Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Konferencja o budowie kolei dużych prędkości

Kolej dużych prędkości - tak, ale w porozumieniu z samorządami. To konkluzja krakowskiej konferencji poświęconej projektowi budowy w Polsce szybkich linii kolejowych na wzór rozwiązań stosowanych w największych krajach europejskich.

Przypomnijmy, że rząd w ciągu najbliższych miesięcy ma podjąć decyzje, które przesądzą o przyszłości transportu kolejowego w Polsce na najbliższe dziesiątki lat. Dla projektu budowy linii kolejowych dużych prędkości zostały przygotowane studia i analizy, które są podstawą do przyjęcia programu inwestycyjnego w tym zakresie. System szybkich połączeń kolejowych obejmie nie tylko największe aglomeracje w Polsce, ale i większość miast wojewódzkich.

„Budowa linii dużych prędkości jest przedsięwzięciem, które wymaga stałej współpracy organów administracji rządowej, spółek kolejowych i samorządów. Tymczasem projekt jest realizowany bez porozumienia z władzami samorządowymi województw i dużych miast, przez które kolej ta będzie przebiegać. Stąd inicjatywa organizacji konferencji, które celem było zwrócenie uwagi na konieczność współpracy z różnymi szczeblami samorządu przy realizacji tego kluczowego dla przyszłości systemu transportowego w Polsce projektu” – mówi Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.

W krakowskiej konferencji, która we wtorek, 18 października odbyła się w Magistracie wzięli udział samorządowcy z całego kraju, a także przedstawiciele spółek należących do PKP oraz Centrum Kolei Dużych Prędkości. Gościem spotkania był również Wiceminister Infrastruktury Andrzej Massel, który przedstawił stan aktualny projektu.

Popierając ideę budowy szybkich połączeń kolejowych, przedstawiciele samorządów wskazywali, że oprócz budowy linii dużych prędkości konieczna jest modernizacja istniejących linii konwencjonalnych. Podczas konferencji podkreślono, że dla poprawienia efektywności systemu transportowego w Polsce niezbędna jest integracja różnych środków przewozu. W tym celu w największych aglomeracjach konieczna jest budowa tzw. centrów multimodalnych, umożliwiających korzystanie z różnych środków komunikacji publicznej z zapewnieniem dojazdu do nich z wykorzystaniem transportu indywidualnego. Wymieniono też potencjalne problemy wynikające z rządowego projektu linii szybkich kolei. Dla dużych miast to choćby kwestia rozbudowy dworców kolejowych, które często znajdują się w centrach miast. Z kolei dla samorządów wojewódzkich to problem akceptacji społecznej na zaproponowany przebieg linii kolejowej. Zwrócono też uwagę na konieczność większego, finansowego zaangażowania władz centralnych w rozwój transportu szynowego.

Uczestnicy konferencji zaproponowali podpisanie listu intencyjnego między władzami dużych miast a ministrem infrastruktury w sprawie współpracy w dziedzinie budowy linii kolei dużych prędkości oraz rozwoju transportu szynowego. Zaapelowano także o powołanie wspólnego zespołu, którego zadaniem byłaby koordynacja prac przygotowawczych oraz bieżące rozwiązywanie problemów związanych z  realizacją projektu szybkich kolei. (M).

pokaż metkę
Osoba publikująca: OLGA SOLARZ
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-10-18
Data aktualizacji: 2011-10-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź