XVI Dni Komedii dell’Arte
Kilkanaście festiwalowych dni, sześć różnych spektakli w kilku krakowskich teatrach, unikatowe lekcje o komedii dell’arte dla młodzieży, koncert, spotkanie tematyczne oraz wystawa. A wszystko to pod hasłem „Synowie komedii: Goldoni i Molier”. XVI edycja krakowskich Dni Komedii dell’Arte trwa do dziś, 5 marca.

Kraków już od piętnastu lat znajduje się pośród miast obchodzących międzynarodowe święto komedii dell’arte – Commedia dell’Arte Day, którego celem jest promowanie wiedzy na temat tego niezwykłego teatralnego zjawiska. Trwająca, szesnasta edycja została poświęcona wielkim kontynuatorom tradycji komedii – Goldoniemu oraz Molierowi.
– Goldoni jest ojcem chrzestnym nazwy komedia dell’arte, podkreślającej zawodowy charakter tego teatru. To również on zamyka ważną w dziejach komedii erę – spisując swoje dzieła w formie scenariuszy,systematyzuje je i sprawia, że na scenie kończy się władza aktora–improwizatora, wypełniającego treścią canevas, czyli scenariusze ramowe, a zaczyna panowanie dramaturga i słowa. Z kolei w twórczości Moliera – choć stworzył on nowy rodzaj komedii, komedię charakterów – widać wiele nawiązań do typów postaci komedii dell’arte. Stąd też właśnie ich sztuki będzie można oglądać w ramach XVI Dni Komedii dell’Arte – mówi Agnieszka Cianciara-Fröhlich z Fundacji Studio Dono, capocomico Trupy Komediant0y.
– Warto też podkreślić, że program tej edycji będzie po dwakroć rekordowy – ze względu na najdłuższy w historii projektu czas trwania festiwalu oraz najszersze pole współpracy z krakowskimi teatrami. Czeka nas prawdziwy maraton komediowej klasyki! – dodaje.
Spotkanie trzech mistrzów i szkicownik pełen niespodzianek
W planie jest również wernisaż wystawy „Teatr ze szkicownika”, prezentującej prace Izabelli Czarneckiej – plastyczki i rysowniczki od wielu lat związanej z komedią dell’arte, odpowiedzialnej za projekty scenograficzne do wielu spektakli Trupy Komedianty, czy rysunki i grafiki do promujących je plakatów. Wernisaż odbył się 18 lutego, o godz. 19.30 w Centrum Kultury Podgórza – Strefie Sokolska, a wystawę będzie można oglądać do 7 marca. Wstęp wolny.
Skórzane maski, sieć intryg i spora dawka improwizacji
Komedia dell’arte narodziła się w XVI w. we Włoszech. Była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy! Zawładnęła renesansowymi scenami Italii, a następnie całą zachodnią częścią starego kontynentu. W rezultacie odcisnęła tak silne piętno na sztuce, że do dzisiaj widzimy jej wpływy nie tylko na scenie i w dramacie, ale także w szeroko rozumianej popkulturze. Zapomniana przez kilka stuleci, ponownie wraca do łask.
Wyjątkowość tej formy teatru tworzy m.in. scenariusz zwany canevas, który jest jedynie ramą spektaklu, a ostateczny przebieg przedstawienia determinują improwizowane przez aktorów lazzi–gagi, popisy akrobatyczne i skecze sytuacyjne. Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy spektakl jest wyjątkowy, a widzowie niezależnie od znajomości fabuły, za każdym razem zaskakiwani są zwrotami akcji i przebiegiem intrygi. Postacie pojawiające się w komediach dell’arte przyodziane są w maski odwzorowujące przywary różnych grup społecznych. Uniwersalne typy postaci występujące w komedii dell’arte przeniknęły do innych form kultury i do dziś można je odnaleźć w dziełach komediopisarzy i dramaturgów oraz współczesnych komediach.
Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie.