Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

W sprawie budowy kanalizacji i zabezpieczenia przeciwpowodziowego

Interpelacje międzysesyjne oraz zapytania do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni Michał Starobrat oraz Łukasz Gibała.

Fot. pixabay.com

Radny Michał Starobrat interpeluje w sprawie budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Lasogórskiej i Starowiejskiej. Podczas spotkania przedstawicieli Wodociągów Miasta Krakowa, projektanta, radnych oraz mieszkańców w sprawie budowy kanalizacji na tych ulicach mieszkańcy uzyskali aktualne informacje, przedstawiono orientacyjny harmonogram prac. – Z dyskusji wyłoniło się wiele wniosków, ale najważniejszym jest przyspieszenie prac projektowych. Mieszkańcy oraz radni otrzymali informację, że długi proces inwestycyjny może być przyspieszony podjęciem decyzji o wykonaniu kart zadania przyszłego. Szybka decyzja i informacja zwrotna dla mieszkańców o zleceniu wykonania karty zadania przyszłego będzie kolejnym dowodem na przychylność Prezydenta Miasta Krakowa oraz spółki Wodociągi Miasta Krakowa dotyczącą niwelowania różnic cywilizacyjnych na peryferiach Krakowa – pisze radny.

Dwie interpelacje i dwa zapytania złożył do Prezydenta radny Łukasz Gibała. Pierwsza z interpelacji dotyczy realizacji obietnicy wyremontowania 70 ulic na 70-lecie Nowej Huty. - Informacja ta ucieszyła bardzo wielu Nowohucian, czego oznaką było ponad tysiąc wysłanych przez nich propozycji miejsc do remontu. Łącznie zaproponowano aż 157 różnych lokalizacji, co również dobitnie ukazuje skalę problemu, jakim są niewyremontowane ulice w Nowej Hucie. Niestety mieszkańcy żalą się, że pomimo żarliwych przedwyborczych obietnic do tej pory, czyli już ponad dwa lata od złożenia obietnicy i ponad rok od siedemdziesiątej rocznicy powstania dzielnicy, nie doczekali się realizacji tej zapowiedzi – pisze radny i pyta, czy projekt ten będzie realizowany. A także które dokładnie ulice zostaną w ramach tego projektu wyremontowane oraz kiedy dokładnie to nastąpi.

Radny Gibała złożył też interpelacje w sprawie zabezpieczenia przeciwpowodziowego. - Powodzie, jako zjawiska periodyczne, wymagają szerokiego przygotowania na długo przed ich wystąpieniem. Powódź, która wystąpiła w roku 2010, była wyjątkowo dotkliwa, jednak i w późniejszych latach zdarzały się lokalne podtopienia o mniejszej skali, w szczególności w rejonie rzeki Serafy. Powódź z roku 2010 ujawniła szereg niedociągnięć w systemie zabezpieczenia przeciwpowodziowego Krakowa, co znalazło odzwierciedlenie w dokumentach sporządzanych na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków – pisze radny i pyta, jak obecnie wyglądają prace przygotowawcze i zabezpieczające przed ewentualną powodzią. Czy zrealizowano wszystkie zalecenia, o których mowa w Raporcie z 2010 roku? Czy wprowadzono rozwiązania zabezpieczające przed powodzią, które nie zostały ujęte we wskazanym Raporcie, a które mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego? Czy prowadzone były badania bądź analizy, uwzględniające wpływ wzrostu zabudowy mieszkalnej na zwiększenie ryzyka zagrożenia powodziowego?

Zapytanie radnego Łukasza Gibały dotyczy realizacji inwestycji przy ul. Jana Sabały. Mieszkańcy ulic Marchołta i Jana Sabały zaniepokojeni są informacją, iż na jednej z nieruchomości zlokalizowanych przy ul. Jana Sabały inwestor planuje budowę budynku wielorodzinnego. Inwestycja zlokalizowana jest w terenie, do którego prowadzi wąska droga, obsługująca wyłącznie ruch do istniejących tam budynków mieszkalnych. Sama inwestycja będzie realizowana na niewielkiej działce o powierzchni nie większej niż 4 ary. Jednocześnie zamiarem inwestora jest realizacja chodnika, który miałby prowadzić do inwestycji i tym samym usprawnić komunikację. Niemniej z projektowanym przebiegiem chodnika kolidują istniejące drzewa. Inwestor planuje ich wycinkę, z czym nie zgadzają się mieszkańcy, wskazując, że ruch na tym odcinku ulicy Sabały jest niewielki, a nadto szerokość jezdni nie pozwala na rozwinięcie znacznej prędkości. Zdaniem mieszkańców aktualnie nie ma potrzeby budowy chodnika, tym bardziej gdyby miało się to odbyć kosztem istniejącej zieleni – czytamy w zapytaniu radnego. Pyta on Prezydenta, czy istniejący układ komunikacyjny pozwala na włączenie do niego dodatkowych mieszkańców, jacy wprowadzą się po zrealizowaniu inwestycji? Czy konieczna jest budowa chodnika i tym samym wydanie zgody na wycięcie zdrowych drzew?

Drugie z zapytań radnego dotyczy toru motocyklowego. Zwycięzcą Budżetu Obywatelskiego w edycji z roku 2015 w kategorii zadań ogólnomiejskich było zadanie zakładające budowę toru motocyklowego w rejonie Płaszowa. Mimo upływu niemal sześciu lat, nadal brak jest konkretnych informacji co do realizacji tego zadania. W odpowiedzi na interpelację z roku 2019 wskazano, iż trwają prace nad realizacją koncepcji budowy toru i infrastruktury komunikacyjnej. Dodatkowo wskazano, iż rozważa się dofinansowanie zadania z budżetu na rok 2020 oraz włącznie zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Z późniejszych informacji prasowych wynika natomiast, że rozważana była również zmiana lokalizacji dla toru. - Na jakim etapie jest sporządzenie koncepcji budowy toru i obsługi komunikacyjnej? Kiedy koncepcje zostaną przedłożone do konsultacji społecznych? Na kiedy planowane jest rozpoczęcie prac realizacyjnych? Czy prawdą jest, że rozważana jest zmiana lokalizacji toru, a jeśli tak, jakie działania podjęto w tej sprawie? – pyta Prezydenta radny Łukasz Gibała.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-03-08
Data aktualizacji: 2021-03-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź