„Kraków 2050. Pocztówka z przyszłości” – finał konkursu
W Urzędzie Miasta Krakowa otwarto wystawę pokonkursową „Kraków 2050. Pocztówka z przyszłości”. Podczas uroczystości zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig wręczył nagrody i wyróżnienia dla uczestników konkursu.
W Urzędzie Miasta Krakowa otwarto wystawę pokonkursową „Kraków 2050. Pocztówka z przyszłości”. Podczas uroczystości zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig wręczył nagrody i wyróżnienia dla uczestników konkursu.
Wystawa zgromadziła prace plastyczne, nadesłane przez uczniów krakowskich szkół. Przed jej otwarciem dyplomy i nagrody rzeczowe z rąk Prezydenta ds. Polityki Społecznej i Komunalnej A. Kuliga odebrali zwycięzcy i wyróżnieni. W ceremonii uczestniczyli nie tylko autorzy prac, ale także rodzice, opiekunowie i nauczyciele.
Celem konkursu „Kraków 2050. Pocztówka z przyszłości” było zaangażowanie młodych mieszkańców w stworzenie swojej artystycznej wizji przyszłości naszego miasta. Dzięki zaangażowaniu i kreatywności uczestników powstały przemyślane i inspirujące prace, które przedstawiają Kraków w 2050 roku. Zgodnie z założeniami konkursu każda pocztówka z przyszłości powinna przedstawiać charakterystyczny dla Krakowa, dowolnie wybrany punkt z kategorii: „Zabytki”, „Tereny zielone” lub „Infrastruktura prośrodowiskowa”.
W nadesłanych propozycjach Kraków to z jednej strony miasto zielone i szczęśliwe, bezpieczne, przyjazne i gwarantujące wysoką jakość życia, z drugiej metropolia, która nie poradziła sobie z kryzysem klimatycznym. Były też prace łączące te wizje, czyli pokazujące dwie drogi do wyboru: jedną taką, na której dbamy o Kraków, by był błękitno - zielony i szczęśliwy, a drugą destrukcyjną, na której zwiększamy ilość odpadów, ruch samochodowy, zmniejszamy tereny zielone... Wybór zawsze należy do nas!
Do konkursu wpłynęło łącznie ponad 300 prac z 30 krakowskich szkół podstawowych, które były oceniane w dwóch kategoriach wiekowych, tj. klasy od IV-VI oraz VII-VIII. Jury wyłoniło siedmiu zwycięzców i przyznało dwadzieścia jeden wyróżnień. Nagrodami za aktywność uhonorowano trzy szkoły, które nadesłały najwięcej prac. Otrzymały one zestawy artykułów plastycznych, gier planszowych oraz książek o tematyce klimatycznej.
Po wręczeniu nagród Doradczynie ds. klimatu i środowiska, które zorganizowały konkurs zaprosiły przybyłych uczestników do klimatycznego panelu dyskusyjnego. Siedmiu autorów zdecydowało się odpowiedzieć na pytania prowadzącej spotkanie Beaty Kulig-Gołąbek, skąd wziął się pomysł na pocztówkę i jakie emocje towarzyszyły jej wykonaniu. Padało wiele osobistych odpowiedzi, wyrażających troskę o czyste powietrze czy malejące zasoby wody pitnej. Rozmówcy dzielili się swoimi obawami przed skutkami globalnego ocieplenia, ale też nadziejami na pomoc w walce z nimi ze strony branży nowych technologii.
Młodzi artyści, którzy wzięli udział w rywalizacji, w swoich kreatywnych wizjach przekazali nie tylko swoim rówieśnikom, ale i starszym pokoleniom, ważne przesłanie: mamy szansę osiągnąć sukces tylko wtedy, gdy będziemy działać wspólnie i zdecydowanie.
