Matinées - koncerty edukacyjne dla juniorów i seniorów
Adres: | ul.Grodzka 58, Kraków |
-
Data:
2014-10-01 - 2014-11-05
-
Impreza biletowana:
>Bilet normalny: 5 Bilet ulgowy:
-
Capella Cracoviensis
Prezydent Miasta Krakowa JACEK MAJCHROWSKI zaprasza: Matinées - koncerty edukacyjne dla juniorów I seniorów.
Jesienną porą czeka nas sześć koncertów wypełnionych nieczęsto granym, acz wartym poznania kameralnym repertuarem. Nie zabraknie wielkich nazwisk - Mozarta, Handla, Bacha, Verdiego. Capella Cracoviensis przybliży także dzieła kompozytorów mniej znanych, także polskich lub z Polską związanych. Cały cykl koncertów matinée odbędzie się w środy o godzinie 11:00 w kościele św. Marcina przy ulicy Grodzkiej 58, począwszy od 1 października.
CAPELLA CRACOVIENSIS
muzyka klasyczna na historycznych instrumentach
01.10 C.P.E. BACH koncerty klawesynowe
08.10 HAYDN MOZART musica da camera
15.10 ALTNICKOL PACELLI VERDI motety
22.10 HANDEL CORELLI concerti grossi
29.10 BACH MIELCZEWSKI musica sacra
05.11 BACH kantaty 59 & 90
środy • godzina 11:00 • czas trwania 60' • kościół św. Marcina ul. Grodzka 58 • wstęp 5 PLN
info +48 602 620 698
01.10.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
C.P.E. BACH koncerty klawesynowe
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz
bilety 5 zł
CARL PHILIPP EMANUEL BACH
Koncert klawesynowy a-moll Wq 1 Allegretto - Andante - Allegro assai
Koncert klawesynowy Es-dur Wq 40 Allegro - Adagio ma non troppo - Allegro ma non troppo
Tomasz Góra Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski altówka Agnieszka Oszańca wiolonczela Marcin Świątkiewicz klawesyn
Nazwisko znajome, twórczość nieco mniej. Carl Philipp Emanuel Bach, drugi z synów Johanna Sebastiana, był nie mniej płodnym twórcą i także cieszył się ogromnym uznaniem współczesnych. Dziś pozostaje w cieniu swego wielkiego ojca, ale nie zapominajmy o jego dziedzictwie - wszak napisał Carl Philipp Emanuel ponad trzysta kompozycji na klawesyn solo, w tym pięćdziesiąt koncertów. Koncertów wyrafinowanych, często kojących klasycyzmem, ale i zachwycających barokową ornamentacją. Koncertów, w których postąpił o krok dalej, niż Johann Sebastian. O ile Bach-ojciec nadał klawesynowi nowe znaczenie i rangę instrumentu pierwszoplanowego, wciąż jednak postępując zachowawczo i jedynie aranżując nań wcześniejsze koncerty na skrzypce, obój, etc., o tyle Carl Philipp Emanuel przyznał klawesynowi palmę pierwszeństwa, stawiając go na piedestale i tworząc wybitnie na ten instrument. Osiągając w tej sztuce doskonałość i uznanie.
08.10.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
HAYDN MOZART musica da camera
CAPELLA CRACOVIENSIS Karolina Zych
bilety 5 zł
JOSEPH HAYDN Kwartet d-moll op. 42 Andante e innocentemente - Menuet - Adagio e cantabile - Finale: Presto
WOLFGANG AMADEUS MOZART Kwartet fletowy D-dur KV 285 Allegro - Adagio - Rondo
Karolina Zych flet traverso Elżbieta Górka Beata Nawrocka skrzypce Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela
Kwartet. Z pozoru niewiele, bo zaledwie czworo. Tymczasem nie o liczbę tutaj chodzi, a wolność i wirtuozerię. Wolność, albowiem instrumenty wcześniej akompaniujące pierwszym skrzypcom stały się samodzielne i równe w hierarchii. Wirtuozerię, gdyż każdy z muzyków może popisać się biegłością, dać upust inwencji, oczarować interpretacją. Tym tropem podążył Luigi Boccherini, wiolonczelista i twórca pierwszych kwartetów, ale do doskonałości doprowadził je Joseph Haydn, dając w swych sześćdziesięciu ośmiu kwartetach smyczkowych solidne podstawy dla rozwoju muzyki kameralnej. Miękkie, czarujące Andante otwierające krótkie Opus 42 Haydna wciąga bez reszty, spieszne Presto zamyka je z rozmachem i entuzjazmem. Tymczasem Wolfgang Amadeus Mozart, mimo że jak sam twierdził, nie znosił fletu, dał się namówić na skomponowanie kwartetu na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, sprytnie jednak udając, że pisze muzykę nie na instrument dęty, a na kwartet smyczkowy.
15.10.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
ALTNICKOL PACELLI VERDI motety
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
bilety 5 zł
ASPRILLO PACELLI motety Iustorum animae • Regnum mundi • Veni sponsa Christi
JOHANN CHRISTOPH ALTNICKOL motet Befiehl du deine Wege
GIUSEPPE VERDI Ave Maria
Michalina Bienkiewicz Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran Helena Poczykowska Łukasz Dulewicz Dorota Dwojak-Tlałka alt Karol Kusz Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski Jacek Ozimkowski bas Jan Tomasz Adamus dyrygent
Muzyka kameralna zwykle kojarzy się z repertuarem instrumentalnym. Tymczasem epitetem tym można obdarzyć równie celnie dzieła wokalne, nawet wówczas, gdy skład zespołu rozszerza się do osób kilkunastu. Przypadkiem takim są motety, które, obok spojrzenia na nie przez pryzmat skromnego składu, przez harmonie, subtelność i wysmakowane piękno tworzą atmosferę przytulną i bezpieczną. Są muzyką, w której można się zanurzyć, która prowadzi za rękę i pozwala zapomnieć o tym, o czym tylko zapomnieć chcemy. Ta przyjemność niegdyś dostępna była tylko wąskiemu gronu koneserów muzyki, wydawała się nieosiągalna przez swoje wyrafinowanie, tymczasem wciąga bez reszty. Nawet to, że motet (z francuskiego: le mot - słowo) operuje tekstem, który porządkuje dźwięk, nawet to, że tekst ów bywa niezrozumiały, bo w obcym lub martwym (łacina!) języku, nie przeszkadza. Niech słowo stanie się dźwiękiem, niech rytm tekstu wyznacza puls, niech fraza prowadzi.
22.10.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
HANDEL CORELLI concerti grossi
CAPELLA CRACOVIENSIS Tomasz Sobaniec
bilety 5 zł
ARCANGELO CORELLI Concerto grosso c-moll op. 6 nr 3 Largo - Allegro - Grave - Vivace - Allegro
GEORGE FREDERIC HANDEL Koncert organowy F-dur op. 4 nr 5 Larghetto - Allegro - Alla Siciliana - Presto
KEIKO ABE Michi
GEORGE FREDERIC HANDEL Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6 Largo affettuoso - A tempo giusto - Musette - Allegro - Allegro
Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela Jan Tomasz Adamus organy
Tomasz Sobaniec marimba
Concerto grosso. Ni mniej, ni więcej znaczy "duży koncert". Dlaczego duży? Czy ze względu na rozmiary? Długość? A może rozbudowaną orkiestrę? Okazuje się, że odpowiedź na to pytanie kryje się gdzie indziej. Najłatwiej odpowiedzieć na nie zestawiając z sobą dwie muzyczne formy - koncert i concerto grosso. Koncert angażuje orkiestrę, która towarzyszy instrumentowi koncertującemu, najczęściej jednemu, rzadziej dwóm, który gra solowe skomplikowane partie, to jemu poświęca się całą uwagę, reszta orkiestry puentuje, towarzyszy, przygotowuje nas na przyjęcie popisów. Tymczasem concerto grosso dzieli muzykę między dwie grupy instrumentów: skromniejszą, zwaną concertino, wirtuozerską i koncertującą, oraz ripieno - zespół smyczkowy podbudowany basso continuo, czyli, mówiąc obrazowo, basowy fundament utworu. Podobnie do koncertu? Bez wątpienia, ale concerto grosso nie wprowadza tak sztywnego podziału na solistę i akompaniament. To forma znacznie bardziej demokratyczna, realizująca ideał społeczeństwa, w którym wszyscy mają głos.
