Remont estakady im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego w przyszłym roku
Estakada nad al. 29 Listopada w ciągu ul. Opolskiej i ul. Lublańskiej musi zostać wyremontowana. Zarząd Dróg Miasta Krakowa planuje roboty na 2026 r. Jest już gotowy projekt remontu, który zakłada całkowitą wymianę najazdów estakady oraz remont samego wiaduktu.

Estakada im. gen. Tadeusza Rozwadowskiego została wybudowana ćwierć wieku temu. Konstrukcja wiaduktu estakady wykazuje normalne dla takiego okresu eksploatacji zużycie. Konieczne jest przeprowadzenie remontu.
Podczas remontu wiadukt estakady przejdzie standardowe prace naprawcze. Wymieniona zostanie izolacja betonowej płyty pomostowej, dylatacje, bariery oraz asfalt wraz z krawężnikami i obrzeżami jezdni. Zostanie też zamontowany nowy system odwodnienia obiektu.
Więcej pracy wymagają najazdy prowadzące do estakady. Zastosowana przy ich budowie technologia nie sprostała próbie czasu. To, co ćwierć wieku temu wydawało się ekologiczne i trwałe, nie spełniło oczekiwań.
W czasie budowy estakady w latach 2000–2021 zastosowany materiał spełniał wszystkie wymagane normy. Z biegiem czasu kruszywo wypełniające betonowe mury oporowe najazdów zmieniło swoje właściwości nośne. Ze względu na pogarszający się stan najazdów trzy lata temu podjęto decyzję o ograniczeniu tonażu samochodów przejeżdżających przez estakadę. Podczas planowanego na przyszły rok remontu najazdy będą musiały zostać całkowicie rozebrane i wybudowane od nowa.
Szacowany koszt remontu to ok. 38 milionów złotych. Zarząd Dróg Miasta Krakowa stara się o zabezpieczenie pieniędzy w budżecie miasta oraz pozyskanie środków ze źródeł zewnętrznych. To o tyle istotne, że w przypadku nagłego pogorszenia się stanu technicznego estakady, obiekt będzie musiał być wyłączony z eksploatacji, jednak prace remontowe nie powinny potrwać więcej niż dziesięć miesięcy.
Estakada im. Rozwadowskiego jest pod stałą opieką ZDMK. Jej stan jest na bieżąco sprawdzany przez inspektorów zajmujących się tego typu obiektami. Obecnie z estakady mogą korzystać samochody osobowe i komunikacji miejskiej. Jeśli stan techniczny obiektu będzie się pogarszał, ze względu na bezpieczeństwo użytkowników natychmiast zostaną podjęte konieczne decyzje.
Warto zauważyć, że przyszłoroczny termin przebudowy pokrywa się z planowanym oddaniem do użytku ostatniego fragmentu północnej obwodnicy Krakowa. Ułatwi to kierowcom wybór alternatywnej drogi przejazdu na północy Krakowa, gdy estakada zostanie całkowicie zamknięta.