Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kraków pracuje nad nową uchwałą krajobrazową

Nowe standardy dla szyldów reklamowych, jasne regulacje dotyczące miejsca i formatu legalnych nośników reklamowych oraz likwidacja reklam na rusztowaniach. Po pierwszym okresie funkcjonowania pionierskich w skali kraju przepisów, miasto przygotowuje aktualizację uchwały krajobrazowej. Trwają prace nad projektem, później czas na konsultacje społeczne.

Fot. Jan Graczyński

– To pierwsze istotne propozycje zmian w przepisach, których dotychczasowe stosowanie radykalnie poprawiło przestrzeń miasta. Po ponad dwóch latach pełnego obowiązywania dotychczasowej uchwały, najwyższa pora, by powiedzieć „sprawdzam” i zweryfikować, co do tej pory nam się udało w porządkowaniu krajobrazu, a co nadal potrzebuje odpowiednich regulacji – podkreśla zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

Jak dodaje, choć krakowska uchwała spotkała się z entuzjastycznym odbiorem mieszkańców i stała się wzorem dla innych gmin, w okresie jej obowiązywania zaobserwowano, że niektóre zapisy wymagają szczególnego doprecyzowania oraz ujednolicenia. W pewnych przypadkach brakowało też skutecznych narzędzi do egzekwowania przepisów.

Po pierwsze, uściślenie przepisów

W koncepcji nowej uchwały krajobrazowej skupiono się m.in na regulacjach dotyczących formatu i miejsca sytuowania szyldów. Dokument jasno precyzuje też, gdzie i w jakiej liczbie mogłyby pojawiać się innego rodzaju legalne nośniki.

Wśród propozycji jest także nowy podział miasta – zamiast trzech stref pojawiłoby się rozróżnienie regulacji na te dotyczące obszarów parków kulturowych Stare Miasto, Nowa Huta i Kazimierz ze Stradomiem oraz resztę miasta, która stanowiłaby jednolitą strefę.

Kolejną zmianą, która znacząco wpłynęłaby na estetykę miasta, byłoby wyeliminowanie reklam zlokalizowanych na siatkach zabezpieczających rusztowania remontowanych fasad budynków. Tym samym taka propozycja powinna ułatwić egzekucję postanowień uchwały i zlikwidować lukę, przy pomocy której niektórzy przedsiębiorcy próbowali ominąć dotychczasowe restrykcyjne warunki sytuowania reklam.

W projekcie uchwały podjęto także temat „okrąglaków”, między którymi zwiększona zostałaby dopuszczalna odległość. Równocześnie możliwe byłoby wieszanie na „okrąglakach” ledowych ekranów.

Projekt nowej uchwały uściśla także zapisy dotyczące murali reklamowych. Na pojedynczym budynku mógłby znaleźć się tylko jeden taki nośnik, zlokalizowany wyłącznie na ścianie ślepej budynku. Sama powierzchnia reklamy na muralu nie mogłaby przekroczyć 12 m².

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom instytucji i przedsiębiorców

Rezygnacja z podziału Krakowa na strefy to jeden z postulatów zgłaszanych przez instytucje kultury, uczelnie i firmy działające na terenie miasta. Złagodzone miałyby zostać przepisy dotyczące umieszczania szyldów wyłącznie na elewacji frontowej parteru, niemniej przy zachowaniu jasno sprecyzowanej powierzchni, możliwe byłoby wieszanie ich – na zasadzie wyjątku – także na piętrze. Ustandaryzowana zostałaby także powierzchnia maksymalna szyldów na elewacji parteru.

Wstępny projekt uchwały proponuje, by na ogrodzeniach terenów prywatnych możliwe było zawieszanie szyldów w formacie A3 oraz małych nośników reklamowych (do 5m²), a także nośników tymczasowych. Nowa uchwała pozwoliłaby także (wyłącznie poza parkami kulturowymi) na montaż na ogrodzeniu paneli fotowoltaicznych.

Wybory zgodne z uchwałą krajobrazową

Projekt nowej uchwały krajobrazowej kompleksowo rozstrzyga także kwestie związane z reklamami wyborczymi. Od przyjęcia regulacji, materiały wyborcze, o ile zawierać będą reklamy, także musiałyby być zgodne z przepisami uchwały krajobrazowej. Oznacza to, że mogłyby być umieszczane wyłącznie na nośnikach reklamowych dopuszczonych przez uchwałę. Projekt wyłącza z tego grona jedynie materiały wyborcze regulowane przez Kodeks Wyborczy, czyli np. ulotki i plakaty zatwierdzone przez PKW.

W planie szerokie konsultacje

– Powstający projekt nowej uchwały krajobrazowej jest wynikiem konsultacji prowadzonych m.in. z przedstawicielami wyższych uczelni, instytucji kultury i przedsiębiorcami. To jednak dopiero pierwszy etap prac. Kiedy wstępny projekt uchwały zostanie zaakceptowany przez Komisję Planowania Przestrzennego Rady Miasta Krakowa, rozpoczną się szerokie konsultacje społeczne, w których o zdanie zapytamy wszystkich mieszkańców – zaznacza zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-02-11
Data aktualizacji: 2025-02-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź