„#Ogarniam życie”, czyli o tym, jak wzmacniać młodzież
W drugą edycję miejskiego projektu #Ogarniam życie zaangażowało się łącznie ponad tysiąc uczniów i stu nauczycieli z 60 krakowskich szkół samorządowych. Dzieci i młodzież, wspólnie z opiekunami i przy wsparciu miejskich instytucji, stworzyli dziesiątki autorskich projektów i realizowali różnorodne działania adresowane do swoich rówieśników. Program dociera dzięki temu do całych społeczności szkolnych – pomaga kształtować pozytywne postawy, budować autorytety, wzmacniać więzi koleżeńskie.
Sprawdzona formuła w szerszym wydaniu
Tak jak w przypadku edycji pilotażowej (2022/2023), w której uczestniczyło 40 szkół podstawowych z różnych części miasta, tak i teraz, gdy kończy się druga odsłona projektu #Ogarniam życie – można z całą pewnością szacować, że prospołeczne efekty działań docierają do kilkunastu tysięcy krakowskich uczniów i uczennic, a także wielu rodziców, nauczycieli i nauczycielek.
Tegoroczna edycja projektu została dodatkowo rozszerzona, zarówno jeśli chodzi o wiek, jak i o liczbę bezpośrednich uczestników. Oprócz klas VII szkół podstawowych wzięły w niej udział także klasy II, III i VIII szkół podstawowych oraz klasy II i IV szkół ponadpodstawowych. Łącznie zaangażowało się 60 krakowskich szkół samorządowych, w tym 13 nowych podstawówek (pozostałe miały już doświadczenia z pilotażu) oraz 14 spośród – debiutujących w projekcie – szkół ponadpodstawowych.
Wszystkie klasy z poszczególnych szkół uczestniczyły w warsztatach w Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, poświęconych trosce o kondycję psychiczną, temu, jak konkretnie możemy o nią dbać, jak powinniśmy ją wzmacniać, by ochronić się przed ryzykowanymi zachowaniami, jak choćby pokusą sięgnięcia po substancje psychoaktywne. Dla uczniów z klas, które po raz pierwszy uczestniczyły w projekcie, zorganizowano spotkania w miejskich jednostkach oraz spółkach dotyczące realizacji konkretnych pomysłów. Swoje drzwi dla uczestników otworzyły m.in. Krakowski Szkolny Ośrodek Sportowy, Ośrodek Kultury Kraków Nowa Huta, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Klimat - Energia - Gospodarka Wodna, Zarząd Zieleni Miejskiej, Straż Miejska, Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa (Pałac Krzysztofory), Biblioteka Kraków.
Czas na podsumowanie
6 czerwca w Hali 100-lecia KS Cracovia 1906, Centrum Sportu Niepełnosprawnych odbyła się gala finałowa projektu podsumowująca działania zrealizowane w tym roku. Wzięła w niej udział zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman. Podczas uroczystości przyznano nagrody w czterech konkursach.
W konkursie „#Ogarniam życie bo…”, w którym udział wzięli uczniowie i uczennice z klas VII i VIII samorządowych szkół podstawowych, pierwsze miejsce zajął Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21 (Szkoła Podstawowa nr 65), drugie – Szkoła Podstawowa nr 8, a trzecie – Szkoła Podstawowa nr 123. Wyróżnienie otrzymała Szkoła Podstawowa nr 10.
W konkursie „#Ogarniam życie z...” brali udział uczniowie i uczennice z klas VII i VIII z samorządowych szkół podstawowych, uczestniczących już w pilotażu. Nagrodę główną zdobyły Szkoła Podstawowa nr 27 oraz Szkoła Podstawowa nr 134, natomiast wyróżnienie powędrowało do Szkoły Podstawowej nr 119 oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 (Szkoły Podstawowej nr 68).
Konkurs „#Przystań (na)szczęście…” dla uczniów klas II i III szkół podstawowych wygrała Szkoła Podstawowa nr 15. Drugie miejsce przypadło Szkole Podstawowej nr 162, trzecie – Szkole Podstawowej nr 56, a wyróżnienie – Szkole Podstawowej nr 101.
Konkurs „#Ogarniam życie z liderem…” skierowany był do uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych. Najlepszy okazał się Zespół Szkół Zawodowych nr 2. Wyróżnienie trafiło do XXVIII Liceum Ogólnokształcącego.
Profilaktyka z perspektywami
Działania projektowe realizowane w tegorocznej edycji to kontynuacja pilotażu, który rozpoczął się jesienią 2022 roku – zarówno w aspekcie metodologicznym jak i praktycznym.
Przypomnijmy, miejski program #Ogarniam życie zrodził się z troski o kondycję i bezpieczeństwo psychiczne dzieci i młodzieży. W praktyce polega na projektowaniu i realizowaniu działań wzmacniających kondycję młodych ludzi. Ma pomóc dzieciom i młodzieży wypełnić czas wolny aktywnościami, które rozbudzają ciekawość, rozwijają kreatywność, motywują do szukania życiowych pasji, gdyż to z kolei przekłada się na dobrostan psychiczny i minimalizuje zachowania ryzykowne. Ważne jest, by w życiu młodych ludzi znalazło się miejsce na pasje i zainteresowania, sport i rekreację, uczestnictwo w kulturze, budowanie więzi (przyjacielskich, rodzinnych czy międzypokoleniowych), zaangażowanie społeczne czy zdrowe nawyki (nie tylko żywieniowe, ale też choćby równowagę między pracą, nauką, rozrywką i odpoczynkiem).
Projekt ma więc pomóc młodym ludziom odzyskać i pielęgnować sprawczość – poprzez konkretne działania, których sami są autorami i wykonawcami. Czy będzie to założenie szkolnego ogródka, nagranie filmu, zorganizowanie zawodów sportowych, gry miejskiej czy jakakolwiek inna inicjatywa – dzięki każdej z nich dzieci i młodzież mogą przekonać się i poczuć, że kondycja psychiczna zależy w dużej mierze od nas samych, od naszej aktywności, od tego, czym karmimy nasze umysły i po jakie inspiracje sięgamy. Ważne jest też, abyśmy odczuwali satysfakcję i dumę z naszych działań. To dodatkowa zachęta i motywacja.
Projekty uczniowskie powstają i są realizowane we współpracy z miejskimi instytucjami, jednostkami i spółkami. Uczniowie zapoznają się z ich ofertą i zainspirowani daną tematyką, projektują autorskie działania na terenie szkoły adresowane do całej społeczności. Staja się tym samym ambasadorami projektu pośród swoich kolegów i koleżanek.
Nad realizacją całości programu czuwają Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie oraz samorządowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym pełniąca funkcję koordynatora Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2.
Jak wskazują organizatorzy, modelowo oddziaływania profilaktyczne powinny być realizowane w sposób ciągły i dostosowany do potrzeb rozwojowych uczestników, a ich efekty widoczne są w perspektywie kilku lat, a nawet dekady. To dlatego właśnie program „#Ogarniam życie” skierowany jest do uczniów klas II i III szkoły podstawowej, VII i VIII szkoły podstawowej oraz do szkół ponadpodstawowych.