Komunikacja rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Kraków sprzeciwia się proponowanej formie konsultacji ws. drogi S7

Prezydent Krakowa zaapelował do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przerwanie tzw. konsultacji społecznych dotyczących nowego odcinka trasy S7 w kierunku Myślenic. Miasto konsekwentnie podtrzymuje zdanie, że nie może być brany pod uwagę żaden z proponowanych wariantów drogi ekspresowej prowadzących przez Kraków. Chodzi o negatywny wpływ nowej drogi na dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze, w tym na strefę ochronną uzdrowiska Swoszowice.

Fot. Jan Graczyński

List skierowany do GDDKiA to efekt zeszłotygodniowego posiedzenia zespołu zadaniowego ds. opracowania propozycji przebiegu na terenie Gminy Miejskiej Kraków korytarza dla drogi ekspresowej S7 odcinek Kraków–Myślenice. Zespół istnieje od 2002 r., a w jego skład wchodzą osoby reprezentujące stronę społeczną, radni miejscy oraz przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa.

Miasto sprzeciwia się tzw. konsultacjom społecznym realizowanych obecnie na zlecenie GDDKiA przez wykonawcę dokumentacji dla budowy nowego odcinka trasy S7. Ich termin nie pozwala na właściwe i pełne poinformowanie o tych działaniach mieszkańców Krakowa i zapoznanie się przez nich z obszerną dokumentacją. Ponadto, w ocenie miasta, miejsce konsultacji powinno być wyznaczone na obszarze, przez który przebiegają zaproponowane warianty trasy, tak aby ułatwić udział w nich mieszkańcom najbardziej zainteresowanym przyszłym przebiegiem trasy S7.

Propozycja jest więc taka, aby spotkania odbyły się nie wcześniej niż za 30 dni, w terminach uzgodnionych ze stroną społeczną, np. Radami Dzielnic. Kolejny postulat dotyczy dopuszczenia do udziału w nich mężów zaufania lub obserwatorów reprezentujących stronę społeczną.

Prezydent Krakowa nie akceptuje w szczególności zaproponowanej przez inwestora formy prowadzenia konsultacji, która ogranicza swobodne wyrażanie stanowiska innego niż akceptacja któregoś z zaprezentowanych wariantów. Przewidziano bowiem tylko poparcie jednego z wariantów przedstawionych przez GDDKiA, bez możliwości zanegowania ich ani wskazania własnej propozycji. Prezydent przypomina również, że konsultacje na terenie Krakowa powinny być prowadzone zgodnie ze standardami określonymi w stosownej uchwale Rady Miasta Krakowa.

Dotychczas do Urzędu Miasta Krakowa wpłynęło ponad 200 protestów, mieszkańcy wyrażali swoje niezadowolenie podczas ostatniego posiedzenia Rady Miasta Krakowa, odbyły się także protesty na drodze wylotowej w kierunku Myślenic.

W ocenie prezydenta Aleksandra Miszalskiego zaprezentowane przez GDDKiA warianty prowadzące przez południową część Krakowa są nieakceptowalne. Dlatego też będzie on podejmował działania na rzecz zaniechania dalszych prac nad nimi. Droga ekspresowa S7 musi prowadzić przez obszary mało zurbanizowane i tym samym otwierać nowe tereny na rozwój gospodarczy, a do tego nie może budzić niezadowolenia mieszkańców.

Trzeba też pamiętać, że GDDKiA planuje rozbudować autostradę A4 w Krakowie o trzeci pas ruchu, przebudować węzeł „Kraków Południe”, a także rozbudować układ komunikacyjny wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami. Realizacja tych inwestycji, wraz z potencjalną budową linii kolejowej do Myślenic, w ocenie władz Krakowa, są w stanie poprawić sytuację transportową na południu miasta.

Konsekwentne NIE dla drogi S7 przez tereny Krakowa

Prezydent Aleksander Miszalski konsekwentnie sprzeciwia się poprowadzeniu drogi ekspresowej S7 w kierunku Myślenic przez tereny Krakowa. W poniedziałek, 3 listopada, sześć wariantów jej przebiegu, które zostaną poddane konsultacjom społecznym, przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wszystkie rozpoczynają się na autostradzie A4 – na istniejącym węźle Łagiewniki oraz nowo projektowanych węzłach Kraków Tuchowska i Kraków Blacharska.

pokaż metkę
Autor: Piotr Subik
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-11-26
Data aktualizacji: 2025-12-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź