Start rozwiń menu
Komunikat archiwalny

Przedszkole samorządowe, zieleń i unikatowa tablica

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Agata Tatara, Łukasz Maślona i Stanisław Moryc. Poruszają w nich m.in. tematy związane z: brakiem dyżurów w Samorządowym Przedszkolu nr 175, procesem likwidacji spółki Kraków5020, koszeniem traw na terenie dzielnicy, nasadzeniem drzew na pasie zieleni przy alei Andersa, przejściem dla pieszych w ciągu alei Solidarności, czy budową trasy wolbromskiej.

Fot. Pixabay

Radna Agata Tatara interpeluje w sprawie  braku dyżuru wakacyjnego w Samorządowym Przedszkolu nr 175. - Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola zlokalizowanego przy ul. Siewnej 23 c zwrócili się z informacją, iż w związku z zaplanowywanymi remontami w budynku przedszkola, będzie ono zamknięte przez cały okres wakacyjny – pisze radna. - Rodzice proszą o możliwość, by w tym okresie przynajmniej przez cały jeden miesiąc przedszkole miało otwarte jedno skrzydło, by oszczędzić dzieciom adaptacji w przedszkolach dyżurujących – przekazuje Agata Tatara oraz dopytuje, jaki jest planowany zakres remontu placówki? Czy planowany zakres mógłby być wykonany w czasie jednego miesiąca wakacji? Czy remont w zgodzie z obowiązującymi przepisami da się przeprowadzić w taki sposób, by przynajmniej przez jeden miesiąc jedno skrzydło przedszkola było otwarte i mogły do niego uczęszczać dzieci?

Radny Łukasz Maślona w interpelacji porusza kwestię spółki Kraków5020. - Mając na uwadze dyskusję dotyczącą przyszłości spółki Kraków 5020 na sesji Rady Miasta 26 kwietnia, w której Pan Prezydent uczestniczył na początku, proszę w imieniu krakowian o klarowną informację. Kiedy konkretnie rozpocznie się proces likwidacji spółki Kraków5020, a także kto będzie pełnił rolę likwidatora? W mojej opinii winien to być ktoś spoza obecnych władz spółki i niezwiązany z Gminą Miejską Kraków, by cały proces przebiegł bez niepotrzebnych kontrowersji – czytamy w interpelacji. - W wypowiedziach medialnych rzecznika spółki Kraków5020 pojawiają się wprowadzające w błąd informacje, iż osoby zatrudnione w spółce to wyłącznie specjaliści z Krakowskiego Biura Festiwalowego. Natomiast inne były informacje przekazywane przez jej władze w trakcie posiedzeń doraźnej komisji Rady Miasta Krakowa do spraw zbadania wydatków Gminy Miejskiej Kraków i spółki Kraków5020 w zakresie działalności spółki i Prezydenta Miasta Krakowa – zwraca uwagę radny oraz prosi o jak najbardziej aktualne informacje: Ilu pracowników liczył KBF w listopadzie 2021 r.? Ile osób pracuje w nim obecnie? Ile osób przeszło z KBF do spółki? Ile osób obecnie jest zatrudnionych w spółce? Łukasz Maślona przytacza również wypowiedź Prezydenta w trakcie sesji Rady Miasta Krakowa, opisuje prace członków komisji oraz przygotowany przez nich końcowy raport podsumowujący dotychczasową działalność spółki Kraków5020. - W trakcie kilku miesięcy pracy komisja zebrała się 18 razy, przeanalizowała ponad 6000 stron dokumentów, wystąpiła z 15 wnioskami, odbyła wizję lokalną w Centrum Kongresowym ICE Kraków, studiu hybrydowym, sklepie Kraków Story w Pawilonie Wyspiańskiego, wzięła udział w posiedzeniu Rady Nadzorczej spółki i opracowała raport końcowy wraz z rekomendacjami, które jak się okazało były zbieżne z wolą mieszkańców wyrażoną w obu obywatelskich inicjatywach uchwałodawczych – przytacza argumenty radny oraz apeluje do Prezydenta, aby zrealizował możliwie szybko wolę mieszkańców i Rady Miasta Krakowa, która jest wyrażona w treści uchwał stanowiących o likwidacji spółki Kraków5020.

Radny Stanisław Moryc złożył siedem interpelacji. Pierwsza z nich dotyczy sposobu i jakości dopiero co rozpoczętego koszenia traw w Nowej Hucie. - Mieszkańcy zgłaszają, że firma jak co roku przeprowadza dewastacje osiedlowych terenów zielonych. W rozmowach pojawiają się zarzuty: „firma dosłownie orze trawniki”, „ciężki sprzęt na mokrej ziemi”, „firma pastwi się nad zielenią nowohucką”, „koszenie to targanie z korzeniami do gołej ziemi”. Powyższe to niektóre z lżejszych zarzutów dotyczących koszenia i pielęgnacji terenów Nowej Huty – przytacza opinie mieszkańców radny oraz prosi o podjęcie działań zmierzających do zobowiązania Zarządu Zieleni Miejskiej do większego monitoringu procesu koszenia i pielęgnacji zieleni w Nowej Hucie oraz wyciagnięcia konsekwencji za już spowodowane zniszczenia. Radny do interpelacji dołącza dokumentację fotograficzną.

Stanisław Moryc na wniosek mieszkańców zwraca się z prośbą o nowe nasadzenia drzew na pasie zieleni przy al. Andersa od strony os. Centrum C, szczególnie bloków nr 8 i 9.  - Mieszkańcy zauważają, że jakiś czas temu dokonano pielęgnacyjnego usunięcia drzew nie sadzając nowych – tłumaczy radny.

- W kolejnych latach planowany jest gruntowny remont Alei Solidarności. Jednak aktualnie stan przejścia pomiędzy os. Szkolnym a os. Stalowym jest w tak opłakanym stanie, że już teraz stwarza niebezpieczeństwo dla mieszkańców, a szczególnie dla licznie korzystających z tego przejścia uczniów pobliskich szkół – zauważa radny i zwraca się z wnioskiem o bieżącą naprawę poprzez odświeżenie i pomalowanie całości wspomnianego przejścia dla pieszych łącznie ze strefami bezpieczeństwa. Radny uważa, że powyższe prace powinny być także przeprowadzone na innych przejściach na al. Solidarności.

W kolejnej interpelacji radny prosi o pilne wprowadzenie opracowanego projektu organizacji ruchu dla skrzyżowania al. Róż z ul. Rydza Śmigłego. - Projekt organizacji ruchu został opracowany kilka miesięcy temu, niestety do dziś nie został wprowadzony w życie. Na skrzyżowaniu tym z dużą częstotliwością dochodzi do wypadków i kolizji drogowych. Ostatni miał miejsce kilka dni temu – interweniuje radny Moryc. W trosce o zachowanie bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz kierowców radny zwraca się z prośbą o zlecenia oznakowania skrzyżowania.

Radny interpeluje także w sprawie wyznaczenia miejsc postojowych i możliwość parkowania pojazdów w zatoce znajdującej się przy wylocie ul. Mościckiego na ul. Ludźmierską od strony os. Krakowiaków. - Obecnie znak B-36 zamontowany kilkadziesiąt metrów przed zatoką uniemożliwia parkowanie pojazdów w miejscu technicznie do tego przystosowanym. Kierowcy szukający miejsca do zaparkowania samochodu często tam pozostawiają auta, co jest determinowane samą zatoką jak i szerokim chodnikiem a często stają się płatnikiem mandatów za nieprawidłowe parkowanie. Na obszarze Nowej Huty jest deficyt miejsc postojowych a zamiast miejsc takich jak to, mieszkańcy wykorzystują trawniki i zieleńce do pozostawiania pojazdów – wyjaśnia Stanisław Moryc.  - Z uwagi na to, że zatoczka znajduje się przed przejściem dla pieszych, proponuję wydzielić miejsca postojowe z zachowaniem przepisów w celu zapewnienia bezpieczeństwa dla pieszych, z jednoczesnym usytuowaniem miejsc postojowych w tym miejscu – analizuje radny oraz dodaje, że uregulowanie parkowania przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym rejonie.

 - W związku z interpelacją, jaką złożył Pan Radny Łukasz Gibała, dotyczącą oznakowania unikatową tablicą uliczną alei Przyjaźni jako ulicy Przyjaźń, proszę o niezdejmowanie zabytkowej tablicy ulica Przyjaźń. Tablica ta jest dla nowohucian jednym z wielu elementów dzielnicy – pisze radny. - Moje stanowisko oraz licznych mieszkańców w tej sprawie będzie może konserwatywne, ponieważ tablica ta nie stanowi części Systemu Informacji Miejskiej. To tablica historyczna, odnowiona zgodnie z zaleceniami Miejskiego Konserwatora Zabytków (podczas niedawnego remontu elewacji, na której zaświeciły ponownie neony, m.in. Stylowa) i na jego zalecenie zamontowana w pierwotnym miejscu. Tablice informujące o tym, że jezdnia jest aleją Przyjaźni znajdują się w miejscach skrzyżowań i tam są widoczne w zgodnej z prawem ilości – przedstawia zaistniały fakt radny. - Na budynkach obowiązują tablice z nazwą osiedli i numerami bloków, tak więc ta jedna, jedyna nie może wprowadzać kogokolwiek w błąd. Jeżeli tak by miało być, proponuję obok niej napis „Tablica historyczna” – argumentuje Stanisław Moryc i wyraża nadzieję, że taki napis nie będzie potrzebny i tablica ulica Przyjaźń pozostanie na swoim miejscu. Do interpelacji załączono fotografię.

W ostatniej interpelacji radny prosi Prezydenta o przedstawienie harmonogramu budowy trasy wolbromskiej dla robót,  które mają być jeszcze wykonane, z podaniem terminów zakończenia poszczególnych etapów budowy.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Głodzińska
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2023-05-05
Data aktualizacji: 2023-05-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź