Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Znamy wyniki Barometru Krakowskiego

Mieszkanki i mieszkańcy są zadowoleni z życia w Krakowie, doceniają atrakcyjność oferty kulturalnej miasta oraz jakość terenów zielonych. Do dalszej poprawy wskazali jakość powietrza, zwiększenie liczby miejsc parkingowych i przeciwdziałanie hałasowi – to główne wnioski z najnowszego Barometru Krakowskiego.

Fot. Jan Graczyński

Badanie społeczne jakości życia i usług publicznych w Krakowie realizowane jest od 2014 r. w cyklu dwuletnim. Jego celem jest poznanie opinii mieszkańców na temat rozwoju i funkcjonowania miasta w poszczególnych obszarach zarządzania, monitorowanie opinii o jakości świadczonych usług i reagowanie na oczekiwania.

Oceniane poprzednie władze samorządu

Badanie realizowane jest na próbie co najmniej 1100 dorosłych mieszkańców, a uczestniczenie w badaniu polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie, podczas spotkania z ankieterem. Dobór uczestników ma charakter losowy, zapewniający reprezentatywność wyników badania dla opinii i postaw mieszkańców całego miasta. Maksymalny błąd oszacowania wynosi 3 proc. Wszystkie uzyskane informacje mają charakter anonimowy – są podsumowane w raporcie z badania w postaci zbiorczych statystyk.

Tegoroczna edycja odbyła się od 15 kwietnia do 10 czerwca, a pytania tradycyjnie odnosiły się do ostatnich 12 miesięcy funkcjonowania samorządu. Z uwagi na odbywające się w kwietniu wybory i zmianę władz ankietowani oceniali stan miasta w ostatnim roku minionej kadencji. Badanie przeprowadzono na grupie 1130 osób.

Krakowianie zadowoleni z życia

91 proc. krakowianek i krakowian deklaruje zadowolenie z życia w Krakowie. 87 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że Kraków umożliwia realizację celów życiowych.

Pytani o poszczególne aspekty życia w mieście deklarują największe zadowolenie z: atrakcyjności centrum miasta, oferty kulturalnej i rozrywkowej, jakości terenów zielonych i edukacji.

- Badania są elementem dialogu z mieszkankami i mieszkańcami, równorzędnym z ławeczką dialogu i konsultacjami społecznymi, na które kładę nacisk od maja, od początku nowej kadencji. Bardzo cieszy mnie fakt, że tendencje są wzrostowe i większości mieszkańcom dobrze żyje się w Krakowie – mówi prezydent Aleksander Miszalski.

Oczekiwania: więcej parkingów, dalsza poprawa jakości powietrza

Mieszkańcy najmniej zadowoleni są z: dostępności miejsc parkingowych w Krakowie (56 proc. niezadowolonych), kosztów życia (49 proc. niezadowolonych) i jakości powietrza, choć w przypadku jakości powietrza zadowolenie od lat sukcesywnie rośnie – w stosunku do 2022 r. wzrosło o 7 punktów procentowych.

Badani wskazali, że także walka z hałasem wymaga zintensyfikowania działań – z poziomu hałasu w mieście zadowolonych jest jedynie 44 proc. respondentów.

Mieszkańcy zauważają też poprawę jakości i dostępności zieleni w mieście. 90 proc. ankietowanych deklaruje, że w odległości 15 minut pieszo od miejsca zamieszkania znajdują się tereny, które mogą służyć wypoczynkowi lub rekreacji.

– Od czasu pandemii zauważalny jest wzrost zadowolenia krakowian z terenów zielonych. Wciąż priorytetowa jest czystość powietrza, która w ocenie badanych wymaga dalszych działań samorządu – zaznacza Michał Chrzanowski, ekspert zewnętrzny z firmy Inquisio, który na zlecenie urzędu opracował statystyczną analizę wyników Barometru.

Priorytety na kolejne lata

W każdej edycji badania respondenci proszeni są o wytypowanie trzech aspektów, które powinny być priorytetami w działaniach władz miasta. W tegorocznej najwięcej wskazań otrzymały: koszty życia, dostępność miejsc parkingowych w mieście oraz dbałość o bezpieczeństwo. Wśród priorytetów jest też poprawa jakości powietrza. Krakowianie zauważają wysiłki w trosce o jego jakość, niemniej jednak jakość powietrza nieustannie jest wskazywana przez mieszkańców jako jedno z najważniejszych działań dla władz miasta.

87 proc. respondentów jest zadowolonych z komunikacji publicznej. Wysoko oceniane są poszczególne aspekty organizacji komunikacji (np. rozmieszczenie przystanków, niezawodność, komfort przemieszczania się czy czas dojazdy do pracy), ale tylko 50 proc. krakowian deklaruje zadowolenie z poziomu cen biletów.

Bezpieczeństwo na wysokim poziomie, mniejsze nocą

Bardzo wysoki odsetek, bo aż 98 proc. krakowian deklaruje poczucie bezpieczeństwa w mieście. Bezpieczeństwo w Krakowie od lat jest na wysokim poziomie, ale obniżyło się nieco poczucie bezpieczeństwa w nocy.

Wysoki jest także poziom zadowolenia z funkcjonowania placówek edukacyjnych oraz z możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu w mieście – tutaj zadowolenie wyraziło 93 proc. badanych.

Zapoznaj się ze szczegółami

Wybrane elementy badania w postaci wskaźników rozwoju wykorzystywane są także do monitorowania realizacji „Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030”.

 

20241023-bsk_1954-poprawione-szum.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_1972.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_2000-poprawione-szum.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_2011-poprawione-szum.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_2015-poprawione-szum.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_2030-poprawione-szum.jpg
Bogusław Świerzowski / krakow.pl
20241023-bsk_1954-poprawione-szum.jpg
20241023-bsk_1972.jpg
20241023-bsk_2000-poprawione-szum.jpg
20241023-bsk_2011-poprawione-szum.jpg
20241023-bsk_2015-poprawione-szum.jpg
20241023-bsk_2030-poprawione-szum.jpg
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Katarzyna Pustułka
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-10-23
Data aktualizacji: 2024-10-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź