Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Bezpieczna droga do szkoły

Radni Dominik Jaśkowiec, Marek Sobieraj, Michał Drewnicki, Artur Buszek oraz Łukasz Wantuch złożyli interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa. Wnioskują w nich o przejście dla pieszych w pobliżu szkoły, pytają też o serwisy mapowe dla gastronomii i nazwę przystanku.

Fot. Bezpieczny Kraków / Facebook

Dominik Jaśkowiec, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa interpeluje w sprawie kapliczek Drogi Krzyżowej, które zostały zdemontowane w Parku Lotników Polskich. – W związku z licznymi pytaniami i interwencjami mieszkańców proszę o informację, czy planowany jest ponowny montaż instalacji? Jeśli tak, to proszę o informację, na jakiej podstawie prawnej będzie się opierała? Stanowisko Rady Dzielnicy XIV Czyżyny sprzed lat nie stanowi przecież formalnej decyzji administracyjnej w tej sprawie. W przypadku powrotu instalacji do Parku Lotników Polskich chciałbym wiedzieć, w jakich przestrzeniach publicznych Gminy Miejskiej Krakowa – w tym w parkach i na terenach rekreacyjnych – inne kościoły i związki wyznaniowe zarejestrowane na terenie Rzeczypospolitej Polskiej również będą mogły umieszczać swoje instalacje religijne – czytamy w interpelacji Dominika Jaśkowca.

Radny Marek Sobieraj wnioskuje w interpelacji, by w związku z pracami nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Kombinat” uwzględnić teren pod farmę fotowoltaiczną na terenach po składowisku.

- W związku z procedowaniem kolejnych użytków ekologicznych w naszym mieście, zwracam się z  pytaniem, kto i w jakiej kolejności jest odpowiedzialny w Krakowie za ochronę gatunkową roślin i zwierząt – czytamy w kolejnej z interpelacji radnego Sobieraja. W kolejnej interpelacji radny prosi o udostępnienie flisakom pala cumowniczego  w okolicy Wawelu. - Flisacy krakowscy zrekonstruowali i posiadają już praktycznie wszystkie łodzie drewniane, jakie pływały po Wiśle, jest to tym samym pływające muzeum. Właśnie dlatego należy wspierać to środowisko, aby nadal prężnie się rozwijało – czytamy w interpelacji. Radny Marek Sobieraj złożył też interpelację, w której prosi o wyznaczenie przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania ulic Tynieckiej i Skwerowej w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 110. Wielu uczniów wraz z rodzicami, a także sami uczniowie przekraczają ulicę Tyniecką w miejscu "zejścia" z wałów w kierunku szkoły - zarówno na rowerach, hulajnogach, jak i pieszo. Również rodzice z dziećmi w wózkach korzystają z tego miejsca przemieszczając się ul. Skwerową w kierunku osiedla. Niejednokrotnie poruszające się tam samochody jadą bardzo szybko - stwarza to wiele niebezpiecznych sytuacji. Niedawno położona nowa nawierzchnia zwiększyła prędkość poruszania się tam samochodów - zwiększając tym samym zagrożenie potrąceniem. Najbliższe przejście znajduje się na światłach zlokalizowanych przy Zespole Szkół i Placówek pn. „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie - odległość około 250 metrów. W załączniku przesyłam proponowaną lokalizacja przejścia. Oprócz przejścia dobrze by było w sposób właściwy oznaczyć obecność szkoły w tym miejscu, dodatkowo może jakiś próg zwalniający albo poprzeczne pasy informujące o lokalizacji przejścia  oraz ustanowić ograniczenie prędkości – pisze radny w interpelacji i dołącza do niej dokumentację fotograficzną.

