – „Drzewo, dom i stół” – opowieść inspirowana słowiańską ludowością, tradycjami żydowskimi, romskimi i rusińskimi, Trebunie-Tutki – „Przez granice” – projekt ilustrujący bogactwo muzyki Podhala i mniejszości współtworzących muzyczną kulturę Karpat i Babadag / Sulinys (Studnia) – projekt Oli Bilińskiej, zrodzony z inspiracji wielogłosowych pieśni sutartines i fascynacji ludową muzyką pogranicza polsko-litewskiego. Wśród propozycji koncertowych – jak zawsze – warsztaty muzyczne i rzemiosła tradycyjnego (Muzeum Etnograficzne w Krakowie, ŻyWa Pracownia), spotkania, prezentacje filmowe. Wernisaż wystawy „Malarki warszawskie, malarki krakowskie” odbył się 7 lipca w Muzeum Etnograficznym przy ul. Krakowskiej 46, a wernisaż wystawy prac Władysława Trebuni-Tutki i spotkanie dedykowanie pamięci tego wybitnego artysty poprzedził niedzielny koncert finałowy w foyer Małopolskiego Ogrody Sztuki.
Informacje, bilety i karnety na stronie internetowej www.etnokrakow.pl.