Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

W odpowiedzi na zgłoszenia i interwencje mieszkańców

Interpelacje do Prezydenta Miasta Krakowa złożyli: Rafał Komarewicz, przewodniczący RMK oraz radni: Iwona Chamielec, Agata Tatara, Łukasz Sęk, Łukasz Gibała, Dominik Jaśkowiec oraz Łukasz Maślona. Poruszają w nich m.in. tematy związane z: budową modułowej sali gimnastycznej, kioskami prasowymi, czy sytuacją w Teatrze Groteska.

Fot. archiwum Teatru Groteska

Radny Rafał Komarewicz złożył szereg interpelacji. W pierwszej z nich porusza temat przejścia dla pieszych przy ul. Kobierzyńskiej 93 i 95. – W związku z potrąceniem dziewczynki 28 czerwca w tym miejscu oraz licznymi zgłoszeniami mieszkańców, mówiącymi o tym, że właśnie na tym przejściu regularnie dochodzi do groźnych sytuacji proszę o pilną interwencję, analizę i poprawę bezpieczeństwa na ww. przejściu. Wypadek, o którym mowa z informacji uzyskanych od mieszkańców to nie jedyna groźna i niebezpieczna sytuacja w tym miejscu, regularnie bowiem dochodzi do gwałtownych hamowań i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu zarówno dzieci jak i osób dorosłych. Warto również wspomnieć, że w niedalekiej odległości znajduje się szkoła. Rozwiązaniem być może będą progi zwalniające lub światła – czytamy w interpelacji radnego. Złożył on też interpelację w sprawie „różowych skrzyneczek”. – W odpowiedzi na interpelację w sprawie realizacji przedsięwzięcia ,,Różowa skrzyneczka” proszę o wykaz/listę 208 szkół i innych ośrodków szkolno-wychowawczych, do których zostały rozdysponowane skrzyneczki – pisze radny. Interpeluje on też w sprawie chodnika przy ulicy Tynieckiej i pyta Prezydenta, czy zostało już zawarte porozumienie określające zakresy i warunki finansowe pomiędzy ZDMK i WMK S.A. W kolejnej z interpelacji Rafał Komarewicz porusza temat rozbudowy Samorządowego Przedszkola nr 2 przy ul. Twardowskiego 90. - Do placówki uczęszcza 140 dzieci. Aktualnie przedszkole nie posiada sali gimnastycznej, jak również miejsca na utworzenie gabinetów specjalistycznych m.in. pedagoga, logopedy i psychologa. Powstałe prowizoryczne miejsca są ciemne i nie posiadają dostępu do światła dziennego. W związku z decyzją Prezydenta Miasta Krakowa znak GS – 02.6844.3.28.2017.MU z 10 czerwca 2019 r. ustanawiającą prawo trwałego zarządu na rzecz Samorządowego Przedszkola nr 2, oznaczonego jako działka ew. nr 129 o powierzchni 0,0707 ha obręb 9 jednostka ew. Podgórze położonego przy ul. Ceglarskiej 4 przeznaczonego na cele statutowe – przedszkole jest w posiadaniu gruntu, na którym mogłaby powstać wspomniana sala gimnastyczna oraz specjalistyczne gabinety. Na ww. działce zostały już zrealizowane następujące działania: rozbiórka budynku, ogrodzenie, wyrównanie i uporządkowanie terenu. Władze przedszkola zaproponowały budowę sali gimnastycznej wraz z gabinetami w formie modułowej. Modułowa sala gimnastyczna umożliwiłaby dzieciom regularne uprawianie sportu i aktywności fizycznej. Proszę o rozważenie możliwości budowy modułowej sali gimnastycznej z gabinetami specjalistycznymi przy Samorządowym Przedszkolu nr 2 oraz o informację jaki byłby orientacyjny koszt przedstawionej inwestycji. Jestem przekonany, że inwestycja ta przyniosłaby liczne korzyści dla lokalnej społeczności, wspomogłaby rozwój dzieci oraz stworzyłaby dla nich nowe możliwości – pisze radny w interpelacji. Kolejna z nich dotyczy budowy brakującego chodnika na ul. Jędrzejczyka. - Ulica ta prowadzi do Samorządowego Przedszkola nr 135 zlokalizowanego przy ul. Jana Stępnia 1 i jest uczęszczana głównie przez dzieci. Brak chodnika w tym rejonie stwarza szereg niebezpiecznych sytuacji – czytamy w interpelacji radnego. - W zatwierdzonym już projekcie o nr IR-02.7221.35.2023 umieszczone są lustra drogowe na ul. Grzecha oraz ul. Weigla przy Jędrzejczyka. Proszę o informację, kiedy planowane jest wprowadzenie ww. projektu w terenie – pyta radny Komarewicz w kolejnej z interpelacji. Złożył też interpelację w sprawie przepustu przy ul. Gwieździstej.  – W odpowiedzi na złożoną przeze mnie interpelację, dotyczącą naprawy przepustu przy ulicy Gwieździstej uzyskałem informację, że wykonanie napraw uszkodzonego umocnienia skarpy przy ww. ulicy odbędzie się w terminie do końca maja bieżącego roku. Niestety do tej pory przepust nie został naprawiony. Zwracam się z prośbą o interwencję – pisze radny. Interpeluje też w sprawie budowy oświetlenia w ciągu ul. Zamłynie. - Interweniowali u mnie mieszkańcy Starego Bieżanowa w sprawie budowy oświetlenia w ciągu ulicy Zamłynie, na odcinku od ul. Korepty w kierunku stacji Kraków-Bieżanów Drożdżownia. We wskazanej lokalizacji obecnie nie ma ani jednej lampy - ulica jest uczęszczana przez mieszkańców, dzieci oraz spacerowiczów, jak i osób korzystających ze stacji. Proszę o informację, czy planowana jest budowa oświetlenia we wskazanej lokalizacji.

Radny Komarewicz interpeluje też w sprawie ekranów akustycznych przy ul. Monte Cassino. – Proszę o analizę możliwości zamontowania ekranów akustycznych przy ul. Monte Cassino, na odcinku od Technikum Łączności nr 14 do bloku numer 17. Obecnie ekrany akustyczne są zamontowane przy samej szkole a bloki, które znajdują się tuż obok technikum nie mają ochrony przed hałasem na co zwracają uwagę mieszkańcy – pisze radny do Prezydenta. Ostatnia z jego interpelacji też dotyczy ekranów akustycznych - wzdłuż ul. Turowicza. - W związku z intensywną zabudową wzdłuż ulicy Turowicza dostaję liczne zgłoszenia mieszkańców dotyczące ekranów akustycznych przy ww. ulicy. Proszę o udzielnie informacji, czy planowany jest montaż ekranów akustycznych wzdłuż ulicy Turowicza od Parku Łagiewnickiego do estakady z dylatacją najazdową na estakadę włącznie – czytamy w interpelacji.

- Otrzymuję zgłoszenia, że z przestrzeni Krakowa znikają popularne niegdyś kioski prasowe, które bardzo często lokalizowane były na chodnikach. Mieszkańcy chcieliby, aby przeanalizować możliwość ich adaptacji na miejsca zielone, czyli kwietniki, rabatki, a może miejsca na drzewa. Jako przykład podaję okolice pl. Niepodległości, o której pisze Emisja Architektury. Proszę o informację ile takich miejsc zostało w obecnym i zeszłych 3 latach zwolnionych przez dzierżawców? – czytamy w interpelacji złożonej przez radnego Łukasza Maślonę. - W związku z licznymi pytaniami mieszkańców proszę o informację, czy projekt nowo otwartego parku przy Karmelickiej im. Wisławy Szymborskiej posiadał opinię Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych i pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych? Jeśli tak proszę o ich udostępnienie wraz z całą korespondencją w przedmiotowej sprawie. Zwracam bowiem uwagę na fakt braku dostępności, który został podniesiony w czasie odbioru robót budowlanych przez wnioskodawców projektu Budżetu Obywatelskiego „TAK dla parku przy Karmelickiej” 27 czerwca. Wyniesiona łąka otoczoną krawędzią z cortenu, liczne uskoki i żwirowe alejki pomiędzy rabatami sprawiają, że teren ten jest niedostępny dla osób poruszających się m.in. na wózkach inwalidzkich, czy też mających problem ze swobodnym przemieszczaniem się. Stąd proszę o wyczerpującą informację w tym zakresie, gdyż w trakcie spotkania pojawiał się ze strony Zarządu Zieleni Miejskiej informacja, że projekt był konsultowany i uzgadniany pod kątem ogólnodostępności z właściwymi podmiotami. Proszę również o zorganizowanie spotkania w przedmiotowym temacie, by wsłuchać się w głos środowiska zabiegających o dostępność przestrzeni publicznych dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami ruchowymi. Ponadto mieszkańcy zwracają uwagę na zamkniętą w dniu dzisiejszym bramę do parku od strony ul. Kochanowskiego, więc mam prośbę o zwrócenie uwagi zarządcy parku na tę niedogodność – pisze radny Maślona w interpelacji.

Radny Łukasz Sęk złożył interpelację w sprawie zmian kadrowych w Teatrze Groteska. - Otrzymaliśmy informacje od obecnych pracowników teatru, że w ostatnim czasie Dyrektor teatru, który niedługo kończy kadencję podpisał umowy na czas nieokreślony z nowymi pracownikami. Takie działanie tuż przed końcem kadencji nie tylko znacznie utrudni funkcjonowanie i dobór zespołu nowej dyrekcji. Powoduje to także, że we wrześniu może być duży problem z przedłużenie umów dla obecnych aktorów, którzy nie mieli umów na czas nieokreślony. Takie działanie budzi delikatnie rzecz ujmując zdziwienie, ale także obawę, że może to być działanie wymierzone w pracowników, którzy wcześniej składali uwagi do pracy dyrektora. Proszę o informacje, jakie zmiany w liczebności etatów nastąpiły w 2023 roku w Teatrze Groteska z rozbiciem na poszczególne miesiące, ile zawartych umów były to umowy o pracę, ile o działo itp. Proszę także o podjęcie działań celem stabilizacji sytuacji obecnych aktorów – pisze radny.

W tej sprawie interpeluje też radny Łukasz Gibała. - W ubiegłym roku media obiegły informacje dotyczące złej sytuacji pracowników Teatru Groteska. Wobec urzędującego dyrektora teatru, Adolfa Weltschka, skierowano wówczas zarzuty stosowania mobbingu oraz niestosowania się do przepisów Kodeksu Pracy. W wyniku tych doniesień Wydział ds. kontroli Urzędu Miasta Krakowa przeprowadził kontrolę kadrowopłacową w zakresie przestrzegania przepisów Kodeksu Pracy, prawidłowości zawierania umów i czasu pracy, która poskutkowała ujawnieniem szeregu nieprawidłowości i uchybień. W okresie od listopada do grudnia 2022 roku w Teatrze Groteska odbyła się również kontrola przeprowadzona przez Państwową Inspekcję Pracy, w której m.in. ujawniono problematyczność tzw. umów kontraktowych, na które przez lata zatrudniani byli aktorzy. W ogłoszonym przez Pana konkursie na stanowisko dyrektora Teatru Groteska wybrany został Karol Suszczyński, który rozpocznie kierowanie teatrem 1 września bieżącego roku. Ostatnie decyzje podejmowane przez ustępującego dyrektora Teatru Groteska, Adolfa Weltschka, związane z zatrudnieniem nowych osób na stanowiskach aktorskich, są przyczyną uzasadnionego niepokoju pracowników teatru zrzeszonych w związku zawodowym oraz dyrektora elekta, Karola Suszczyńskiego. Umowy o pracę pięciorga wieloletnich pracowników teatru wygasają z końcem sierpnia 2023 roku. Od początku zarówno pracownicy, jak i komisja związkowa domagali się podpisania umów o pracę na czas nieokreślony, spotkało się to jednak z odmową urzędującego dyrektora, który miał argumentować, że takie umowy powinien podpisywać już nowy dyrektor. W ostatnich dniach Adolf Weltschek zatrudnił jednak nowe osoby w oparciu o umowę o pracę, blokując w ten sposób możliwość kontynuowania pracy przez wieloletnich pracowników teatru, członków i członkiń związku zawodowego, dla których nowy dyrektor przewidział już miejsce w repertuarze podczas nadchodzącego sezonu artystycznego. Taka decyzja ustępującego dyrektora może spowodować, że z uwagi na ograniczone środki finansowe, którymi dysponuje Teatr Groteska, umowy o pracę osób związanych z teatrem od lat nie zostaną przedłużone. Pojawia się również podejrzenie, że działania dyrektora mogą nosić znamiona dyskryminacji i szykanowania pracowników ze względu na ich działalność związkową, co jest niezgodne z przepisami prawa – pisze radny i apeluje o dołożenie starań, aby w sezonie teatralnym 2023/2024 zostały zabezpieczone etaty dla dotychczasowych pracowników Teatru Groteska.

Radna Iwona Chamielec też złożyła interpelację w sprawie sytuacji w Teatrze Groteska. – Proszę o pomoc w doprowadzeniu do zabezpieczenia umów obecnych pracowników, tak by dyrektor elekt miał możliwość podjęcia z nimi współpracy od 1 września – czytamy w interpelacji.

Radny Dominik Jaśkowiec interpeluje w sprawie przebudowy ul. Dąbskiej i pyta, na jakim etapie jest przygotowanie dokumentacji projektowej, kiedy uzyskana zostanie decyzja ZRID i rozpoczną się prace budowlane? W kolejnej z interpelacji radny prosi o przeprowadzenie remontu nawierzchni ul. Majora, w szczególności odcinka w pobliżu przystanku autobusowego przy skrzyżowaniu z ul. Dobrego Pasterza. Radny zadaje też szereg pytań w sprawie zapadliska powstałego w ciągu ul. Słoneckiego: kiedy zostanie ono usunięte, tak by możliwy był przejazd ulicą. Jakie były przyczyny jego powstania? Czy zostaną przeprowadzone badania gruntu samej ulicy i sąsiadujących z nią nieruchomości?

Radna Agata Tatara interpeluje w sprawie porozumienia dotyczącego zasad rozliczania godzin ponadwymiarowych i godzin doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i innych placówkach prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków. – Czy to porozumienie jest nadal w obiegu prawnym? Jeśli nie, to kiedy zostało wypowiedziane? Czy porozumienie to jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa po jego licznych nowelizacjach od 2010 roku? Czy postanowienia w nim zawarte są uwzględniane i realizowane przez Gminę Miejską Kraków? – pyta radna.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2023-07-06
Data aktualizacji: 2023-07-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź