Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli radni: Artur Buszek, Edward Porębski, Michał Starobrat, Michał Drewnicki, wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa oraz Łukasz Gibała. Pytają w nich m.in. o: możliwość wykonania przejścia dla pieszych, niedziałające oświetlenie uliczne, czy pustostany przy ul. Twardowskiego.

Fot. Pixabay.com

Radny Artur Buszek interpeluje w sprawie bieżących napraw uszkodzeń nawierzchni dróg i chodników. - Otrzymuję od mieszkańców wiadomości, że w ostatnim czasie przestały być na bieżąco naprawiane uszkodzenia nawierzchni dróg i chodników zgłaszane do dyspozytorni Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Proszę o udzielenie informacji w kwestii przyczyn problemów z wykonywaniem doraźnych napraw, w szczególności czy są aktualnie na ten cel zabezpieczone odpowiednie środki finansowe pisze radny do Prezydenta. Złożył on też interpelację w sprawie oświetlenia przy ul. Kurczaba. - Od mieszkańców otrzymałem wiadomości, iż od dłuższego czasu nie działają lampy uliczne zlokalizowane w obrębie nieruchomości przy ul. Kurczaba 2, należącej do Zarządu Budynków Komunalnych: nie świeci 7 sztuk lamp ulicznych przy drodze wewnętrznej - działka ewidencyjna 372/11, 379/11, 380/12 obręb nr 55 oraz - 2 sztuki lamp przy chodnikach, odcinek od przystanku Prokocim Szpital do ul. Wielickiej oraz przy schodach, działka nr 379/13 obręb nr 55 - 2 lampy oświetleniowe w obrębie budynku Kurczaba 2 w rejonie klatki schodowej nr 1oraz nr 4, działka nr 380/12 obręb nr 55, - 2 lampy oświetleniowe na odcinku blok Kurczaba 2 - ul. Kurczaba działka ewidencyjna nr 405/5 obręb nr 55. Proszę o udzielenie informacji o przyczynie, dlaczego od dłuższego czasu lampy w/w lokalizacjach nie działają oraz proszę o informację kiedy dokładnie zostanie przywrócone oświetlenie? – czytamy w interpelacji radnego Buszka. Ostatnia z interpelacji radnego Buszka dotyczy schodów w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju przy Politechnice Krakowskiej. – Na schodach jest w tej chwili wiele oderwanych, popękanych, przesuniętych czy klawiszujących płytek. Proponuję również zastosowanie na schodach elementów antypoślizgowych, ponieważ w zimie stopnie stają się bardzo śliskie - nawet w sytuacji, gdy są prawidłowo utrzymane – pisze radny.

- W imieniu mieszkańców nowohuckiego osiedla Centrum B proszę o wykonanie nakładki asfaltowej na drodze wewnętrznej w przełączce pomiędzy blokami nr 1 i 2, w kierunku bloku nr 10. Na tym odcinku realizowana była budowa miejsc parkingowych na poboczu, natomiast nie została wyremontowana ulica, której stan jest bardzo zły – czytamy w interpelacji radnego Edwarda Porębskiego.

Radny Micha Starobrat interpeluje w sprawie utworzenia przejścia dla pieszych przy ul. Krygowskiego w bezpośrednim sąsiedztwie wjazdu na osiedle. Wyznaczone zgodnie z przepisami przejścia dla pieszych są na tyle daleko, że mało kto z nich korzysta – pisze radny i dodaje, że na zaznaczonym na czerwono miejscu, na zdjęciu dołączonym do interpelacji powstało „dzikie” przejście dla pieszych, które już wiele razy doprowadziło do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Radny prosi o jak najszybszą organizację spotkania w tym miejscu, aby zobrazować problemy, z jakimi borykają się mieszkańcy.

Radny Michał Drewnicki interpeluje w sprawie niewykończonych pustostanów przy ul. Twardowskiego. – Chciałbym, aby nadzór budowlany przyjrzał się temu miejscu w ramach swoich kompetencji. Teren jest ogrodzony, ale od strony ulicy znajduje się wejście i każdy może dostać się na teren niedokończonej budowy. Budynek w znacznej części stoi w wodzie, zalega ona w piwnicach oraz miejscu, które miało być zapewne podziemnym parkingiem. Woda gnije, roją się szczury – pisze radny i zwraca też uwagę na fakt, że zdewastowane pustostany stały się miejscem przebywania osób pijących alkohol. Radny prosi, by w okolicy częściej pojawiały się patrole Straży Miejskiej. Michał Drewnicki interpeluje też w sprawie nadbudowy kamienicy przy ul. Kościuszki 66 i wydanych pozwoleń oraz uzgodnień dla tej inwestycji. – W tej chwili budynek jest niewielki, lecz deweloper planuje nadbudować go o kolejne trzy kondygnacje. Na pierwszy rzut oka widać, że projekt nie nawiązuje do obecnego stanu, ani otoczenia. Czy konserwator zabytków opiniował lub wydał uzgodnienia dla tego zamierzenia? Co zawiera pozwolenie na budowę wydane przez Urząd Miasta Krakowa? – pyta radny w interpelacji.

W sprawie budowy linii KST Krowodrza Górka – Azory interpelację złożył radny Łukasz Gibała. - Budowa linii tramwajowej w tym miejscu to bardzo wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja. Zapowiedzi jej rychłej realizacji pojawiają się od ponad półwiecza, co czyni ją chyba najbardziej odwlekaną w historii naszego miasta. Również w Pańskim programie wyborczym z 2018 roku była ona jednym z trzech kluczowych projektów metropolitalnych. Gdyby ówczesne zapowiedzi się sprawdziły, mieszkańcy korzystaliby już z tego połączenia od dwóch lat. Niestety w tej kadencji niewiele się w sprawie tej inwestycji wydarzyło. Niepokojące jest także, że choć w tegorocznym budżecie miasta przeznaczono na ten cel niespełna 1,8 mln zł i kolejne 2,5 mln zł na wypłatę odszkodowań, to w Wieloletniej Prognozie Finansowej próżno szukać środków zarezerwowanych na kolejne lata. Z informacji udostępnionych z końcem ubiegłego roku wynika, że w pierwszej połowie 2023 roku planowane było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dzięki czemu rozpisanie przetargu na prace wykonawcze byłoby możliwe jeszcze w tym roku. Jako termin oddania inwestycji podawany był odległy rok 2026. Biorąc pod uwagę fakt, że mowa o stosunkowo krótkim odcinku linii tramwajowej (4,5 km pojedynczego toru i 4 przystanki), planowany tak długi okres realizacji jest zaskakujący. Rodzi także obawy, że – podobnie jak w przypadku linii tramwajowej do Mistrzejowic – projekt jest przeskalowany – pisze radny Gibała i pyta: na jakim etapie jest obecnie realizacja inwestycji pn. Budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory)? Czy uzyskana została już decyzja o ZRID? Kiedy planowane jest ogłoszenie przetargu na prace wykonawcze? Jaki jest zakres inwestycji w aktualnej dokumentacji projektowej? W jakim stopniu obejmuje ona rozbudowę i przebudowę układu drogowego? Jakie są szacowane koszty tej inwestycji? Jaką część z nich stanowi wykonanie linii tramwajowej, a jaką pozostałe zadania, w szczególności obejmujące rozbudowę i przebudowę układu drogowego? W jakim modelu realizowana będzie ta inwestycja? Czy rozważana jest formuła partnerstwa publiczno-prywatnego, której wykorzystanie w przypadku linii tramwajowej do Mistrzejowic budzi kontrowersje? Czy podjęto lub planuje się podjąć starania o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania dla tej inwestycji? 7. Jaki jest obecny harmonogram realizacji zadania?

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2023-05-25
Data aktualizacji: 2023-05-25
Powrót

Zobacz także

Znajdź