Kultura rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Fotografia wydarzenia
  • Data:

    2024-11-17 - 2024-11-28

  • Miejsce:

    Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. Konopnickiej 26

  • Kategoria:

    Festiwale

Historia rozgrywa się na naszych oczach i wdzierać się będzie do naszych uszu. Przed nami kolejna jesień wypełniona nieoczywistymi dźwiękami Krakowskiej Jesień Jazzowej. Usłyszymy to, co w muzyce improwizowanej najbardziej aktualne i ciekawe. W programie 12 koncertów, warsztaty oraz 33 artystów reprezentujących 13 krajów Europy i Azji. Rezydentem i gościem specjalnym będzie Barry Guy ze składem Blue Shroud Band. Festiwal potrwa od 17 do 28 listopada.

Podczas tegorocznej edycji historia zatoczy koło za sprawą przyjaciela festiwalu, Barrego Guy’a. Na przestrzeni lat nasza publiczność miała okazję obserwować jego pracę jako kompozytora, improwizatora, instrumentalisty, ale też reżysera muzycznych wieczorów w Alchemii. Tym razem wspólnie z Barrym Guy’em i jego Blue Shroud Band świętować będziemy 10-lecie istnienia zespołu.

Wybór miejsca dla obchodów rocznicy – z krakowską publicznością – nie jest przypadkowy. To właśnie tutaj dekadę temu uformował się ten skład. Guy wraz ze swoimi wybitnymi muzykami zaprezentowali monumentalne i porażające siłą wyrazu dzieło. Kompozycja powstała na specjalne zamówienie Krakowskiej Jesieni Jazzowej, a u jej podstawy legło studiowanie przez artystę dzieła Pabla Picassa „Guernica”. Koncert okazał się jednym z najważniejszych występów w historii KJJ – w tym roku utwór „The Blue Shroud” zostanie zaprezentowany ponownie, w ramach finału rezydencji zespołu (23 listopada w Muzeum Manggha). A już w dzień później (24 listopada), również na scenie Mangghi, usłyszymy „all this this here” – kompozycję zaprezentuje pełny, czternastoosobowy skład artystów. Wydarzeniem specjalnym będzie otwarcie finałowego wieczoru rezydencji w wykonaniu ADAM Quartet. Tradycyjnie finał poprzedzi seria wieczorów z improwizowanymi koncertami w małych składach Blue Shroud Band w Klubie Alchemia (19-22 listopada).

19. Krakowska Jesień Jazzowa to nie tylko jubileusz i rezydencja jednego składu. Będziemy słuchać i doświadczać poszukiwań w obszarze dźwięków wydobywających się z instrumentów akustycznych, także tych tradycyjnych, elektrycznych. W tym wszystkim nie zabraknie też ludzkiego głosu z szerokim spektrum jego możliwości. Jak co roku, artyści zaproszą nas do wędrowania po świecie nieoczywistych brzmień oraz poznawania nowych sposobów ich kreowania. Czasami będzie to podroż spokojna, kontemplująca to, co wybrzmiewa pomiędzy dźwiękami, czasami doświadczenie graniczne pod względem intensywności, zawsze jednak będzie to czemuś służyło.

Tę przygodę rozpoczniemy 17 listopada w krakowskiej Alchemii ze składem Orro plus One. Duet tworzą wyśmienici improwizatorzy, pianista Witold Oleszak i perkusistka Aleksandra Rzepka. To, co robią, pointują następująco: „najważniejszy jest oddech przed rykiem lwa”. Podczas festiwalu wystąpią z gościnnym udziałem szwajcarskiego gitarzysty Floriana Stoffnera.

Wieczór 24 listopada należał będzie do szczególnie intensywnych i zarazem różnorodnych. Po finale rezydencji Blue Shroud Band, zapraszamy na drugą część wieczoru – afterparty w Alchemii. Swój najnowszy materiał zaprezentuje grupa Saagara. Wacław Zimpel, muzyczny kameleon, od 2012 roku kontynuuje przygodę z klasyczną muzyką indyjską – obok niego na scenie pojawią się wybitni perkusjonaliści: Giridhar Udupa, Aggu Baba, Thavil Raja i skrzypek Mysore N. Karthik, dostarczając dawkę muzyki pulsującej indyjskim rytmem, zanurzonym w sekwencjach syntezatorów i samplerów, organów i przetwarzanych elektronicznie instrumentów akustycznych.

Kolejnego dnia, 25 listopada, czekają nas doświadczenia zgoła odmienne i najgłośniejszy festiwalowy koncert. Mieszkający od lat poza granicami swojego kraju Rosjanie, saksofonista Antona Ponomarev i gitarzysta Antona Obrazeena, tworzą duet P/O Massacre. Ich muzyka to wypadkowa bezkompromisowych eksperymentów i poszukiwań. Obaj reprezentują scenę zaangażowaną społecznie i politycznie, Obrazeena jest liderem moskiewskiego noise-rockowego zespołu Jars, Ponomarev – członkiem zespołów punk-avant-jazz-noise’owych, występuje także z Pussy Riot. Muzycy ci operują zmasowanym, ciężkim brzmieniem, potrafią wykreować ścianę dźwięku, gęste, niemal namacalne brzmienia.

Po tak mocnych doznaniach przyjdzie czas na wyciszenie i obcowanie z czystym ludzkim głosem. Cztery wokalistki: Anna Gadt, Natalia Kordiak, Marta Grzywacz i Małgorzata Zagajewska wystąpią 26 listopada jako VoiceAct. Używają tylko głosu i improwizują, opierając się na kontakcie i uważności podczas wspólnego bycia na scenie. Muzyka, która powstaje jest wypadkową ich doświadczeń artystycznych, od muzyki ludowej przez klasyczną, jazz, po contemporary oraz free. To powrót do korzeni, kiedy głos był tym pierwszym i jedynym instrumentem, którym posługiwał się człowiek.

Końcówka tegorocznej Krakowskiej Jesieni Jazzowej rozegrana będzie przez duety. 27 listopada basista Marcin Bożek wystąpi z japońską altowiolistką Marie Takahashi. Marcin Bożek to dobrze w Polsce znany muzyk, improwizator, założyciel i dyrygent. Improwizuje z muzykami, aktorami, malarzami artystami, tancerzami oraz solo. Z kolei Marie Takahashi to kompozytorka i improwizatorka, która specjalizuje się w muzyce współczesnej i barokowej

Na zakończenie festiwalu, 28 listopada, wystąpi zespół Dual Polarity, który tworzą hiszpańscy muzycy: gitarzystka Amidea Clotet i Marcel·lí Bayer grający zarówno na saksofonach, jak i na klarnetach. Jako duet pracują od pięciu lat, eksplorując przeróżne brzmienia i tekstury, jakie można wydobyć z ich instrumentów przy użyciu niekonwencjonalnych metod artykulacji.

Krakowska Jesień Jazzowa to nie tylko koncerty, ale także warsztaty dla wszystkich tych, którzy chcą zgłębić zagadnienia związane ze swobodną improwizacją. 26 listopada na takie zajęcia zaprasza Rafał Mazur, artysta, który w swojej działalności łączy muzykę improwizowaną, nagrania terenowe, soundscape composition i instalacje dźwiękowe. W ramach projektu „Wielki Dźwięk nie brzmi” łączy aktywność dźwiękową z zagadnieniami poznawczymi. Jest twórcą projektu „Audiosfera” w Domu Utopii – Międzynarodowym Centrum Empatii, gdzie m.in. prowadzi warsztaty słuchania.

Zapraszamy do udziału w kameralnej podróży przez współczesny świat muzyki improwizowanej podczas 19. edycja Krakowskiej Jesieni Jazzowej.

Wybrane wydarzenia programu będą transmitowane za pomocą kanałów internetowych Krakowskiej Jesieni Jazzowej oraz partnerów festiwalu.

Źródło: materiały organizatora