Pomoc rodzinom dotkniętym przemocą
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta Krakowa (16 lutego) radni zapoznają się z projektem uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
Skład Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie określa Prezydent Miasta Krakowa w drodze zarządzenia. Członkowie Zespołu są powoływani i odwoływani przez Prezydenta Miasta Krakowa na wniosek Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie.
Posiedzenia Zespołu odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Przewodniczący Zespołu wybierany jest na pierwszym posiedzeniu spośród jego członków.
Obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu zapewnia Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie. Spotkania Zespołu odbywają się w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie, po ustaleniu terminu przez Dyrektora placówki.
Zespół Interdyscyplinarny, na wniosek Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, w trybie uchwały powołuje lokalne grupy robocze. W skład lokalnych grup roboczych wchodzą przedstawiciele: Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Policji, Straży Miejskiej, Zespołu Interwencyjnego Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodka Interwencji Kryzysowej, Ośrodka dla Osób Dotkniętych Przemocą, sądów, prokuratury, kuratorów sądowych, placówek oświaty, placówek ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych.
Zadania Zespołu:
1) Integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli instytucji zaproszonych do uczestnictwa w Zespole oraz specjalistów pracujących w lokalnych grupach roboczych.
2) Wypracowanie metod, form pomocy, inicjowanie nowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania przemocy.
3) Diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie.
4) Współpraca ze wszystkimi instytucjami/placówkami działającymi na terenie Gminy Miejskiej Kraków na rzecz przeciwdziałania przemocy i pomocy rodzinom dotkniętym przemocą.
Zadania lokalnych grup roboczych:
1) Monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy.
2) Podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku.
3) Inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie.
4) Inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.
5) Rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy rodzinom dotkniętym przemocą w środowisku lokalnym.
6) Dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
7) Opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach występowania przemocy w rodzinie.
Uchwalenie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania jest realizacją uprawnienia gminy określonego ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. nr 180, poz. 1493 z późn. zm.). Ustawa nakłada na gminę obowiązek podejmowania działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w szczególności w ramach pracy w zespole interdyscyplinarnym. (JD).