Radny Michał Drewnicki prosi o przesłanie umowy, jaką zawarto ze spółką JTL Property Holdings Limited dotyczącą wybudowania, a także w późniejszym czasie odkupienia przepompowni przy Wildze. Prosiłbym również o przekazanie mi dokumentacji (SIWZ, SOPZ itd.) związanej z przetargiem ustnym nieograniczonym na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości położonej przy ul. Ludwinowskiej, w wyniku którego ww. spółka wygrała. W 2016 roku ogłoszony zostaje przetarg ustny nieograniczony na oddanie w użytkowanie wieczyste na 99 lat nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków oznaczonej nr działki 578/1 o powierzchni 0,1261 ha, położonej w obrębie 12, jednostka ewidencyjna Podgórze, przy ul. Ludwinowskiej. W samym ogłoszeniu czytamy, że działka zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego położona jest w terenach mieszkalnictwa wielorodzinnego z usługami oznaczonego na rysunku planu symbolem 1 MWU. Dla terenu 1MWU zlokalizowanego pomiędzy ul. Marii Konopnickiej, Ludwinowską i projektowanym Kanałem Krakowskim podstawowym przeznaczeniem terenu jest lokalizacja budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz mieszkalno-usługowych wraz z urządzeniami towarzyszącymi. Dopuszcza się usługi komercyjne, usługi publiczne, dojazdy i parkingi, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej, zieleń urządzoną ogólnie dostępną. W ocenie Biura Planowania Przestrzennego z tamtego czasu zapisy miejscowego planu zagospodarowania nie wykluczały możliwości realizacji planowanej przepompowni przy spełnieniu pozostałych warunków ustalonych zapisami planu (m.in. nieprzekraczalnej linii zabudowy). Z samego ogłoszenia o postępowaniu nie wynika również, że zwycięzca licytacji miał zakaz stawiania innych budynków na niej. Co więcej, z zapisów ogłoszenia można wnioskować, że możliwa jest zabudowa blokami mieszkaniowymi. Czy takie zapisy znalazły się w specyfikacji przetargowej? Dlatego proszę o ich udostępnienie. Próżno również szukać informacji o tym, że cała działka wraz z przepompownią miałaby zostać odkupiona przez Miasto lub MPWiK. Z resztą, taka konstrukcja z samego założenia była bezsensowna – po co było tworzyć przetarg na oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste na 99 lat z myślą odkupienia terenu 4 lata później? Dlaczego zdecydowano się na przetarg, a nie przekazanie nieruchomości aportem do MPWiK, co zasadniczo jest standardem w takich sytuacjach? Sprawa ta dziwi i bulwersuje, dlatego uzyskanie odpowiedzi na te pytania pozwoli w sposób merytoryczny ocenić całą sprawę – czytamy w interpelacji radnego.

- Dostałem informację, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w ostatnim czasie zdjęło z użytkowania kilka autobusów przegubowych, które miały około 9 lat. Chciałem zapytać, jaki był powód odsunięcia wozów od kursowania? Moje pytanie wynika ze zgłaszanych mi potrzeb pasażerów linii 138, którzy wnoszą o skierowanie przegubowych autobusów na tę linię. Jeżeli wycofany tabor nie jest uszkodzony w sposób uniemożliwiający naprawę to wnioskuję o skierowanie na tę trasę „przegubowców”. Na jednej z brygad kursuje 138 przegubowy, więc względy techniczne nie są problemem – pisze radny Drewnicki w kolejnej z interpelacji.

Radny Artur Buszek interpeluje w sprawie serwisów mapowych dla przedsiębiorców na platformie MSIP. - W ramach wsparcia krakowskich przedsiębiorców w okresie epidemicznym, w tym przedsiębiorców z branży gastronomicznej, powstało kilka serwisów mapowych w ramach Miejskiego Systemu Informacji Przestrzennej. Mieszkańcy dzięki nim mogą znaleźć na mapie podmiot gastronomiczny na stronie https://www.jedzenie.krakow.pl/ lub przedsiębiorcę z innych branż na stronie https://www.jestemaktywny.krakow.pl/. Dodatkowo został utworzony serwis https://www.rynek.krakow.pl/ , który w szczególności dedykowany był usługom (w tym gastronomii) które można było zamówić w okresie świątecznym. Każde wsparcie dla przedsiębiorców w czasie epidemii jest cenne, jednak przyglądając się liczbom, ilu przedsiębiorców skorzystało z wyżej wymienionych serwisów, mam wątpliwości co do skuteczności takich działań. W przypadku serwisu https://www.jedzenie.krakow.pl/ mamy informację, na stronie, ze zaufało serwisowi 87 podmiotów. W przypadku serwisu https://www.jestemaktywny.krakow.pl/ mamy informację, na stronie, ze zaufało serwisowi 507 podmiotów. W przypadku serwisu https://www.rynek.krakow.pl/ mamy informację, na stronie, ze zaufało serwisowi 110 podmiotów. Ponadto są to podmioty również zlokalizowane w innych małopolskich gminach niż miasto Kraków. Zgodnie z informacjami z kwartalnika statystycznego za IV kwartał 2020 r. w Krakowie w rejestrze REGON wpisanych było 152,8 tys. podmiotów gospodarki narodowej z siedzibą w Krakowie. Liczba zarejestrowanych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą wyniosła 95,8 tys., natomiast przedsiębiorstw w formie spółki do rejestru REGON wpisanych było 43,2 tys. Natomiast z branży zakwaterowanie i gastronomia zarejestrowanych było 31 grudnia 2020 r. 5894 podmiotów. Jednoznacznie widać, że odsetek przedsiębiorców, w tym z branży gastronomicznej, którzy skorzystali z oferty umieszczenia mapowej w bazie podmiotów jest niezwykle niski. Zakładając, ze połowa zarejestrowanych podmiotów z branży zakwaterowanie i gastronomia to aktywne podmioty zajmujące się gastronomią okaże się, że niespełna 3 proc. krakowskich przedsiębiorców z tej branży zdecydowało się umieścić swoja firmę w serwisie jedzenie.krakow.pl. Przy podobnym założeniu odnośnie ogółu przedsiębiorstw z wyłączeniem gastronomii wskaźnik dla portalu jestemaktywny.krakow.pl wskazuje niespełna 0,7 proc. W związku z powyżej przytoczonymi danymi proszę o informację: jakie koszty zostały poniesione na stworzenie wyżej wymienionych serwisów mapowych? Jaka jest liczba unikalnych wejść do poszczególnych serwisów - liczba od uruchomienia serwisu oraz średnia liczba w danym miesiącu. Jakie poczyniono działania mające na celu promocje serwisów: wśród przedsiębiorców, dla których miało być to narzędzie wsparcia oraz wśród mieszkańców, którzy mieliby zostać ostatecznymi odbiorcami serwisów? Czy planowane są dalsze działania mające na celu rozwój serwisów (jeżeli tak to proszę o przedstawienie zaplanowanych działań.

Radny Buszek interpeluje też w sprawie zasobu lokalowego gminy. - Proszę o przedstawienie liczby tzw. pustostanów w zasobach gminy, zarówno lokali mieszkalnych jak i użytkowych. Proszę o podanie adresów wyżej wymienionych lokali, a w przypadku lokali użytkowych dodatkowo proszę o informacje dotyczące metrażu i lokalizacji w budynku – czytamy w interpelacji radnego.

- Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Innowacji i Wykorzystania Funduszy Unijnych została podniesiona kwestia lepszego oznaczenia siedziby Narodowego Centrum Nauki. Jest to jedyna instytucja centralna z siedzibą w Krakowie. Padła propozycja, aby do nazwy jednego z przystanków na rondzie Grunwaldzkim dodać człon „Narodowe Centrum Nauki”. Czyli pełna nazwa jednego przystanku, najbliższego ulicy Twardowskiego 16, brzmiałaby „Rondo Grunwaldzkie - Narodowe Centrum Nauki”. W celu ograniczenia kosztów, taka zmiana mogłaby zostać wykonana przy okazji zmiany oznaczeń, aczkolwiek najlepiej, aby było to przed 10. rocznicą powstania NCN, która ściągnie wielu gości. Odległość między ulicą Twardowskiego 16, a przystankiem wynosi ok. 200 metrów, co jest dużą wartością, ale chodzi o symboliczne podkreślenie znaczenia NCN dla Krakowa. Skoro mamy przystanek „Centrum Kongresowe ICE” to tak samo warto podkreślić inną ważną instytucję – czytamy w interpelacji radnego Łukasza Wantucha.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-06-14
Data aktualizacji: 2021-06-14
Powrót

Zobacz także

Znajdź