Start rozwiń menu

Podsumowanie rowerowego półrocza w Krakowie

Za nami połowa roku, pora więc na pierwsze podsumowania rowerowych działań skierowanych do mieszkańców Krakowa z myślą o popularyzacji ruchu rowerowego i trosce o bezpieczeństwo wszystkich rowerzystów. Pomysłodawcą inicjatyw jest Urząd Miasta Krakowa.

3. Nocny Przejazd Rowerowy
Fot. Urząd Miasta Krakowa

STARS Rowerem do szkoły

Działanie STARS Rowerem do szkoły jest realizowane w Krakowie od 2013 roku. Jego generalnym założeniem jest promowanie dojazdów do szkoły rowerem zarówno wśród uczniów jak i ich rodziców i nauczycieli. Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj.

W ramach działania STARS szkoły otrzymują pomoc doradczą od doświadczonych rowerzystów i edukatorów w czasie całego roku szkolnego. W ramach STARS organizowane są wycieczki rowerowe, zajęcia edukacyjne, warsztaty doskonalenia jazdy oraz zajęcia plastyczne i liczne konkursy. Dzięki realizacji tych działań, szkoły zdobywają w kolejnych latach akredytacje na poziomach: brązowym, srebrnym i złotym. Dodatkowo, w ramach działania organizowane są przejazdy rowerowe oraz kampanie oparte na współzawodnictwie („Rowerowy Maj”, Jesienna Kampania Rowerowa). W ramach STARS szkoły otrzymują materiały plastyczne i akcesoria rowerowe. W roku szkolnym 2024/2025 w działaniu uczestniczyło 50 krakowskich szkół podstawowych oraz Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze nr 2 i nr 3 (ok. 20,5 tys. uczniów).

Corocznie w czerwcu, w szkołach biorących udział w STARS, przeprowadzane jest badanie ankietowe wśród uczniów. Ubiegłoroczne badania udowadniają świetne rowerowy wyniki w szkołach STARS. Na pytanie jak podróżujesz do szkoły, aż 17,24 proc. uczniów opowiedziało, że do szkoły dociera rowerem. Ponad 49 proc. uczniów zadeklarowało, że przychodzi pieszo (lub na hulajnodze), 19 proc. jest dowożonych do szkoły samochodem, a z transportu zbiorowego korzysta około 13 proc. uczniów. Wyniki tegorocznych badań już we wrześniu.

Rezultaty działania STARS były po raz kolejny prezentowane podczas Velo-City 2025 –  największej na świecie konferencji rowerowej. Szczegóły tutaj.

Rowery przy szkole

„Rowerowy Maj”

Zakończyła się kampania „Rowerowy Maj” 2025. Szczegóły wyniki można znaleźć tutaj.

Do kampanii zgłosiły się 134 placówki: 71 przedszkoli, 62 szkoły podstawowych oraz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 3. Łącznie kampania była adresowana do ponad 37 tysięcy uczniów i przedszkolaków podzielonych na 1718 oddziałów. Zasady Rowerowego Maja są proste. Kto przejeżdża do szkoły na rowerze, hulajnodze, rolkach, wrotkach czy deskorolce otrzymuje naklejkę a klasa/grupa oraz szkoła otrzymuje punkt. Rywalizacja odbywa się na poziomie indywidualnym oraz klasowym (grupowym).

Aktywnie w kampanii udział wzięło prawie 24 tys. dzieci i nauczycieli (wzrost o 2 tysiące w porównaniu do ubiegłego roku!), zadeklarowano ponad pół miliona aktywnych przejazdów. W ubiegłych tygodniach odbyły się seanse dla najlepszych grup przedszkolnych. Łącznie skorzystało 1688 przedszkolaków.

W ostatnich dniach przekazano szkołom i przedszkolom 169 nagród klasowych (od 60 partnerów akcji) i upominki indywidualne (również od partnerów „Rowerowego Maja”) oraz ponad 9 tys. nagród indywidualnych i nagród pocieszenia w postaci akcesoriów rowerowych i nagród pocieszenia dla przedszkolaków, uczniów i pracowników szkół.

Ogólnopolska kampania „Rowerowy Maj” jest koordynowana przez Miasto Gdańska, które jest także jej pomysłodawcą i inicjatorem. Zasady, uczestnicy, partnerzy akcji – informacje w naszym komunikacie

Kampania „Rowerem do pracy”

30 czerwca mija ostatni dzień wiosennej edycji kampanii „Rowerem do pracy” organizowanej w naszym mieście po raz dziewiąty. W akcji bierze udział ponad 180 pracodawców i ponad 3300 aktywnych uczestników (liczba ta stale rośnie).

W ramach akcji Urząd Miasta Krakowa promuje rower jako środek służący do codziennego transportu, przede wszystkim w podróżach do i z pracy. W zamian za aktywne dojazdy na rowerze pracownicy otrzymują skromne, ale atrakcyjne nagrody. Warunkiem udziału w kampanii jest korzystanie z dedykowanego portalu, poprzez który pracownicy rejestrują się i zapisują swoje przyjazdy na rowerze do i z pracy.

Zgodnie z planem kampania powróci od września i będzie kontynuowana przez trzy kolejne miesiące.

Przypomnijmy, że każdego roku do udziału w akcji udaje się zachęcić kierowców i pasażerów samochodów (w 2024 r. stanowili oni 12 proc. wszystkich uczestników). Ponadto ponad połowa ubiegłorocznych ankietowanych dzięki kampanii wybierała rower w dojazdach do pracy częściej niż w latach poprzednich, a ponad 60 proc. uczestników dzięki akcji połknęło rowerowego bakcyla i wsiadało na rower bardziej ochoczo także w celach niezwiązanych z pracą. To wszystko realnie przekłada się na zwyczaje transportowe mieszkańców Krakowa, zakorkowanie ulic i jakość życia w naszym mieście.

Inicjatywa jest często doceniana przez organizatorów krajowych i międzynarodowych wydarzeń poświęconych tematyce zrównoważonej mobilności (m.in. kongresu Tomorrow. Mobility World Congress, Kongresu Mobilności Aktywnej czy konferencji ECOMM).

Więcej informacji o akcji można znaleźć tutaj.

Krakowski Nocny Przejazd Rowerowy

Po blisko rocznej przerwie powróciło jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń dla miłośników dwóch kółek – 3. Krakowski Nocny Przejazd Rowerowy. Tegoroczna edycja odbyła się 6 czerwca. Na starcie było ok. 1600 uczestników, a wiele osób dołączało w trakcie. Szacunkowa liczba uczestników wyniosła między 1600 a 1700. W wydarzeniu wzięła udział zorganizowana ekipa z Katowic, która licznie przyjechała celowo na przejazd.

Wydarzenie miało na celu nie tylko integrację krakowskich rowerzystów, ale także przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa podczas jazdy po zmroku. Organizatorzy przypomnieli o obowiązku korzystania z odpowiedniego oświetlenia rowerowego – to kluczowy element bezpiecznego poruszania się po mieście po zmierzchu. Na pierwszych uczestników czekały, jak co roku, zestawy lampek rowerowych i rowerowe odblaski.

Miejskie kontrole rowerowe

Miejskie kontrole rowerowe

Do końca maja wszyscy, którzy chcieli sprawdzić stan techniczny swoich rowerów oraz usłyszeć od profesjonalistów, co należy lub warto w nich naprawić czy wymienić, mogli skorzystać z bezpłatnych kontroli rowerowych.

Poza fachową poradą i „rowerową diagnozą”, każdy odwiedzający mógł także liczyć m.in. na wyregulowanie hamulców czy siodełka, kontrolę stopnia zużycia klocków hamulcowych i łańcucha, smarowanie łańcucha, sprawdzenie ogumienia i innych elementów konstrukcyjnych czy pompowanie opon.

Działanie cieszy się niezwykłą popularnością wśród mieszkańców Krakowa, o czym świadczą długie kolejki przed serwisowymi stanowiskami i na stale wpisało się w rowerowy harmonogram miasta.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-06-30
Data aktualizacji: 2025-07-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź