Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-10-03 - 2024-11-03

  • Miejsce:

    Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. Konopnickiej 26

  • Kategoria:

    Wystawy czasowe

Planaria autorstwa Yuriko Sasaoki to instalacja artystyczna, która wykorzystuje tradycję malarstwa trompe l’oeil, wprowadzając widza w przestrzenny świat iluzji. Przywodzi na myśl scenografię filmów Davida Lyncha, przepełnioną poczuciem niepokoju, łączy w sobie elementy czarnego humoru oraz bogactwo symboli i zagadek. W świecie, gdzie znaczenia są płynne i ulegają ciągłej zmianie, główny element instalacji – rybie głowy połączone z ludzkimi ciałami w strojach ludowych z różnych kultur – staje się uosobieniem śmiertelnych sił natury.

Instalacja przedstawia moment świętowania narodzin życia i śmierci, podkreślając cykl odradzania się i odnowy, a także wiarę w siłę ludzkiego ducha oraz możliwość zmiany. W scenie, w której humanoidalne postacie o rybich głowach doświadczają przemocy, nie ma miejsca na żal, jest to raczej dynamiczny akt przekraczania granic życia i śmierci, pełen energii i witalności.

Yuriko Sasaoka znalazła inspirację do tej instalacji podczas samoizolacji w trakcie pandemii COVID-19, kiedy zwróciła uwagę na wyraz „twarzy” ryb, które codziennie spożywała. Zaintrygowana ich różnorodnością, postanowiła nadać tym istotom nowe znaczenie, włączając je do swojej praktyki artystycznej.

Poprzez tę instalację Sasaoka zachęca do refleksji nad naszym podejściem do życia i relacjami z innymi istotami. Jej praca porusza kwestie asymetrii między człowiekiem a naturą, a także odnosi się do wyzwań, przed jakimi stoi jednostka w społeczeństwie. Tytułowa Planaria – organizm zdolny do regeneracji – staje się symbolem siły i wytrwałości, przypominając nam o zdolności do ponownego odnalezienia siebie, niezależnie od tego, ile razy zostaniemy wystawieni na próbę.

Yuriko Sasaoka z dużą siłą wizualną zmusza nas do konfrontacji z rzeczywistością, w której żyjemy, odbierając życie innym istotom. Jej praca nie tylko ukazuje asymetrię między człowiekiem a innymi stworzeniami, ale również skłania nas do refleksji nad pozycją jednostki w społeczeństwie, które dąży do jej podporządkowania. Planaria – organizm zdolny do regeneracji nawet po uszkodzeniu – symbolizuje nieustanną możliwość odrodzenia i niezłomną siłę jednostki, zdolnej do powrotu, niezależnie od tego, ile razy zostanie „unicestwiona” przez społeczeństwo.

Sasaoka zmusza nas do refleksji nad naszą własną egzystencją i relacją z otaczającym światem, kierując uwagę na siłę regeneracji i odrodzenia, które tkwią zarówno w naturze, jak i w nas samych.