Powstrzymać zabudowę na terenach zielonych
Radni Łukasz Gibała i Łukasz Maślona złożyli interpelacje i zapytanie do Prezydenta Miasta Krakowa. Poruszają w nich problemy związane z procedowaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy informowaniem na temat oględzin drzew.
Interpelacja dotyczy projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Nowy Prokocim”. - 27 sierpnia 2020 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę nr XLIV/1166/20 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru "Nowy Prokocim". Zgodnie z ogłoszeniem Prezydenta Miasta Krakowa z 11 września 2020 r., 30 października 2020 r. upłynął termin składania wniosków do projektu tego planu miejscowego. Pomimo upływu ponad roku od tego terminu do dziś nie ukazała się informacja o sposobie rozpatrzenia złożonych wniosków i nie został wyłożony do publicznego wglądu projekt planu. Jednocześnie są wydawane decyzje pozwolenia na budowę oraz składane są wnioski o charakterze inwestycyjnym na terenach zieleni. Powoduje to protesty mieszkańców. Rosnąca presja deweloperska w tym rejonie miasta dowodzi, że miejscowy plan jest tam niezbędny. Na jakim etapie są prace nad projektem miejscowego planu dla obszaru „Nowy Prokocim” i kiedy zostanie on wyłożony do publicznego wglądu? – pisze i pyta w interpelacji radny Łukasz Gibała. Łukasz Gibała złożył też zapytanie dotyczące polityki parkingowej na obszarze Parku Kulturowego Nowa Huta. - Mieszkańcy tzw. starej Nowej Huty wskazują na narastający problem parkingowy na obszarze objętym Parkiem Kulturowym Nowa Huta, utworzonym uchwałą RMK z 20 listopada 2019 roku. Problem ten dostrzeżony został już w treści dokumentów stanowiących załącznik do tej uchwały. Zdaniem ich autorów problemy zieleni i miejsc parkingowych są jednymi z kluczowych w funkcjonowaniu przestrzeni starej Nowej Huty. Mieszkańcy i użytkownicy przestrzeni Nowej Huty coraz częściej sygnalizują problem zawłaszczania przestrzeni wspólnej i niszczenia obszarów zielonych przez parkujące pojazdy – czytamy w zapytaniu radnego, który pyta czy planowane jest zintensyfikowanie działań podmiotów odpowiedzialnych za stan zieleni na terenie Miasta celem rewitalizacji i rekultywacji terenów zielonych niszczonych przez parkujące samochody. - Czy planowane jest przeprowadzenie akcji edukacyjnej, mającej na celu uświadamianie kierowcom, iż parkowanie poza wyznaczonymi do tego miejscami, w tym na terenach zielonych, jest niezgodne z obowiązującymi przepisami? Czy planowana jest budowa ogólnodostępnego parkingu lub parkingu typu P&R na obszarze w bezpośredniej bliskości tzw. starej Nowej Huty? – zadaje pytania radny.
Radny Łukasz Maślona zwraca się z interwencją w imieniu krakowskich organizacji ekologicznych. - Poinformowano mnie, że Wydział Kształtowania Środowiska z dużym opóźnieniem publikuje w Ekoportalu informacje o planowanych oględzinach drzew w związku z prowadzonymi postepowaniami o ich wycinkę. Uniemożliwia to stronie społecznej skuteczny udział w wizjach terenowych, np. wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie 39 szt. drzew kolidujących z „Budową dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi, zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą niezbędną dla funkcjonowania inwestycji. dz. nr 66/8 obr. 14 Podgórze ul. Portowa”, Wydział Kształtowania Środowiska UMK opublikował na Ekoportalu w dn. 13.12.2921, a oględziny zorganizował już w dn. 14.12.2021. Oznacza to, że nawet jeżeli organizacja ekologiczna złożyła wniosek o dopuszczenie do udziału w postepowaniu i zostałaby dopuszczona do postępowania to i tak nie mogła wziąć udziału w oględzinach. Zdaniem organizacji takie sytuacje mają miejsce częściej, wobec czego proszę o informację, dlaczego przyjmowany jest tak ograniczający kontrolę obywatelską sposób wydawania decyzji administracyjnych? – dopytuje radny w interpelacji.
Kolejna interpelacja radnego Maślony dotyczy informacji przekazanej przez mieszkańców Klinów o niepokojącej ich zdaniem praktyce jednego z krakowskich deweloperów, który w rejonie ul. Anny Szwed-Śniadowskiej zrealizował budowę kilkunastu bloków w ramach osiedla Harmonia i Mieszkanie Plus. - Mieszkańcy podnoszą, iż zostali zobowiązani przez dewelopera do zwolnienia miejsc postojowych w rejonie ich bloków, które na mocy ustanowionych służebności były im udostępnione. Proszę zatem o informację, jakie współczynniki miejsc parkingowych były wskazane dla zrealizowanych tam inwestycji budowlanych? W jaki sposób zweryfikowano po zakończeniu inwestycji liczbę miejsc parkingowych? Czy inwestycja była oddawana etapami czy w całości? Jeśli etapami, to czy możliwe jest iż te same miejsca postojowe stanowiły spełnienie warunku o liczbie miejsc parkingowych dla różnych bloków, niejako na siebie nachodząc? Czy wszystkie bloki zostały oddane już do użytkowania? Ponadto proszę o informację, jakie były przyjęte na etapie pozwoleń na budowę dla tych bodajże 18 bloków rozwiązania dotyczące odprowadzenia wód opadowych w skali całego osiedla? Czy było zaplanowane wykonanie zbiorników retencyjnych? Czy Urząd zweryfikował realizację tych rozwiązań inwestycyjnych? – pyta radny w interpelacji.