Celem jest jak najszybsze zakończenie budowy ul. 8 Pułku Ułanów
Odkrycie reliktów obozu jenieckiego z okresu II wojny światowej, konieczność wykonania rozbiórek niezinwentaryzowanych wcześniej nawierzchni betonowych pod jezdniami ul. Żywieckiej, Obozowej i Zawiłej, a także przedłużające się przekazywanie przez właścicieli nieruchomości przejętych pod drogę – to niektóre z utrudnień, na jakie napotkano podczas prac przy budowie ul. 8 Pułku Ułanów.
Roboty związane z budową ul. 8 Pułku Ułanów prowadzone są pod okiem inspektorów nadzoru inwestorskiego, którzy na bieżąco monitorują postęp prac oraz rozwiązują pojawiające się problemy. Dodatkowo, co dwa tygodnie, odbywają się rady budowy z udziałem przedstawicieli Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie, projektanta i wykonawcy, firmy Skanska SA, podczas których omawiany jest aktualny stan inwestycji, harmonogram robót oraz kwestie wymagające koordynacji.
Pierwotnie termin zakończenia inwestycji został określony na 30 marca 2026 r. Obecnie szacuje się jednak, że zakończenie robót nastąpi z opóźnieniem, które może wynieść 8 miesięcy. Wynika to z przyczyn obiektywnych i niezależnych od stron umowy.
Proces realizacji inwestycji ma charakter złożony i obejmuje nie tylko prace fizyczne w terenie, ale również szereg czynności technicznych i administracyjnych prowadzonych poza placem budowy. Nie wszystkie etapy są widoczne dla osób postronnych, co może prowadzić do mylnej oceny stopnia zaawansowania robót.
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie oraz firma Skanska SA prowadzą prace z zachowaniem należytej staranności i w ścisłej współpracy, dostosowując harmonogram robót do zmieniających się warunków terenowych i formalnych. Celem wszystkich podejmowanych działań jest jak najszybsze i bezpieczne zakończenie inwestycji z poszanowaniem potrzeb mieszkańców i otoczenia.
Okoliczności wpływające na harmonogram prac
Odcinek 1
Wykonawca napotkał obiekty archeologiczne, w tym pozostałości drogi prowadzącej do byłego obozu jenieckiego Stalag 369 oraz studnię z systemem kanalizacji. Konieczne było przeprowadzenie dodatkowych badań i zabezpieczenie znalezisk. Obecnie wykonawca jest w trakcie uzgadniania terminu przewiezienia obiektów do muzeum.
Dodatkowo, w związku z wnioskami mieszkańców dotyczącymi budowy dodatkowych elementów ochrony akustycznej, tymczasowo wstrzymano prace na ul. Obozowej do czasu zakończenia uzgodnień z nadzorem autorskim.
Mimo napotkanych problemów i okoliczności niezależnych od wykonawcy prace na odcinku 1 były cały czas realizowane, a ich harmonogram był na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do możliwości wykonawcy w celu minimalizowania opóźnień.
Odcinek 3
Ograniczenie prac wynika z procedowanej zmiany kontraktowej dotyczącej dodatkowych ekranów akustycznych o długości ok. 100 m. Wprowadzenie ich jest odpowiedzią na wnioski mieszkańców.
Wykonawca napotkał również trudności związane z niezgodnościami w istniejącej infrastrukturze podziemnej i koniecznością usunięcia zalegających w podłożu odpadów.
Odcinek 4
Na tym odcinku wystąpiły opóźnienia spowodowane m.in. protestami mieszkańców, które przesunęły rozpoczęcie robót o około 6 miesięcy. Po podjęciu decyzji o wznowieniu prac rozpoczęto wycinkę drzew, która była prowadzona z ograniczeniami w związku z okresem lęgowym ptaków.
Dodatkowe utrudnienia wynikły z opóźnionego przejęcia części działek na podstawie decyzji ZRID – ostatnia z nich została przekazana 24 października 2025 r. Brak dostępu do działek uniemożliwiał wykonawcy realizacje robót.
Na tym odcinku stwierdzono również odmienne warunki gruntowe, co wymaga wykonania dodatkowych robót wzmocnieniowych w innej technologii.
Wykonawca na polecenie ZIM wstrzymał również prace związane z przebudową skrzyżowania przy ul. Miłkowskiego w związku z postulatami mieszkańców przekazanymi przez radnych, dotyczącymi budowy dodatkowej sygnalizacji świetlnej w tym rejonie. Potwierdzenie braku zasadności budowy takiej sygnalizacji wymagało czasu.
Wykonawca na tym odcinku usunął kolizje infrastruktury podziemnej oraz jest w trakcie realizacji sieci infrastruktury podziemnej. Prowadzone są roboty brukarskie oraz przygotowywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowej.