Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trwa festiwal EtnoKraków/Rozstaje 2024

Od 4 do 7 lipca Kraków jest wielką sceną etno, world music i muzyki tradycyjnej. Wszystko za sprawą 26. edycji festiwalu EtnoKraków/Rozstaje pod hasłem „Wędrowanie”. W naszym mieście wystąpią artyści m.in. z Armenii, Iranu, Kenii, Polski, Słowacji, Syrii, Turcji i Węgier.

EtnoKraków/Rozstaje 2024
Fot. materiały prasowe

Prolog

Prolog festiwalu odbył się 23 czerwca „Koncertem o świcie” w ramach tegorocznych Wianków. Podczas tego niezwykłego wydarzenia mogliśmy posłuchać pieśni polskich, serbskich i ukraińskich, nawiązujących do symboliki ognia, wody, tradycji kupalnych, sobótkowych i świętojańskich.

Mit początku

Początek wędrówki to „krakowski Eden” – Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego.  4 lipca w egzotycznej scenerii roślinnej wybrzmiała muzyka perska Hadam Trio – osadzona w tradycji sufickiej, kompozycje czerpiące z repertuaru radif i teksty założyciela „wirujących derwiszy”, poety Dżalala ad-Din Muhammada Rumiego. W podróż przez tysiącletnią tradycję zabrali uczestników festiwalu: Dariush Rasouli – pieśniarz, wirtuoz fletu nej, lutni tor i tombaku, Wassim Ibrahim – pieśniarz, kompozytor, wirtuoz lutni oud i Arad Emamgholi – irański pieśniarz, wirtuoz daf.

Kolejnym wydarzeniem była „Senjawazabawa” w sali koncertowej „Strefa Nowa”. To niezwykły projekt Agaty Harz i Katarzyny Szurman, owoc ich artystycznej współpracy z Paulą Kinaszewską, Martą Maślanką i Bartkiem Woźniakiem.

Zabrzmiały kołysanki, przyśpiewki, fragmenty dawnych zabaw i zaklęć z tradycji polskich, ale też motywy litewskie czy pochodzące z kultur egzotycznych: Afryki i Wysp Salomona, nawiązujące do międzykulturowego doświadczenia „bycia dzieckiem”.

Trzeci z czwartkowych koncertów odbył się pod hasłem Suferi. Podróż z beskidzkiej Męciny Małej, przez tradycje karpackie, ale też melodie i rytmy oberkowe – po otwarty horyzont nowoczesnego jazzu, muzyki elektronicznej, hip-hopu. W tę międzygatunkową podróż zabrali nas Kacper Malisz, Andrzej Imierowicz i Miłosz Berdzik.

Zielona przystań: wioska ETNO dla małych i dużych

Nowa festiwalowa lokalizacja to łąka na Wesołej. Powstała tam wioska ETNO dla małych i dużych – cykl familijnych warsztatów i spotkań muzycznych. Spotkania dla najmłodszych uczestników festiwalu prowadzą Piotr Dorosz, Kasia Chodoń, kapela Skrzaciki, Asia Mieszkowicz i węgierski zespół Szépszerével..

Ponadto w piątkowy wieczór odbyła się Noc Tańca z udziałem Orkiestry Festiwalowej i m.in. zespołów Sawa i Szépszerével, Daniela Küblera oraz kapeli z Mogilan. To muzyczne spotkanie wypełniły pieśni weselne, rekruckie, pasterskie, krakowiaki, oberki i tańce w kręgu.

Zegar bije: mit apokalipsy

„Jinj” po ormiańsku oznacza „spokojny”. Muzyka duetu Sevana Tchakerian i Gor Tadevosyan to forma terapii i wyciszenia, mierzenia się z traumą, presją permanentnego stanu wojny, ale też donośny znak sprzeciwu, manifest rozpięty artystycznie od ormiańskich pieśni ludowych po undergroundowy rap. Koncert odbył się 5 lipca o godz. 18.00 w sali „Strefa Nowa”.

Noc Pieśni pod Maryjką przy Aptece Designu rozpoczęła się o godz. 21.50 pieśnią apokaliptyczną „Dziad z lirą”, kreśląc wizję końca świata i daremnej nadziei na odkupienie dusz z piekieł. O godz. 22.00 spotkanie przeniosło się do sali „Strefy Nowej”, gdzie o życiu i śmierci, stałości i przemijaniu zaśpiewali: Joanna Słowińska i Zofia Słowińska-Brózda, grupa śpiewacza Krakoskie Kumoszki i Jacek Hałas.

O północy powróciła Noc Tańca, by porwać gości w wir oberka, słuchaczy zamienić w tancerzy. Na scenie wystąpili m.in. kapela Siwka, zespół Sawa i muzykanci współtworzący inicjatywę Krakowski Dom Tańca.

Podróż w głąb siebie: Winyo, „Wędrujący ptak” i romskie pieśni drogi

Fascynujący duet Łukasz Ojdana i Mariia Ojdana w koncercie „Wędrujący ptak”, stworzą opowieść na styku kultur – polskiej i ukraińskiej muzyki tradycyjnej połączonych więzami improwizacji i kompozycji. Koncert odbył się 6 lipca w sali „Strefa Nowa”.

Imię „Ptak” – w języku Luo, plemienia z regionu Jeziora Wiktorii w zachodniej Kenii: Winyo – przybrał też dla swojej działalności artystycznej kenijski pieśniarz Shiphton Onyango. Z jego muzyką w stylu benga, pieśniami w jego ojczystym języku dholuo, suahili i angielskim – spotkaliśmy się 6 lipca na łące na Wesołej. Odbył się tam również koncert legendy sceny folk – grupy Muzykanci, a także Julii Kozakovej i projektu Manuša.

Epilog: „Bursztynowe drzewo”

Mit wiecznej wędrówki to kanwa spektaklu „Bursztynowe drzewo”, który odbędzie się 7 lipca w Centrum Kongresowym ICE kraków. Na scenie wystąpią: Art Color Ballet, Stanisław Słowiński Quintet & kwartet smyczkowy, a także Joanna Słowińska i Karol Śmiałek. Za wizualizacje odpowiadają Szymon Kamykowski i Piotr Słodkowicz. Reżyseria i choreografia Agnieszki Glińskiej, muzyka Stanisława Słowińskiego, teksty Jana Słowińskiego.

Szczegółowy program festiwalu na stronie internetowej etnokrakow.pl.

 

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Margerita Krasnowolska
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-06-26
Data aktualizacji: 2024-07-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź