Miasto kontynuuje akcję usuwania nieużytkowanych rowerów
Od grudnia miasto wznawia akcję usuwania z przestrzeni publicznej niesprawnych, zardzewiałych lub porzuconych rowerów, które zajmują miejsca w stojakach i utrudniają korzystanie z infrastruktury innym użytkownikom.
Trójstronne porozumienie w tej sprawie podpiszą: Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego oraz Straż Miejska Miasta Krakowa. Celem akcji jest zwiększenie dostępności miejsc postojowych dla aktywnych rowerzystów oraz uporządkowanie przestrzeni publicznej.
Zarząd Transportu Publicznego prowadzi bazę wraków rowerowych, tworzoną na podstawie kontroli terenowych oraz zgłoszeń od mieszkańców. Każdy zgłoszony rower przechodzi ocenę – ZTP sprawdza jego stan techniczny i klasyfikuje rower albo jako wrak albo porzucony.
Niezależnie od nadanego im statusu rowery dodawane są na mapę w specjalnej aplikacji, wykonywana jest dokumentacja fotograficzna, a do roweru przyczepiona zostaje informacja dla właściciela z prośbą o usunięcie pojazdu do wyznaczonego terminu.
Informacje o rowerach zaklasyfikowanych jako wraki od razu są przekazywane do straży miejskiej, która podczas kontroli potwierdza prawidłowość oceny stanu technicznego. Jeśli taki rower po wyznaczonym terminie nie zostanie usunięty przez właściciela, zleca się jego usunięcie przez MPO, które utylizuje zdekompletowany sprzęt.
W przypadku rowerów porzuconych ZTP przeprowadza cztery kontrole w odstępach dwutygodniowych, za każdym razem wykonując dokumentację fotograficzną, mającą potwierdzić brak użytkowania roweru. Jeśli w tym czasie rower nie zostanie przez właściciela zabrany, sprawa przekazywana jest do straży miejskiej. Ostatecznie to zawsze strażnicy miejscy odpowiadają za zlecenie usunięcia roweru firmie zajmującej się holowaniem.
Usunięte porzucone rowery, podobnie jak porzucone samochody, trafiają na parking przy ul. Turowicza 9. ZDMK prowadzi ich ewidencję oraz publikuje informacje o nich na stronie internetowej zdmk.krakow.pl. Właściciel ma sześć miesięcy na odebranie roweru.
Po upływie tego czasu pojazd przechodzi na własność Gminy Miejskiej Kraków. Specjalna komisja następnie ocenia, czy rower nadaje się do naprawy i sprzedaży, czy powinien trafić do utylizacji (w całości lub częściowo).