Rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej: zmiany w organizacji ruchu
Od 11 stycznia wprowadzono zmiany na ulicy Kocmyrzowskiej. W związku z przebudową sieci ciepłowniczej ruch pojazdów na odcinku ok. 60 m za skrzyżowaniem z ul. Darwina w kierunku Kocmyrzowa został przeniesiony na jezdnię tymczasową.
Szerokość pasów ruchu została zachowana. Na odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Chodnik po północnej stronie drogi został całkowicie zamknięty, a piesi zostali skierowani na drugą stronę.
Ten etap organizacji ruchu obowiązywać będzie ok. sześciu tygodni.
W piątek, 12 stycznia, na około trzy tygodnie czasowo zamknięto wjazd i wyjazd z ul. Jarzębiny od strony ul. Kocmyrzowskiej. Szczegóły w komunikacie: Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej: czasowe zamknięcie wjazdu w ul. Jarzębiny.
Przypomnijmy, że kontrakt polegający na rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej, modernizacji torowiska, przebudowie i powiększeniu pętli tramwajowej, a także budowie i przebudowie infrastruktury sieci podziemnych realizowany jest na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków na podstawie porozumienia z Gminą Miejską Kraków podpisanego w lipcu 2021 roku. Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Gülermak wynosi 55,72 mln zł.
Ulica Kocmyrzowska zapewnia połączenie pomiędzy już rozbudowaną drogą wojewódzką nr 776 w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, a aktualnie budowaną drogą ekspresową S7, która stanowić będzie fragment czwartej obwodnicy drogowej miasta. Tym samym jest ważnym elementem podstawowego układu drogowego w północno-wschodniej części miasta, istotnym również w sieci drogowej województwa. W związku z tym od wielu lat planowana była jej rozbudowa na odcinku od węzła Grębałów na wschodniej obwodnicy do dwupasmowej drogi wojewódzkiej w miejscowości Prusy.
Obecnie miasto we współpracy z GDDKiA realizuje pierwszy z odcinków – od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Po zakończeniu inwestycji, ul. Kocmyrzowska posiadać będzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, obustronne zieleńce z planowanymi nasadzeniami drzew i krzewów oraz drogi dla pieszych i rowerzystów. Co niezmiernie ważne, w ramach zadania przebudowana zostanie linia tramwajowa, a w miejscu pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie” powstanie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. Powstanie w ten sposób wygodny węzeł przesiadkowy, którego brakuje w tej części miasta. Ponadto zostanie przebudowana podziemna infrastruktura techniczna, a sieć kanalizacji opadowej zostanie uzupełniona o zbiornik retencyjny.
Warto też dodać, że z uwagi na charakter ul. Kocmyrzowskiej jako elementu drogi wojewódzkiej oraz wspomnianą wcześniej konieczność zapewnienia płynnego połączenia z drogą ekspresową z jednej strony a drogą dwujezdniową z drugiej strony, zgodnie z przepisami „wylotówka” na Proszowice nie może posiadać klasy technicznej niższej niż G – główna. Wiąże się to z koniecznością jej rozbudowy z zachowaniem wysokich parametrów, zapewniających odpowiednie warunki ruchu i komfort podróży.