Unijne wsparcie dla budowy zintegrowanego węzła w Bronowicach
7 sierpnia została podpisana umowa na dofinansowanie projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym”. Zadanie realizowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa uzyskało wsparcie z Funduszy Europejskich w wysokości 52 621 811,63 zł. Całkowita, szacowana wartość projektu to ponad 79 mln zł.
Projekt polega na budowie zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem typu P+R, terminalem autobusowym oraz infrastrukturą towarzyszącą.
W ramach projektu w latach 2026–2028 planowana jest realizacja robót budowlanych:
- budowa dworca autobusowego (poziom 0) dla komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej (plac manewrowy z 6 peronami na 12 stanowisk autobusowych)
- budowa terminala dworca autobusowego
- budowa parkingu w systemie P+R (poziom +1) dla samochodów osobowych nad dworcem autobusowym – 1-kondygnacyjnego, na ok. 200 miejsc postojowych, przykrytego płytą parkingową „zielony dach”
- przebudowa układu drogowego
- przebudowa odcinka ściany oporowej przystanku kolejowego „Kraków Bronowice”
- budowa peronu przystanku tramwajowego w nowej lokalizacji (likwidacja istniejącego) wraz z przebudową odcinka trakcji tramwajowej
- przebudowa trzech zewnętrznych przystanków autobusowych na ul. Armii Krajowej oraz ul. Balickiej
- budowa ciągów pieszych i rowerowych (parking dla rowerów „Bike+Ride” na 20 miejsc)
- wyposażenie stanowisk ładowania autobusów (2 ładowarki) i samochodów (4 ładowarki), budowa wind w budynku parkingu i budowa windy zewnętrznej i infrastruktury towarzyszącej
- węzeł będzie wyposażony w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej, system parkingowy i monitoringu.
Celem projektu jest zmniejszenie nadmiernego zatłoczenia szlaków komunikacyjnych wewnątrz miasta oraz bezpośrednio do niego prowadzących poprzez zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dzięki budowie infrastruktury do obsługi podróżnych korzystających z publicznego transportu miejskiego.
Docelowymi użytkownikami parkingów będą zarówno mieszkańcy Krakowa, jak też osoby przyjeżdżające do Krakowa.
Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wpłynie na zwiększenie udziału osób korzystających ze środków transportu publicznego w Krakowie oraz dostępności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Projekt pn. Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Priorytetu 3 Fundusze europejskie dla transportu miejskiego Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027 (FEM 2021-2027). Działanie 3.1 Transport miejski – ZIT, Typ projektu A.