Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Podsumowanie 2024 roku na budowie tramwaju do Mistrzejowic

Rok 2024 na budowie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic przebiegał pod znakiem intensywnych działań, realizacji skomplikowanych etapów budowlanych oraz ścisłej współpracy z mieszkańcami i instytucjami. Choć projekt nie był wolny od trudności, wykonawca – firma Gülermak – zrealizował wiele kluczowych zadań, które przybliżają nas do ukończenia tej ważnej inwestycji.

Fot. tramwajdomistrzejowic.pl

Wyzwania budowlane i postęp prac

W ostatnich miesiącach uwaga była szczególnie skupiona na pracach prowadzonych na stacji „Rondo Polsadu”, gdzie w grudniu zakończono betonowanie płyty dennej na poziomie drugim. Jest to punkt, na którym odbywać się będzie przyszły ruch tramwajowy, 13 metrów poniżej gruntu.

W listopadzie Gülermak otworzył pętlę do ruchu technicznego, co pozwala na obsługę tramwajów na odcinku do przystanku „Miśnieńska”. Tramwaje obecnie dojeżdżają do tego przystanku, a następnie zawracają na pętli w ramach przejazdu technicznego. Jest to duże ułatwienie dla mieszkańców. Warto mieć mimo wszystko na uwadze, że teren pętli „Mistrzejowice” dalej jest placem budowy.

Zanim do tego doszło najważniejsze prace dotyczyły budowy i modernizacji infrastruktury podziemnej, w tym sieci wodociągowej, ciepłowniczej, gazowej oraz telekomunikacyjnej. Kluczowym wyzwaniem okazało się przystosowanie terenu pod przyszłą trasę tramwajową oraz zapewnienie odpowiedniej jakości prac budowlanych przy tak gęstej zabudowie miejskiej. Zrealizowano m.in. przebudowę systemu ciepłowniczego, co miało na celu minimalizowanie uciążliwości dla mieszkańców, zwłaszcza w okresie przed sezonem grzewczym. Od początku budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, zmodernizowano ponad 2500 metrów podziemnej infrastruktury ciepłowniczej. Nowoczesny układ rur pod chodnikami, ścieżkami rowerowymi oraz pasami zieleni pozwala na łatwy dostęp do instalacji podczas konserwacji, co znacznie zmniejsza zakłócenia w ruchu drogowym.

Projekt związany z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic obejmował również likwidację istniejącego fragmentu potoku Sudół Dominikański. Budowa nowego podziemnego koryta stanowiła jedno z największych wyzwań inżynieryjnych, z jakimi przyszło się zmierzyć podczas realizacji inwestycji. Prace w obrębie miasta wymagały szczegółowego planowania, by zminimalizować zakłócenia w codziennym życiu mieszkańców oraz zapewnić sprawną organizację na placu budowy. Całkowita długość przebudowywanego kanału wynosi 388,65 m, a wraz z komorami ok. 400 m.

Rok 2024 nie był jednak wolny od trudności, które wymagały szybkiej reakcji. Jednym z takich wyzwań było odnalezienie w maju tego samego roku reliktów koszar hetmańskich, będących częścią dawnego zespołu wojskowego Infanterie Barackenlager 100 p.p. – Koszarów Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza, żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku. Odkrycie to wiązało się z koniecznością prowadzenia nadzoru archeologicznego oraz wykonania prac odkrywkowych

Podczas robót na pętli tramwajowej na Mistrzejowicach odkryto ponad 100 niewybuchów. Nad pracami czuwali saperzy, którzy dokładnie sprawdzali każdą warstwę gruntu podczas wykopów. Choć wpływało to negatywnie na tempo prowadzonych prac, bezpieczeństwo mieszkańców i pracowników było priorytetem. Ostatecznie, mimo opóźnień, proces przebiegł zgodnie z wymaganiami, co miało kluczowe znaczenie dla bezpiecznego zakończenia inwestycji.

Działania edukacyjne i prospołeczne

Rok 2024 był także czasem, kiedy plac budowy stał się miejscem edukacji i zaangażowania społecznego. W ramach projektu „Zawodowe życie miasta” młodzież miała okazję zapoznać się z pracami budowlanymi i poznać zawody związane z budową infrastruktury tramwajowej. Przeprowadzono warsztaty dla uczniów i przedszkolaków, w tym programy edukacyjne dla dzieci „Mali Mistrzowie – Tramwajem do Mistrzejowic”, które pozwoliły najmłodszym poznać podstawy budownictwa w sposób przystępny i angażujący. W 2024 roku w warsztatach dla najmłodszych wzięło udział aż 250 dzieci! Wykonawca miał również przyjemność gościć studentów z różnych ośrodków akademickich nie tylko z Polski, ale również Czech i Holandii.

W ramach zaangażowania społecznego, w sierpniu zorganizowano zbiórkę karmy na rzecz bezdomnych zwierząt w krakowskim schronisku. Projekt „Lemoniada dla mieszkańców”, miał na celu wsparcie zwierzaków z krakowskiego schroniska na ul. Rybnej.

Rady budowy – dialog z mieszkańcami

W 2024 roku regularnie odbywały się spotkania Rady Budowy, które stanowiły ważną platformę komunikacji pomiędzy mieszkańcami, wykonawcą a instytucjami miejskimi. Co dwa tygodnie omawiane były bieżące postępy, problemy i sugestie dotyczące budowy. Spotkania te stanowiły nie tylko szansę na wymianę informacji, ale także pozwalały na reagowanie na potrzeby mieszkańców w zakresie organizacji ruchu czy dostosowania przestrzeni.

Co dalej?

W 2025 roku czeka nas kolejny etap prac – zakończenie budowy ścian szczelinowych, planowane na I kwartał, a także zakończenie konstrukcji tunelu w III kwartale. Następnie, w IV kwartale, rozpoczną się prace związane z wyposażaniem tunelu oraz budową torowiska tramwajowego, co pozwoli na finalizację inwestycji i oddanie pętli do użytku. 

Filmowe podsumowanie roku:

 

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marta Müller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-01-02
Data aktualizacji: 2025-01-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź