Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Wszechobecne dziki, realizacja kursów, hałas na imprezach

Problem szkód wyrządzanych przez migrację zwierząt porusza w interpelacji Agnieszka Pogoda-Tota, Aleksandra Owca pyta o realizację kursów autobusowych przez firmę Mobilis, a Łukasz Gibała interpeluje m.in. w sprawach podwyżek dla urzędników, hałasu na imprezach masowych czy opuszczonych ogródków działkowych.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Radna Agnieszka Pogoda-Tota powołuje się w swojej interpelacji na informacje o szkodach spowodowanych przez migrację dzikich i łownych zwierząt na terenach zurbanizowanych (w tym zniszczonych przez dziki trawników przed i między blokami, zniszczonym ogrodzeniu szkoły i szkolnym trawiastym boisku do gry w piłkę nożną), a przede wszystkim na apel dyrekcji szkoły do rodziców o osobisty odbiór dzieci ze szkoły z uwagi na obawę o ich bezpieczeństwo. Radna pyta Prezydenta czy w dalszym ciągu działa w Urzędzie Miasta Krakowa Zespół Zadaniowy ds. rozwiązywania problemu dzików, kto mu przewodniczy i jaki jest jego skład. Radna prosi o informację, jakie są plany Prezydenta co do ewentualnego rozszerzenia tego Zespołu Zadaniowego, jego zakresu działania oraz ewentualnego włączenia we współpracę okolicznych gmin. Agnieszka Pogoda-Tota pyta również jakie działania są planowane w 2025 roku w zakresie akcji informacyjnej dla mieszkańców i mieszkanek nt. afrykańskiego pomoru świń, przekazywaniu uczniom wiedzy na temat zagrożeń związanych z wolnożyjącymi dzikimi i łownymi zwierzętami oraz promowaniu zachowań proekologicznych, czy działań dotyczących dokarmiania dzikich zwierząt.

Radna Aleksandra Owca interpeluje w sprawie problemu kadrowego w wykonywaniu kursów autobusowych. Radna informuje, że przez ostatnie tygodnie pojawiało się wiele medialnych publikacji mówiących o podwojeniu liczby kursów wykonywanych przez firmę Mobilis, ale również o problemach z realizacją tych kursów. Jako powód braku realizacji kursów wskazywano między innymi przebywanie kierowców na zwolnieniach lekarskich, a jedną linię autobusową przeniesiono do obsługi MPK, w celu zmniejszenia utrudnień. Radna pyta Prezydenta m.in. ile kursów nie zostało wykonanych przez firmę Mobilis od zmian w rozkładach, tj. od 1 października, czy po przeniesieniu linii 511 do obsługi MPK wszystkie kursy zostały wykonane, czy ZTP było informowane oraz czy miało możliwość sprawdzenia, że Mobilis nie posiada wystarczającej liczby kierowców do obsługi wszystkich linii.

Radny Łukasz Gibała złożył pakiet kilku interpelacji. W pierwszej z nich porusza temat braku podwyżek dla urzędników. Radny przypomina, że podczas kampanii wyborczej była obiecywana poprawa warunków pracy miejskich urzędników, w tym m.in. stopniowe podnoszenie wynagrodzenia (min. o 20% w pierwszym roku), a docierają do niego informacje o braku nie tylko podwyżek, ale również, od przyszłego roku, nagród finansowych dla pracowników magistratu. Radny prosi o odniesienie się do powyższej kwestii. W kolejnej interpelacji Łukasz Gibała podnosi problem hałasu z imprez masowych. Szczególnie dotyczy to imprez masowych organizowanych w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym EXPO Kraków, w tym wydarzenia Tunning Show Expo. Opierając się na informacjach od mieszkańców osiedla Centralna Park radny informuje, że hałas towarzyszącej dwa dni imprezy był nie do zniesienia, a sami mieszkańcy czują się bezsilni, ponieważ ich interwencje w radzie dzielnicy oraz służbach porządkowych nie przyniosły żadnych efektów. Sprawy nie ułatwia fakt, że problem nadmiernego hałasu związanego z imprezami masowymi nie doczekał się regulacji na poziomie przepisów ogólnokrajowych. Radny uważa, że w obliczu białej plamy w przepisach to prezydent miasta powinien zainicjować rozmowy z organizatorami tej i podobnych imprez w celu wypracowania kompromisowych rozwiązań, gdyż brak uregulowań prawnych nie jest wystarczającym wytłumaczeniem dla tak jaskrawego zakłócania normalnego funkcjonowania we własnych mieszkaniach. Tematem następnej interpelacji Łukasza Gibały są opuszczone ogródki działkowe w rejonie al. Waszyngtona. Mieszkańcy spacerujący w rejonie kopca Kościuszki i wykorzystywanych przez teatr Bagatela dawnych magazynów wojskowych zwrócili uwagę radnego na zaniedbane i nieużytkowane ich zdaniem ogrody działkowe na tyłach tychże magazynów. Mowa przede wszystkim o działce nr 535/3 obręb 11 Krowodrza, która – jak wynika z map Obserwatorium – pozostaje własnością Gminy Miejskiej Kraków. Jak przekazują mieszkańcy, teren jest ogrodzony siatką i stoją na nim rozpadające się altanki. Radny prosi o informację, jaki jest aktualny status własnościowy tych terenów, w czyim pozostają zarządzie i czy rozważane jest ich ponowne wykorzystanie jako ogrodów działkowych. Łukasz Gibała podnosi również temat organizacji ruchu na ul. Stawowej. Od końca października fragment ul. Stawowej pomiędzy ul. Ojcowską a rozbudowywanym Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 14  jest jednokierunkowy, wprowadzono także zakaz zatrzymywania się na całej długości ul. Stawowej, a w zamian wyznaczono trzy stanowiska Kiss&Ride pod zespołem placówek, do których uczęszcza blisko tysiąc dzieci. W konsekwencji zakaz zatrzymywania jest notorycznie lekceważony, rodzice zastawiają wjazd do domu sąsiadującego ze szkołą, wjeżdżają także bezprawnie na teren szkoły, stwarzając zagrożenie dla pieszych, przede wszystkim dzieci. Mieszkańcy argumentują, że do rozwiązania obecnych ogromnych problemów wystarczyłoby zlikwidowanie miejsc Kiss&Ride i rezygnacja z zakazu zatrzymywania na odcinku od szkoły w kierunku ul. Jasnogórskiej. Radny prosi Prezydenta o pilną interwencję w celu rozwiązania problemów komunikacyjnych na ul. Stawowej. Łukasz Gibała powtórnie interpeluje również w sprawie produkcji filmu „Vinci 2”  i prosi o informacje dotyczące m.in. formy i podstawy prawnej zgód jakie zostały udzielone filmowcom na pokazy pirotechniczne (na jakie dni i pory dnia), czy wiązały się one z jakimiś opłatami. Radny pyta również, czy opłaty nałożone na producenta filmu na mocy wskazanych w odpowiedzi umów z Wydziałem Spraw Administracyjnych UMK oraz Zarządem Dróg Miasta Krakowa miały wysokość zgodną z oficjalnym miejskim cennikiem, czy też zostały pomniejszone, a jeśli tak, to jaki upust zastosowano i jaka była wysokość opłaty za zajęcie bulwarów Poleskiego i Czerwieńskiego, umorzonej Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 2739/2024. W kolejnej interpelacji Łukasz Gibała pisze w sprawie płatnej promocji miejskich spółek w mediach i pyta m.in. jakie umowy zostały zawarte przez każdą ze spółek w celu promocji w mediach, jakie materiały promujące miejskie spółki, ich przedsięwzięcia oraz plany zostały opublikowane w lokalnych i ogólnopolskich mediach w okresie od 7 maja do 15 listopada br. oraz jakie poniesiono w związku z tym koszty. Jeżeli na podstawie danej umowy nie było jeszcze publikacji medialnej, proszę o wskazanie, w jakim terminie ona nastąpi, w jakiej formie oraz jaki będzie koszt jednostkowy. Niezależnie od tego radny prosi Prezydenta o podanie dla każdej ze spółek tegorocznych nakładów na płatne kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, w rozbiciu na miesiące i poszczególne portale. W ostatniej interpelacji radny Gibała nawiązuje do odpowiedzi Prezydenta na jego wcześniej złożoną interpelację w sprawie planowanej zabudowy przy ul. Pachońskiego i prosi o przekazanie ewentualnych nowych informacji, w szczególności wyjaśnień inwestora w zakresie wnioskowanym przez Wydział Architektury i Urbanistyki UMK.

Pełna treść interpelacji jest dostępna TUTAJ.

pokaż metkę
Autor: Agnieszka Biernacka-Szpunar
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-11-20
Data aktualizacji: 2024-11-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź