Atak hackerski na systemy MPK
Awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK oraz innych systemów informatycznych to efekt ataku hackerskiego, który został przeprowadzony wcześnie rano, we wtorek 3 grudnia – informuje MPK w Krakowie. Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hackerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku MPK w Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie MPK w Krakowie kieruje zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak MPK SA zdecydowało, że o takim ryzyku powiadomione zostaną wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych MPK będzie informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć.
Niezależnie od powyższych działań MPK prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecane jest również zastrzeżenie numeru PESEL. Tryb i skala ataku hackerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej.
MPK zapewnia, że wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie. Jednocześnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.
MPK dziękuje za wysiłek wszystkim pracownikom oraz ajentom, którzy pomimo znacznych utrudnień cały czas realizują swoje obowiązki, aby utrzymać sprawne funkcjonowanie krakowskiej komunikacji miejskiej. Pasażerów prosi o wyrozumiałość i cierpliwość i przeprasza za wszelkie niedogodności w obsłudze zakupu biletów.
Przypominamy, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzeniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl, bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay).
Kontrolerzy biletów podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe. Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150. Swoje uwagi można także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.