Rowery cargo i węzeł przeładunkowy w ramach nowego unijnego projektu
Kraków bierze udział w rozpoczętym właśnie unijnym projekcie metaCCAZE. W jego ramach ZTP planuje kupić miejskie rowery cargo i stworzyć węzeł transportowy przy Hali Targowej, gdzie będzie można wygodnie zapakować swoje towary i sprawnie dostarczyć je do punktu docelowego w obrębie drugiej obwodnicy.
Sektor transportu jest na Starym Kontynencie drugim co do wielkości źródłem emisji gazów cieplarnianych i odpowiada za ponad 30 proc. całkowitego zużycia energii. Europejski Zielony Ład i inne, podobnie inicjatywy unijne, mają na celu m.in. zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem do 2050 r. o 90 proc., wprowadzenie co najmniej 30 milionów bezemisyjnych samochodów na europejskie drogi oraz przekształcenie niemal wszystkich pojazdów silnikowych w bezemisyjne. W efekcie 100 najważniejszych miast w Unii ma być neutralne dla klimatu do 2030 r.
W osiągnięciu tych celów ma pomóc między innymi projekt metaCCAZE, w którym Kraków reprezentuje Zarząd Transportu Publicznego. Chodzi o przyspieszenie wdrażania inteligentnych systemów, z elektryczną, zautomatyzowaną czy zintegrowaną z innymi środkami transportu flotą oraz infrastrukturą do jej obsługi. Systemy te mają działać w obszarze usług pasażerskich i towarowych (transport publiczny, minibusy na żądanie, współdzielenie rowerów i skuterów, dostawy) oraz centrów mobilności i logistyki, zarządzania ruchem i infrastruktury do ładowania.
Projekt zaplanowany jest na cztery lata – w tym czasie proponowane rozwiązania najpierw będą wdrożone w czterech miastach „pionierskich”: Amsterdamie, Monachium, Limassol i Tampere. Następnie te pomysły, które się sprawdzą, zostaną zastosowane w sześciu miastach partnerskich – w tym w Krakowie, gdzie mają pomóc stworzyć innowacyjny węzeł transportowy w centrum miasta.
Chodzi o stworzenie nowej stacji rowerów cargo pod wiaduktem i przystankiem kolejowym przy Hali Targowej. Ma ona pozwolić na rozwinięcie ekologicznego, cichego i bezemisyjnego transportu towarowego wewnątrz drugiej obwodnicy. Do obsługi systemu ma zostać kupionych 10 rowerów cargo, które będą zarządzane z użyciem nowoczesnych narzędzi informatycznych i wspierane przez sztuczną inteligencję. Pozwoli to zorganizować efektywną sieć dostawczą, stanowiącą atrakcyjną alternatywę dla rozwiązań starszych, bardziej kosztownych i szkodliwych dla mieszkańców Krakowa i środowiska.
– Dzięki metaCCAZE mamy możliwość kształtowania rzeczywistości wszystkich naszych europejskich miast w nadchodzących latach. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że nasza wizja czystych i przyjaznych do życia miast ostatecznie się urzeczywistni – powiedziała Tamara Djukic, koordynatorka projektu metaCCAZE i ekspertka w dziedzinie transformacji i innowacji mobilności miejskiej.
Projekt ma być realizowany i nadzorowany łącznie przez 43 instytucje z 12 krajów europejskich – są to uczelnie wyższe i instytuty badawcze (np. Uniwersytet Techniczny w Delft), prywatne firmy oraz jednostki z sektora publicznego (jak Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie).