64. Krakowski Festiwal Filmowy
W programie tegorocznego 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego znalazło się 180 filmów z całego świata, w tym ponad 100 premier światowych i polskich. Festiwal odbywa się w kinach (od 26 maja do 2 czerwca) oraz w Internecie na platformie KFF VOD (od 31 maja do 16 czerwca). Filmy prezentowane są w czterech konkursach: trzech międzynarodowych: dokumentalnym, krótkometrażowym i DocFilmMusic, a także w konkursie polskim oraz w licznych cyklach pozakonkursowych i pokazach specjalnych.
Festiwal otworzył dokument „Jestem postacią fikcyjną”. To nie film biograficzny, a uchwycony w ruchu portret wybitnego europejskiego artysty. Za tajemniczą tytułową postacią ukrywa się nie kto inny jak Andrzej Seweryn. Aktor, reżyser, dyrektor, społecznik, a w filmie Arkadiusza Bartosiaka przede wszystkim człowiek, który nie osiada na laurach i wciąż szuka nowych wyzwań. Ceremonia i światowa premiera z udziałem reżysera oraz bohatera filmu odbyła się 26 maja o godz. 18.00 w Kinie Kijów.
Gościem specjalnym tegorocznej edycji jest kinematografia rumuńska. W ramach cyklu „Fokus na Rumunię” zaprezentowane zostaną najnowsze filmy dokumentalne z tego kraju. Z pięciu filmowych spojrzeń na współczesną Rumunię wyłania się kraj pełen kontrastów, w którym nowoczesność ściera się z tradycją, sacrum z profanum, a przeszłość nie daje o sobie zapomnieć. Partnerem sekcji jest Rumuński Instytut Kultury w Warszawie. Wydarzenie odbywa się ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia–Polska 2024–2025.
W tym roku nagroda Smoka Smoków powędruje do dwójki wybitnych twórców: kultowego amerykańskiego reżysera oraz znakomitego polskiego operatora. Filmy Godfreya Reggio to kulturowy fenomen, fascynujące wizualnie pionierskie eseje, które przeszły do historii kina. Na 64. Krakowskim Festiwalu Filmowym zobaczymy słynną „Trylogię Qatsi” w „Kinie pod Wawelem”. Bez zdjęć Jacka Petryckiego trudno sobie wyobrazić najważniejsze polskie produkcje filmowe ostatniego półwiecza. Na przełomie maja i czerwca organizatorzy przedstawią jego dokumentalne dokonania w krakowskich kinach studyjnych. Obaj laureaci poprowadzą swoje lekcje mistrzowskie.
Jak co roku w programie festiwalu znajdzie się sekcja „Docs+Science” – pokazy fascynujących dokumentalnych filmów naukowych. Tematem tegorocznej edycji jest sztuczna inteligencja. Ten rok należał do niej. A przynajmniej tak chcieliby o sztucznej inteligencji myśleć jej twórcy, a zwłaszcza sprzedawcy – wielkie korporacje poszukujące dróg dalszej ekspansji. Przeskalowana miliardami dolarów do niebotycznych rozmiarów, wykarmiona trylionami słów i obrazów, szkolona za grosze przez biedaków z trzeciego świata, a mimo to obsadzana w roli ósmego cudu świata. Kuratorem cyklu jest Karol Jałochowski a współorganizatorem portal Pulsar.
„Kids&Youth. Kino dla młodych” to bezpłatny przegląd filmowy dla młodszych i nieco starszych widzów. Dla tych pierwszych przygotowano trzy wyjątkowe tytuły, na które organizator zaprasza rodziców z dziećmi. A dla tych drugich w ramach międzynarodowego projektu „Docs4Teens – Building Bridges” przygotowano specjalnie wyselekcjonowane europejskie dokumenty dla młodzieży. Partnerem sekcji jest PKO Ubezpieczenia.
Obok wymienionych sekcji nie zabraknie doskonale znanej „Panoramy polskiego dokumentu”, przeglądu „Short Matters! Krótkie filmy roku”, po raz trzeci symbolicznie, połączą się z ukraińskim festiwalem Docudays UA w ramach „Film Bridge: KFF-Docudays UA”. Na stałe w programie zagościły trzy sekcje pozakonkursowe: „Iluminacja”, „Ziemia obiecana” i „Jak zwierciadle”, prezentujące najnowsze dokumenty z całego świata, które z przyczyn regulaminowych nie mogły znaleźć się w konkursie.
Będziemy też świętować 75 lat Wytwórni Filmów Oświatowych. Na dużym ekranie pokazanych zostanie siedem unikatowych filmów powstałych w łódzkiej wytwórni.
Kontynuowany będzie cykl rozmów KFF Talks. Już po raz trzeci organizator zaprasza na fascynujące spotkania i dyskusje z wybitnymi postaciami spoza filmowego świata. To rozmowy z pogranicza filozofii, nauk ścisłych, przyrodniczych i humanistycznych o kondycji świata i miejscu człowieka we współczesnej rzeczywistości. Pierwsze ze spotkań będzie poświęcone sztucznej inteligencji, a drugie dezinformacji.
Ważną częścią Festiwalu jest KFF Industry – największa w Polsce platforma spotkań dla branży dokumentalnej i animowanej. Każdego roku w konferencjach, debatach, warsztatach, prezentacjach projektów w różnych fazach procesów produkcyjnych czy w targach filmowych bierze udział ponad 1000 gości z całego świata. W programie znajdzie się m.in. szeroki program „Doc Lab Poland”, CEDOC Market współorganizowane przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego oraz wydarzenia Animated in Poland.
Festiwal po raz pierwszy pożegna widzów filmem zamknięcia. 1 czerwca podczas ceremonii zakończenia 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego w kinie Kijów światową premierę będzie miał hybrydowy film „All Inclusive” w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta. Po raz kolejny znany artystyczny duet oferuje nieoczywiste, autorskie kino, które trudno zaszufladkować, choć można znaleźć w nim sporo kinofilskich smaczków.
Krakowski Festiwal Filmowy_insider to najważniejsze w Polsce święto kina dokumentalnego, krótkometrażowego i animowanego. To przestrzeń, w której osoby nagradzane i doceniane na całym świecie, spotykają się z tymi, które dopiero zaczynają swoją filmową przygodę. To także miejsce, w którym publiczność może konfrontować się z twórcami i twórczyniami oraz bohaterkami i bohaterami prezentowanych tytułów. To festiwal uroczystych premier i trampolina do międzynarodowej kariery, ale przede wszystkim miejsce spotkań tych, którzy kochają kino – w kameralnych salach legendarnych krakowskich kin studyjnych i w wirtualnym świecie seansów online.
Szczegółowe informacje oraz program na stronie festiwalu.