Jeździmy estakadą !
Po tarczy ronda, czas na estakadę. Kierowcy mogą już korzystać z 400 metrowej estakady nad przebudowanym rondem Ofiar Katynia. To najdłuższa estakada drogowa w Krakowie i bodaj największy taki obiekt we wszystkich polskich miastach. Budowa estakady od wbicia pierwszej łopaty - ściśle pod budowę estakady, trwała 6 miesięcy.
„Zależało nam, aby z nowej estakady kierowcy mogli korzystać jeszcze przed Wszystkimi Świętymi. Wiadomo bowiem, że to czas wzmożonych podróży” – skomentował Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, który otworzył nowy obiekt.
Estakada wchodząca w skład dawnego ronda - a obecnie nowoczesnego węzła Ofiar Katynia - jest elementem dróg krajowych 7 i 79.
Nowa estakada to drugi w ostatnich dniach element nowego węzła, jaki został oddany do użytku. Przed tygodniem kierowcy zaczęli korzystać z przebudowanej tarczy ronda, czyli poziomu „0”.
Ostatni z elementów, dwa oddzielne tunele drogowe na kierunku północ – południe, zostaną oddane do ruchu jeszcze w listopadzie.
Po kompleksowej przebudowie, nowy węzeł Ofiar Katynia będzie miał przepustowość 18 tys. pojazdów na godzinę. To więcej niż przewidują prognozy obciążenia ruchem. „Chcemy się jednak zabezpieczyć na wypadek, gdyby przewidywania planistów dotyczące obciążenia tego rejonu ruchem samochodowym nie sprawdziły się. Pamiętajmy, że ta część Krakowa to obszar rozwojowy. Wolnymi terenami interesują się zarówno deweloperzy, jak i firmy realizujące inwestycje handlowe i biurowe” - mówi prezydent Jacek Majchrowski.
Zgodnie z kontraktem podpisanym z wykonawcą inwestycji - konsorcjum firm w składzie RADKO Sp. z o.o. (lider) i PUNJ LLOYD Ltd. - budowa węzła Ofiar Katynia wyniesie 121 milionów złotych. Miastu udało się uzyskać środki zewnętrzne na dofinansowanie tego zadania. 17 milionów złotych przeznaczy Unia Europejska na budowę tuneli drogowych. Natomiast 10 milionów złotych to pieniądze z rezerwy budżetu państwa na projekty drogowe w województwach, powiatach i miastach na prawach powiatu. Środki te zasiliły powstanie estakady. (M)