Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Wybierz autobus lub tramwaj – warto!

W Europejskim Tygodniu Mobilności Kraków stara się jak najbardziej zachęcić mieszkańców do wyboru komunikacji miejskiej. Dziś, 22 września, wiele miast Europy, w tym także stolica Małopolski, obchodzi tradycyjny dzień bez samochodu. Można wtedy skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie całego Krakowa. Nie trzeba okazywać żadnych dokumentów, wystarczy wsiąść do tramwaju lub autobusu.

Fot. materiały prasowe

Dzień bez samochodu kończy Europejski Tydzień Mobilności. W ramach tegorocznej edycji przygotowana została kampania informacyjna o śladzie węglowym podróży po mieście. Zaprezentowany został nowy wzór biletu komunikacji miejskiej, który jako pierwszy w Polsce zawiera informację o śladzie węglowym przejazdu. Teraz czas na kampanię informacyjną w zakresie tego, czym jest ślad węglowy i jak się go mierzy.

– Przed nami szersza kampania edukacyjna wyjaśniająca, czym jest ślad węglowy oraz pokazująca na przykładzie komunikacji miejskiej, jak duże znaczenie mają nasze codzienne wybory. Jak dotąd pojęcie śladu węglowego nie jest powszechnie znane, ale już niedługo będziemy mogli go zobaczyć na opakowaniach produktów w sklepach, od niego będzie zależała cena wielu przedmiotów. Chcemy, żeby krakowianie już teraz zaznajomili się ze śladem węglowym, ta wiedza będzie nam bardzo przydatna, bo za chwilę narzędzie to będzie powszechne – przekonuje Ewa Całus, pełnomocniczka prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej.

Przewodnikami po temacie śladu węglowego będą Smok wawelski i Lajkonik, którzy wybierają komunikację miejską i będą do tego samego zachęcać innych. Za pomocą filmików w tramwajach i autobusach, informacji zamieszczanych na miejskich stronach internetowych, a także wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej będziemy chcieli pokazywać, czym jest ślad węglowy i jakie są jego wartości w transporcie na terenie Krakowa. Działania informacyjne będą podejmowane przez cały najbliższy rok.

Oprócz pokazywania mieszkańcom proklimatycznych możliwości, podejmowane są także działania na rzecz tego, by usługi miejskie były jak najbardziej ekologiczne. Komunikacja Miejska w Krakowie należy do jednego z najbardziej niskoemisyjnych systemów transportowych w Europie.

– Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie od wielu lat inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor. Posiadamy już 100 autobusów elektrycznych, a także pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Planujemy zakup kolejnych zeroemisyjnych autobusów, w tym zasilanych wodorem. Troska o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez MPK wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy – komentuje Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Duży wpływ na proklimatyczny profil działań miejskich mają także wysiłki podejmowane przez Krakowski Holding Komunalny SA, prowadzący Ekospalarnię. Należy ona do jednej z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie. Ekospalarnia umożliwia przekształcanie do 245 tys. ton odpadów komunalnych w ciągu roku. W wyniku spalania wyprodukowana zostaje energia elektryczna (około 100 000 MWh) i energia cieplna (około 1 mln GJ). Energia uzyskana w procesie termicznego przekształcania jest w ponad połowie energią odnawialną, a więc ekologiczną.

– Ekospalarnia powstała jako odpowiedź na potrzeby ekologiczne i energetyczne Krakowa. Technologia termicznego przekształcania odpadów to najbardziej dojrzałe i proekologiczne rozwiązanie problemu odpadów, co potwierdzają wieloletnie doświadczenia krajów europejskich, w których systemy termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii stanowią podstawę całego systemu gospodarki odpadami. Jednak trzeba podkreślić, że każda krakowska spółka miejska jest zaangażowana w działania proklimatyczne, inwestując np. w fotowoltaikę czy specyficzne rozwiązania z zakresu swojej działalności. Wspomnieć trzeba choćby o eliminowaniu z użytkowania pojazdów spalinowych z flot pojazdów. KHK SA jako lider grupy zakupowej już po raz drugi przeprowadził postępowanie na najem dla jednostek gminy miejskiej Kraków pojazdów elektrycznych, które zastępują wycofywane samochody spalające ropę i benzynę. Dzięki tym działaniom mieszkańcy mają możliwość skorzystania z usług miejskich, których wpływ na środowisko jest sukcesywnie zmniejszany – informuje Marcin Kandefer, członek zarządu KHK SA.

1(1).jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
2.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
20230921_125941.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
20230921_130254.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
20230921_130422.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
20230921_131427.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
img-2781.jpg
Klaudia Jakubek i Ewa Całus
1(1).jpg
2.jpg
20230921_125941.jpg
20230921_130254.jpg
20230921_130422.jpg
20230921_131427.jpg
img-2781.jpg
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-09-21
Data aktualizacji: 2023-09-22
Powrót

Zobacz także

Znajdź