Miasto ułatwi działalność na remontowanych ulicach
Jak utrzymać i prowadzić biznes w miejscu, które na pewien czas staje się placem budowy? Wielu usług nie można przenieść do internetu, a ich codzienna dostępność jest ważna dla mieszkańców, dla przedsiębiorców to z kolei przysłowiowe być albo nie być.

Przebudowa torowiska w ciągu ulic Straszewskiego i Piłsudskiego to pierwsze zadanie inwestycyjne, którego częścią będą działania mające łagodzić utrudnienia związane z remontami, tak by wspierać lokalne otoczenie gospodarcze.
– Remonty są nieuniknione i muszą być prowadzone, ponieważ podnoszą komfort życia nas wszystkich. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że mogą one stanowić duży problem dla lokali gastronomicznych, usługowych czy hoteli, przede wszystkim negatywnie wpływać na ich obroty. Pakiet rozwiązań, które wypracowaliśmy, pozwala nam zareagować na ten problem na kilka sposobów. Po pierwsze, przebudować model komunikacji między miastem, wykonawcą i przedsiębiorcami, z położeniem nacisku na dialog, rozmowę i uzgadnianie oczekiwań z możliwościami. Po drugie, możemy poprawić i lepiej egzekwować swobodny i bezpieczny dostęp do tych lokali. Po trzecie, sprawić, żeby były one bardziej widoczne, tak by mieszkańcy wiedzieli, że warto, mimo przejściowych niedogodności, te miejsca odwiedzać i z nich korzystać – mówi zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.
Pakiet tych działań to efekt wielomiesięcznych prac zespołu zadaniowego składającego się z przedstawicieli różnych miejskich wydziałów i jednostek, któremu miasto powierzyło zadanie przygotowania rozwiązań minimalizujących negatywny wpływ długotrwałych remontów na różnego typu działalność gospodarczą (firmy, handel, usługi) zlokalizowaną na obszarze objętym czasowym ograniczeniem lub wyłączeniem ruchu. Aktywną stroną tych prac byli sami przedsiębiorcy oraz reprezentująca ich Krakowska Kongregacja Kupiecka – co miało kluczowe znaczenie dla identyfikacji potrzeb, a następnie zaprojektowania możliwych do wdrożenia rozwiązań, z uwzględnieniem obowiązujących uwarunkowań prawnych.
Cel nadrzędny to – mówiąc w skrócie – realizować kolejne zadania inwestycyjne w taki sposób, aby nie tracić z pola widzenia lokalnych przedsiębiorców oraz korzystających z ich usług mieszkańców. Tak, aby ci pierwsi mogli, mimo okresowych utrudnień, funkcjonować i utrzymać ofertę, a ci drudzy nie musieli zmieniać swoich przyzwyczajeń czy rytmu dnia. Dlatego punktem wyjścia było uwzględnienie dobra lokalnych, często małych biznesów współtworzących ekosystem danej ulicy lub kwartału zarówno na etapie planowania inwestycji czy remontów, jak i potem – w trakcie całego procesu ich realizacji.
Rozwiązania skrojone do potrzeb
Zespół zidentyfikował cztery obszary, dla których możliwe jest zaprojektowanie działań poprawiających sytuację przedsiębiorców. Są nimi: komunikacja i przepływ informacji, dodatkowe oznakowanie ulic, dostosowanie zakresu obowiązków wykonawcy prac oraz promocja lokalnych usług i oferty.
Kluczowe będzie włączenie przedsiębiorców w proces informacyjny i konsultacyjny już na etapie przygotowywania projektu organizacji ruchu przez wykonawcę – jeszcze przed zatwierdzeniem projektu przez miasto. Daje to osobom czy firmom prowadzącym działalność przy danej ulicy możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia oczekiwań i zwrócenia uwagi na praktyczne problemy, często wynikające ze specyfiki danej branży. Uwagi te będą wnikliwie analizowane i – w miarę możliwości – uwzględniane w ostatecznym kształcie tymczasowej organizacji ruchu. Ważną rolę łącznika między miastem a przedsiębiorcami odgrywać będzie Krakowska Kongregacja Kupiecka.
Dostęp do bieżących, aktualnych informacji dotyczących inwestycji lub remontu – czasu trwania, harmonogramu, stanu zaawansowania zadania, wszelkich zmian dotyczących przebiegu prac czy zamykania ulic dojazdowych (ważne na przykład dla organizacji dostaw) – jest niezbędny, aby przedsiębiorcy mogli przygotować się do tego trudniejszego okresu i z wyprzedzeniem planować czy modyfikować swoją aktywność. Kompleksowe informacje znajdować się będą na specjalnej stronie internetowej, a także na ekranach elektronicznych ulokowanych w odpowiednich punktach budowy. Katalog standardów informacyjno-konsultacyjnych obowiązujących wykonawcę będzie częścią ogłoszenia o przetarg (m.in. obowiązek uruchomienia przez wykonawcę punktu informacyjnego na terenie budowy).
Ważnym elementem o charakterze informacyjnym, ale stanowiącym również wsparcie promocyjne, będzie mapa przedsiębiorców i firm znajdujących się przy danej ulicy, umożliwiająca także wyszukiwanie według branż. Będzie to też wskazówka, jak dotrzeć do krakowskich miejsc z tradycjami, a także punktów, w których pracują rzemieślnicy wykonujący unikalne zawody i należący do branż chronionych.
Poprawa oznakowania i komunikacji wizualnej firm i przedsiębiorców działających na remontowanych ulicach – często pośród ciężkiego sprzętu budowlanego i tymczasowych ogrodzeń – to warunek, by mogli do nich trafić mieszkańcy, szczególnie ci nieznający okolicy oraz turyści. Nie mniej ważne jest stworzenie do tego odpowiednich fizycznych warunków umożliwiających realny dostęp do lokali – stąd zobligowanie wykonawców do stosowania obowiązujących w mieście standardów infrastruktury pieszej (bezpieczne przejścia, kładki, podjazdy, zabezpieczenia, tymczasowe ścieżki).
Pierwsze spotkanie konsultacyjne
Zbliżająca się przebudowa węzła tramwajowego przy ulicy Piłsudskiego będzie pierwszym większym zadaniem remontowym, dającym możliwość wdrożenia i przetestowania rozwiązań wypracowanych wspólnie z przedsiębiorcami. Inwestycja obejmie obszar, na którym aktywność prowadzi kilkanaście firm – chodzi o bezpośrednio objęte remontem odcinki ulic Straszewskiego i Piłsudskiego.
20 lutego, w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne z miejscowymi przedsiębiorcami poświęcone planowanej tymczasowej organizacji ruchu. Przedstawiciele miasta, w tym nadzorujący inwestycję ZDMK, zaprezentowali schemat z propozycjami dotyczącymi zachowania chodników, przejść dla pieszych, wprowadzenia ruchu jednokierunkowego, objazdu i częściowego wyłączenia ruchu. Zdaniem obecnych na spotkaniu przedsiębiorców taka forma konsultacji jest bardzo dobrą praktyką, której do tej pory brakowało.
Roboty na ulicach Straszewskiego i Piłsudskiego mają rozpocząć się w czerwcu tego roku, a zakończyć w styczniu 2026 roku. W ramach inwestycji powstanie peron wiedeński, zostaną zmodernizowane chodniki i zjazdy. Prace będą realizowane zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, ponieważ inwestycja znajduje się w obszarze wpisanym na listę UNESCO.