Kultura rozwiń menu
Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (Mapa Google)
Adres: Rynek Główny 25, Kraków
  • Data:

    2014-04-02

Sesja naukowa towarzysząca wystawie Pamięć. Rejestry i terytoria w galerii Międzynarodowego Centrum Kultury

Międzynarodowe Centrum Kultury, Rynek Główny 25

Socjologowie i kulturoznawcy podnoszoną ostatnio kwestię kryzysu w pamięciologii, która z fazy boomu i spektakularnego rozkwitu przeszła w fazę niepokojącego przerostu. O ile problematyka pamięci zbiorowej jest chętnie analizowana w kontekście sztuki krytycznej i postpamięci, to kwestia pamięci indywidualnej zajmuje dużo skromniejsze miejsce w piśmiennictwie analizującym sztukę współczesną.

Sesja naukowa będzie okazją do rozważań na temat następujących kwestii: Jak w twórczości współczesnych artystów ujawnia się ta skomplikowana gra pomiędzy różnymi wymiarami pamięci? Jakie przybiera formy? Jakie rządzą nią mechanizmy i prawidłowości? Jak pamięć biograficzna uzewnętrznia się w sztuce i konstytuuje dzieło?

9.00–9.15

rozpoczęcie, powitanie

9.15–11.00

prof. dr hab. Maria Poprzecka Niepamięć

Janusz Antos Poznanie poprzez montaż. Historie i mechanizmy pamięci indywidualnej w sztuce Bogusława Bachorczyka

dr Filip Lipiński Pamięć, percepcja, wirtualność

dr hab. Maciej Czerwiński Pamięć zbiorowa a pamięć indywidualna w byłej Jugosławii. O pejzażu kulturowym w fotografii powojennej (inicjatywa grupy Photon)

11.00–11.30

przerwa kawowa

11.30–13.30

Maciej Sawicki Między pamięcią a zapomnieniem Shoah. Estetyczno-historyczny problem neutralizacji przeszłości w myśli Saula Friedländera

dr Luiza Nader Wunderblock Władysława Strzemińskiego – „Moim przyjaciołom Żydom"

Anna Baranowa Żywa pamięć w twórczości Tadeusza Kantora, Erny Rosenstein i Jonasza Sterna

dr Roma Sendyka Droga z Helmbrecht – nie-miejsca i wytwarzanie pamięci (Susan Silas)

dr Ewa Toniak Projekt Próżna w Warszawie (2005-2010) jako sensorium pamięci o Zagładzie

13.30–14.45

przerwa lunchowa

14.45–16.45

Katarzyna Uchowicz Czytanie Muranowa. Pamięć miejsca/ pamięć architekta. Komentarz do powojennej twórczości Bohdana Lacherta

dr Aleksandra Sumorok Pamięć bez retuszu. Tożsamość miejsca w pracach łódzkich twórców. Od kreacji do dokumentacji

dr Hubert Bilewicz Artyści na terytorium historii / Stocznia Gdańska jako poligon sztuki

dr Wojciech Szymański Jakiej pamięci Polacy potrzebują? Strategie pamięci na przykładzie Podgórza

dr Anna               Myślińska Pamięć indywidualna - pamięć społeczna. Narodowa tradycja w zapisie obrazowym – polska współczesna ikonografia narodowa

16.45–17.00

przerwa kawowa

17.00–17.45

podsumowanie sesji

18.00–19.00

wykład główny: dr hab. Irma Kozina Górny Śląsk: pamięć i sztuka

Wykład otwarty w ramach sesji naukowej Sztuka współczesna wobec mechanizmów pamięci indywidualnej. Sztuka i jej dzieje pisane niejednokrotnie odzwierciedlają tendencje charakterystyczne dla budowania narracji historycznych, podporządkowanych celom politycznym władz regionalnych i państwowych. Zjawisko to daje się zaobserwować zarówno w okresie dwudziestolecia międzywojennego, jak też po 1945 roku. Profesor Irma Kozina z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach przedstawi na wybranych przykładach architektury i sztuk plastycznych sposoby wykorzystywania działań artystycznych na Górnym Śląsku do konstruowania wizji przeszłości, spełniającej oczekiwania czynników oficjalnych w zakresie konstruowania zapisu pamięci zbiorowej.

Irma Kozina – historyk sztuki, specjalizuje się w badaniach nad sztuką nowoczesną i współczesną, zajmuje się też metodami interpretacji dzieł sztuki oraz historią urbanistyki. Autorka kilkudziesięciu artykułów z zakresu badań nad sztuką XIX i XX wieku oraz książek: Pałace i Zamki na pruskim Górnym Śląsku w latach 1850-1914, Chaos i uporządkowanie. Dylematy architektoniczne na przemysłowym górnym Śląsku, Ikony dizajnu w województwie Śląskim, Art Deco.