Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

3. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia

Kilkadziesiąt spektakli, przedstawienia młodych reżyserów, prace zagranicznych twórców, szereg spotkań z artystami oraz konkurs o Krakowską Nagrodę Teatralną – to atrakcje Boskiej Komedii, 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego organizowanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Boska Komedia trwać będzie od 2 do 12 grudnia.

Zgodnie z tradycją festiwal podzielony został na 3 części: Inferno, czyli konkurs najlepszych polskich spektakli minionego sezonu, Paradiso, część poświęconą pracom młodych, ale już cieszących się uznaniem reżyserów oraz Purgatorio, element Festiwalu obejmujący wydarzenia towarzyszące, w tym roku poświęcony projektowi Życie w teatrze. „Ta formuła Festiwalu podzielonego na 3 części sprawdziła się już w poprzednich edycjach” - skomentował Bartosz Szydłowski, Dyrektor Artystyczny Festiwalu. „Festiwal skierowany jest także do publiczności międzynarodowej, aby ludzie z zagranicy mogli poznawać Polskę poprzez teatr” – dodał Szydłowski.

W części Inferno do walki o statuetkę Boskiego Komedianta staną mistrzowie polskiego teatru i ich uczniowie. Zobaczyć będzie można głośne Tango Jerzego Jarockiego z Teatru Narodowego w Warszawie oraz osławioną drugą część tryptyku Krystiana Lupy Persona. Po rocznej przerwie powracają do Krakowa Anna Augustynowicz oraz Monika Strzępka. Inscenizacja „Wesela” autorstwa Augustynowicz, zaprezentowana podczas pierwszej edycji festiwalu, udowodniła zarówno polskim widzom, jak i zagranicznym jurorom, że polski dramat narodowy nie musi być hermetyczny, a spektaklowi przyznana została nagroda specjalna. Tym razem artystka pokaże nam spektakl „Migrena” zrealizowany w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Z kolei Monika Strzępka powraca do Krakowa ze spektaklem „Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej”. Do konkursu zakwalifikował się także Iwan Wyrypajew ze spektaklem „Lipiec” zrealizowanym w warszawskim Teatrze na Woli. Krzysztof Garbaczewski, którego „Opętani” byli rok temu prezentowani na Boskiej Komedii w sekcji Paradiso, tym razem weźmie udział w konkursie. Jego spektakl „Odyseja” wg Homera, zrealizowany w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, od dnia premiery zdążył już zebrać pochwalne recenzje. W sekcji konkursowej krakowskie teatry reprezentować będą dwa spektakle: „Wesele hrabiego Orgaza” Jana Klaty z Teatru Starego oraz „Hamlet” Macieja Sobocińskiego z Teatru Bagatela.

W czasie tegorocznej Boskiej Komedii, w części Paradiso, obejrzymy spektakl „Dynastia. Sclerosis multiplex" Natalii Korczakowskiej z Teatru im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, będący teatralną odpowiedzią na popularny w latach dziewięćdziesiątych serial telewizyjny. Weronika Szczawińska z Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie zaprezentuje własną wersję znanej sztuki Davida Harrowera „Noże w kurach”. Z „Orgią” Piera Paola Pasoliniego, zrealizowaną w gdańskim Teatrze Wybrzeże, przyjedzie na Boską Komedię Wiktor Rubin. Nie obejdzie się bez powrotów do klasyki: obejrzymy „Trzy siostry” w reżyserii Piotra Ratajczaka z Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze oraz spektakl „Anhelli. Wołanie” w reżyserii Jarosława Freta z wrocławskiego Teatru Zar.

Liczne atrakcje czekają nas także w kręgu Purgatorio, obejmującym wydarzenia towarzyszące, w tym roku poświęcone projektowi „Życie w teatrze”. Legendarny „Opis obyczajów” zrealizowany w Teatrze STU doczekał się kontynuacji, a po niej – części trzeciej. „O północy przybyłem do Widawy czyli Opis obyczajów III” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego z Teatru Imka w Warszawie to nie tylko powrót wybitnego reżysera teatralnego do pamiętników księdza Kitowicza, ale także podjęta na nowo rozmowa o polskości. Gościć będziemy także najnowsze przedstawienie warszawskiego Nowego Teatru – „Koniec” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, niezwykły spektakl o odchodzeniu, łączący teksty Bernarda-Marie Koltèsa, Franza Kafki, J. M. Coetzeego. Specjalnymi gośćmi Boskiej Komedii będą przedstawiciele słynnego Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. „The Living Room” w reżyserii Thomasa Richardsa stanowi jeden z etapów poszukiwań prowadzonych przez reżysera i spadkobiercę Jerzego Grotowskiego w dziedzinie Sztuki jako wehikułu. Spektakl „I am America” oraz poetycki koncert „Not History’s Bones”, oba w reżyserii Maria Biaginiego, oparte zostały na tekstach Allena Ginsberga.

Więcej informacji oraz pełny program 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia dostępny jest na oficjalnej stronie Festiwalu pod adresem www.boskakomedia.pl. (PW).

pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2010-11-29
Data aktualizacji: 2010-11-29
Powrót

Zobacz także

Znajdź