Na zakończenie spotkania, w atmosferze prawie już przedświątecznej, dzielono się propozycjami na to, jak proklimatycznie spędzić ten czas. Rozmawiano z uczniami o tym, jak zmienić swoje nawyki, ograniczyć konsumpcjonizm, nie marnować jedzenia czy dać rzeczom drugie życie.
Część prac konkursowych została wydrukowana w tradycyjnej pocztówkowej formie. Nagrodzeni autorzy wraz z dyplomem otrzymywali wydruk swojej pracy na pamiątkę. Prace uczestników będą stanowić też materiał graficzny do kalendarza ściennego na 2024. Jego premiera już wkrótce.
Nagrodzeni:
W kategorii klasy IV–VI:
- I miejsce – Apolonia Mrózek, kl. 5a, Szkoła Podstawowa nr 88
- II miejsce – Maria Duda, kl. 6, Zespół Szkół Specjalnych nr 2
- II miejsce – Szymon Krzywda, kl. 5a, Szkoła Podstawowa nr 38
- III miejsce – Nina Sulińska, kl. 5, Fundacja Dona Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1
W kategorii klasy VII–VIII:
- I miejsce – Anastasia Kuchmystenko – kl. 7c, SP z Oddziałami Integracyjnymi nr 158
- II miejsce – Alicja Kajfasz – kl. 8b, Szkoła Podstawowa nr 31
- III miejsce – Lena Ochal – kl. 7b, Szkoła Podstawowa nr 64.
Wyróżnienia:
W kategorii klasy IV–VI:
- Liliana Blycharz – kl. 4b, Szkoła Podstawowa nr 106
- Aleksandra Bujakowska – kl. 4, Fundacja Dona Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1
- Laura Frenkel – kl. 4c, Szkoła Podstawowa nr 29
- Mila Fuja – kl. 5, Fundacja Dona Prywatna Szkoła Podstawowa nr 1
- Liliana Gramza – kl. 6, Szkoła Podstawowa nr 5
- Kacper Jakubski – kl. 5b, Szkoła Podstawowa nr 162
- Agata Kaźmierczak – kl. 6, Szkoła Podstawowa nr 86
- Wojciech Klimek – kl. 5, Szkoła Podstawowa nr 89
- Aleksandra Krawczyk – kl. 5b, Szkoła Podstawowa nr 158
- Filip Maciak – kl. 5, Szkoła Podstawowa nr 88
- Zuzanna Majda – kl. 4b, Szkoła Podstawowa nr 3
- Mark Shovkivskyi – kl. 6c, Szkoła Podstawowa nr 88
- Oliwia Szot – kl. 4a, Szkoła Podstawowa nr 106
- Aleksandra Urban – kl. 6a, Szkoła Podstawowa nr 156
- Valeryia Zhylinskaya – kl. 4b, Szkoła Podstawowa nr 106.
W kategorii klasy VII–VIII:
- Polina Bukhman – kl. 8, Embassy International School
- Cezary Długosz – kl. 7b, Szkoła Podstawowa nr 162
- Jakub Latko – kl. 7, Prywatna Szkoła im. J. Piłsudskiego
- Julia Majewska – kl. 7a, Szkoła Podstawowa nr 101
- Karolina Mus – kl. 7c, Szkoła Podstawowa nr 162
- Szymon Słowiński – kl. 7, Prywatna Szkoła im. J. Piłsudskiego.
Nagrody dla szkół za przesłanie największej liczby prac plastycznych:
- Szkoła Podstawowa nr 88 im. S. Żeromskiego – (67 prac plastycznych)
- Szkoła Podstawowa nr 86 im. Powstańców Śląskich – (40 prac plastycznych)
- Szkoła Podstawowa nr 156 im. ks. kard. A.S. Sapiehy – (29 prac plastycznych).
Inicjatywa została zrealizowana przez zespół doradców ds. klimatu i środowiska UMK w ramach projektu LIFE-IP EKOMAŁPOLSKA „Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego”.