Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Prawie 300 nowych autobusów i 90 nowych tramwajów – plany MPK

Podsumowanie 2024 roku zaczynamy od ogłoszonych przez MPK w mijającym roku planów zakupowych. Obejmowały one w sumie dostawę prawie 300 nowych autobusów z różnym napędem. Przewoźnik chce też kupić do 90 nowych tramwajów.

Fot. MPK SA w Krakowie

Ogłoszone przez krakowskiego przewoźnika przetargi dotyczyły zakupu:

  • 245 pojazdów z silnikami spełniającymi najwyższą normę ochrony środowiska Euro 6
  • 32 autobusów elektrycznych
  • 10 autobusów zasilanych wodorem.

MPK w Krakowie ogłaszało przetargi nie tylko na dostawę nowych autobusów, ale także nowych tramwajów. Trzy takie postępowania ogłoszone w 2024 roku dotyczyły zakupu w sumie do 90 nowych tramwajów, w tym jednokierunkowych i dwukierunkowych o długości ponad 30 m oraz jednokierunkowych o długości ponad 40 m. Jeżeli ta inwestycja zostanie przynajmniej w części zrealizowana z krakowskich ulic znikną wszystkie wysokopodłogowe tramwaje.

Zakupy nowych pojazdów to konieczność nie tylko ze względu na wymianę taboru, ale także rosnące potrzeby transportowe w Krakowie i aglomeracji. W 2024 roku tramwaje przejechały o ok. 720 000 km więcej w porównaniu do roku poprzedniego (wzrost o prawie 5%), a autobusy o ok. 1 400 000 km więcej (wzrost o ok. 3,5%). Zostało uruchomionych 6 nowych linii, a kolejne 7 zostało wydłużonych do nowych końcówek. W 2024 roku tramwaje po dłuższej przerwie znów zaczęły jeździć w rejon Wzgórz Krzesławickich (przywrócono ruch tramwajowy do przystanku Jarzębiny) oraz do pętli Salwator.

MPK w Krakowie w mijającym roku rozwijało także sieć stacji do ładowania baterii elektrycznych autobusów. Prace przy budowie tych stacji rozpoczęły się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka, a także na trzech pętlach – Kurdwanów, Azory i Rżąka. Na zajezdni powstanie 35 stanowisk do wolnego ładowania, a na pętlach w sumie szczęść stacji do ładowania szybkiego. Dzięki nowym stacjom wykorzystanie zeroemisyjnych autobusów będzie jeszcze bardziej efektywne.

W mijającym roku MPK w Krakowie przykładało dużą wagę do bezpieczeństwa. Do ośmiu radiowozów, którymi poruszają się inspektorzy ruchu trafiły defibrylatory. Dodatkowo trzy takie urządzenia zostały udostępnione w budynkach MPK – jeden defibrylator trafił do pomieszczenia prowadzących w największej krakowskiej zajezdni autobusowej Wola Duchacka, drugi do pomieszczenia prowadzących w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, a trzeci do Biura Obsługi Klienta w budynku krakowskiego przewoźnika przy ul. J. Brożka 3. MPK zakupiło również defibrylator szkoleniowy, który trafił do sekcji szkolenia i będzie wykorzystywany podczas szkoleń okresowych BHP dla motorniczych, kierowców i pracowników zaplecza technicznego, a także podczas szkoleń z zakresu pierwszej pomocy, podczas których będzie służył do nauki prawidłowego stosowania w sytuacji, gdy zagrożone jest życie drugiego człowieka.

Koniec 2024 roku wiązał się dla MPK w Krakowie z koniecznością radzenia sobie z atakiem grupy hakerów ze Wschodu na systemy informatyczne. Jego celem było sparaliżowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dzięki zaangażowaniu pracowników MPK usługa przewozowa była realizowana bez żadnej przerwy i bez zmian.

Podsumowując 2024 rok trudno nie wspomnieć o nagrodach i wyróżnieniach, które trafiły do MPK w ostatnich 12 miesiącach.

MPK w Krakowie w 2024 roku otrzymało:

  • certyfikat „Kulturalny biznes”, który jest przyznawany przez Zamek Królewski na Wawelu
  • nagrodę portalu Lovekrakow.pl za działania przyjazne środowisku
  • 2. miejsce w XIX edycji konkursu „Lodołamacze 2024” w kategorii „Biznes Odpowiedziany Społecznie – Zrównoważony Rozwój Biznesu (CSR/ESG)”
  • wyróżnienie #ekoLider 2024 – przyznane MPK SA w kategorii #ekoPrzedsięwzięcie z zakresu ochrony powietrza oraz inwestycji przyczyniających się do oszczędności energii
  • Ola i Marcin, motorniczowie MPK, w europejskich zawodach motorniczych odbywających się we Frankfurcie nad Menem zajęli 3. miejsce.
pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-01-02
Data aktualizacji: 2025-01-03
Powrót

Zobacz także

Znajdź