29.10.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
BACH MIELCZEWSKI musica sacra
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz
bilety 5 zł
MARCIN MIELCZEWSKI Nieszpory
JOHANN SEBASTIAN BACH kantata Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150
Jolanta Kowalska-Pawlikowska sopran Łukasz Dulewicz alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce Konrad Górka wiolonczela Grzegorz Frankowski kontrabas Elena Bianchi fagot & dulzian Marcin Świątkiewicz organy
Polacy nie gęsi. Wyobraźcie sobie Państwo, że zespół muzyczny Władysława IV Wazy należał do najwybitniejszych w Europie. Król ten miał także odwagę i gest, założył pierwszą na kontynencie stałą scenę operową i wspierał swym mecenatem artystów. W owym wspaniałym zespole miał szansę rozwijać swój talent Marcin Mielczewski, o którym pierwsza wzmianka ukazała się w roku 1632, właśnie w kontekście kapeli królewskiej. Trzynaście lat później był już Mielczewski kapelmistrzem, czyli dyrygentem i szefem artystycznym zespołu ufundowanego przez Karola Ferdynanda Wazę, biskupa płockiego i brata króla. A wiedzieć należy, że trudno o stanowisko wyższe i bardziej poważane. Mając artystyczną swobodę komponował Mielczewski wiele, znając doskonale ówczesne muzyczne, jak określilibyśmy to dziś, trendy, szanując dorobek twórców doby późnego renesansu, ale nade wszystko hołdując nowym, wprowadzonym przez Giulia Cacciniego i Claudia Monteverdiego modom. Toteż był Mielczewski kompozytorem modnym i znanym w całej Europie, chętnie kopiowanym i wykonywanym. Wsłuchajmy się w jego język.
05.11.2014 środa 11:00
kościół św. Marcina ul. Grodzka 58
matinée koncert edukacyjny dla juniorów i seniorów
BACH kantaty
CAPELLA CRACOVIENSIS Marcin Świątkiewicz
bilety 5 zł
Johann Sebastian Bach
kantata 59 Wer mich liebet, der wird mein Wort halten
kantata 90 Es reißet euch ein schrecklich Ende
GEORGE FRIDERIC HANDEL Gloria in Excelsis Deo
Marzena Lubaszka sopran Helena Poczykowska alt Piotr Szewczyk tenor Sebastian Szumski bas Maciej Czepielowski Jadwiga Czepielowska Dorota Dębicka Tomasz Góra Elżbieta Górka Beata Nawrocka Zofia Wojniakiewicz skrzypce Jacek Dumanowski Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Agnieszka Oszańca Konrad Górka wiolonczela Marian Magiera Paweł Gajewski trąbka Tomasz Sobaniec kotły Marcin Świątkiewicz organy
Imponująca liczba ponad 200 kantat. Przynajmniej o tylu wiemy, gdyż, najpewniej spora, część bachowskiej spuścizny nie dotrwała do naszych czasów. Ponad dwieście utworów, głównie religijnych, podpisanych pokornym SDG - Soli Deo Gloria - Chwała Jedynemu Bogu. Utworów, które pisał Johann Sebastian Bach nade wszystko na każdą niedzielę roku liturgicznego, by w trakcie liturgii poprowadzić zespół i solistów w lipskich kościołach św. Tomasza i św. Mikołaja. Dwie kantaty z roku 1723, opatrzone numerami katalogowymi (jakże potrzebnymi, gdy mamy do czynienia z kompozytorem, który zostawił po sobie ponad tysiąc dzieł!) 59 oraz 90, jakże różne. Pierwsza z nich, Jeśli mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę, na Zesłanie Ducha Świętego, znane jako Zielone Świątki, mówi o zjednoczeniu ludzkości wokół apostołów, czemu towarzyszą ujęte w muzyce triumfalne wejścia trąbek i kotłów, zwieńczona arią z misterną partią skrzypiec. Tymczasem Straszliwy koniec was czeka, kantata nr 90 z listopada 1723 to emocjonalna, niezwykle teatralna wizja ponownego przyjścia Chrystusa, w której trąby wieszczą sąd ostateczny.
więcej informacji:
www.capellacracoviensis.pl
www.facebook.com/capella.cracoviensis
www.twitter.com/capella_krk
muzykaklasycznawkrakowie.pl
theatrummusicum.pl
profil CC na portalu społecznościowym SoundCloud: http://soundcloud.com/capella-cracoviensis
profil CC na portalu społecznościowym YouTube: http://www.youtube.com/user/CapellaCracoviensis
Bilety info i rezerwacja: + 48 602 620 698, bilety@capellacracoviensis.pl
Partnerzy: Gmina Miejska Kraków, Stowarzyszenie Muzyki Polskiej
Patroni Medialni: Polskie Radio Dwójka, Radio Kraków, TVP Kraków, Karnet
portale: www.krakow.pl, www.local-life.com, www.miastodzieci.pl, www.ebilet.pl
info: www.capellacracoviensis.pl