Start rozwiń menu

Kopiec do rewitalizacji i nowe kładki rowerowe

Magdalena Mazurkiewicz pyta o środki na rewitalizację Kopca Wandy wraz z otoczeniem, Bogumiła Drabik o możliwość budowy nowych kładek rowerowych i „Rowerowego szlaku nowohuckich dworów i pałaców”, a Łukasz Gibała pisze o uciążliwościach związanych z budową prowadzoną przy ul. Radzikowskiego oraz o ryzyku nowej zabudowy wewnątrz os. Kolorowego.

Fot. Jan Graczyński

Radna Magdalena Mazurkiewicz interweniuje w sprawie Kopca Wandy i jego otoczenia, w tym Fortu Mogiła które to miejsca są unikatowe i o ogromnym znaczeniu historycznym dla mieszkańców Nowej Huty. Radna przypomina, że ponad 70 lat temu budowa kombinatu odcięła kopiec Wandy od strony wschodniej układem torów kolejowych, a teraz kopiec zostanie odcięty przez trasę S7 ponieważ przy jej projektowaniu (pomimo monitów radnych z Dzielnicy XVIII do GDDKiA) nie uwzględniono dojazdu samochodowego ani rowerowego i dojścia pieszego do kopca Wandy po jej wybudowaniu. Jedyną możliwością dostania się na kopiec Wandy jest linia tramwajowa nr 22. Radna zauważa, że Kopiec Wandy jako drugi najstarszy w Krakowie, ulega z roku na rok degradacji i od lat nie może, wraz z obszarem wokół, doczekać się należytej rewitalizacji, a winien stanowić perłę Nowej Huty. Radna prosi Prezydenta o informację nt. podjętych lub zamierzonych działań, w tym zabezpieczonych środków na rewitalizację na rok 2025 i lata kolejne, których celem będzie zachowanie tego cennego historycznie i kulturowo miejsca na mapie Krakowa.

Radny Łukasz Gibała składa do Prezydenta interpelacje w sprawie uciążliwości związanych z budową przy ul. Radzikowskiego. Radny informuje, że na działkach nr 75/11, 74/6, obr. 41 Krowodrza, zlokalizowanych pomiędzy boczną odnogą ul. Eliasza Radzikowskiego a ul. Słowiczą, jest prowadzona budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego, z dwoma garażami podziemnymi. Jak wynika z uzyskanych przez mieszkańców informacji, pojazdy budowy poruszają się wąską i ślepą osiedlową uliczką, która służy mieszkańcom jako dojazd, a także po części jako parking. Powoduje to często komunikacyjny paraliż, a także prowadzi do niebezpiecznych sytuacji, ponieważ przy tej ulicy oprócz bloków mieszkalnych mieści się także żłobek, sklep spożywczy i lokale usługowe. Radny prosi Prezydenta m.in. o informację czy wydane pozwolenie na budowę wspomnianej inwestycji oraz uzgodnienia z ZDMK zawierają jakiekolwiek ograniczenia godzinowe w zakresie poruszania się pojazdów budowy, jak i prowadzenia generujących hałas prac budowlanych i z jakiego powodu dojazd do inwestycji nie został poprowadzony ulicą Słowiczą. Radny pyta również czy nadzorowane jest bieżące utrzymanie drogi dojazdowej i jakie obowiązki w tym zakresie zostały nałożone na inwestora. W kolejnej interpelacji Łukasz Gibała podejmuje temat ryzyka nowej zabudowy wewnątrz os. Kolorowego. Radny pyta na jakim etapie są uzgodnienia projektu architektoniczno-budowlanego branży drogowej w związku z inwestycją pn. „Rozbudowa drogi wewnętrznej zlokalizowanej na nieruchomości oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 35/34 obr. 51 jedn. ewid. Nowa Huta” i jaki wpływ na tę sprawę ma opinia właściwej rady dzielnicy. Radny prosi również o informację na jakim etapie jest postępowanie odwoławcze od decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków, odmawiającej udzielenia pozwolenia konserwatorskiego na wyburzenie znajdujących się tam budynków oraz budowę w tym miejscu budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz czy do urzędu wpłynęły jakiejkolwiek wnioski dotyczące wspomnianych wyżej działek i czy toczą się w związku z tym jakieś postępowania.

Radna Bogumiła Drabik interpeluje w sprawie infrastruktury rowerowej na terenie dzielnicy XVIII Nowa Huta. Radna dziękując w interpelacji za dotychczas podjęte działania, zwraca uwagę na inne nierozwiązane dotychczas kwestie jak np. brak bezpiecznego, odizolowanego od dużego ruchu połączenia pomiędzy drogą dla rowerów w ciągu ulicy Igołomskiej a niezwykle popularnym w ostatnich latach Centrum Wypoczynku i Rekreacji „Przylasek Rusiecki” oraz brak możliwości przejazdu wałem wiślanym na wysokości mostu kolejowego w Przylasku Rusieckim. Oprócz zaplanowanych już 2 kładek pieszo-rowerowych radna przedstawia propozycję dobudowania kładki pieszo-rowerowej do mostu kolejowego na linii 95 (tzw. duża obwodnica). Według radnej kładka łącząca Kraków (Przylasek Rusiecki) z miejscowością Niepołomice w rejonie ul. Krakowskiej i Wiślaną Trasą Rowerową umożliwi komunikację rowerową pomiędzy terenami rekreacyjnymi po północnej stronie rzeki a południowymi dzielnicami Krakowa takimi jak Bieżanów, Prokocim, Płaszów, Rybitwy i potencjalnie planowanym w tym rejonie Nowym Miastem. Radna prosi Prezydenta o informacje na temat możliwości realizacji bezpiecznego, odizolowanego od ruchu, połączenia pomiędzy drogą dla rowerów w ciągu ulicy Igołomskiej a skrzyżowaniem ulic Branickiej i Karaszewicza-Tokarzewskiego, możliwości utrzymania ciągłości ruchu pieszo-rowerowego na wałach wiślanych, poprzez wybudowanie na lewym brzegu łącznika pod mostem kolejowym w Przylasku Rusieckim oraz ewentualnych prac koncepcyjnych lub projektowych związanych z ww. kładkami pieszo-rowerowymi. W swojej drugiej interpelacji radna Drabik pyta o stan realizacji uchwały nr LXXXI/2318/22 Rady Miasta Krakowa z 30 marca 2022 r. w sprawie wyznaczenia w terenie i budowy infrastruktury „Rowerowego szlaku nowohuckich dworów i pałaców” i prosi o informację na temat aktualnego zaawansowania prac związanych z tym przedsięwzięciem.

Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.

pokaż metkę
Autor: Agnieszka Biernacka-Szpunar
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-10-09
Data aktualizacji: 2024-10-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź